Popychacze hydrauliczne – objawy awarii, sposoby wycieszenia i wymiana
Do poprawnej pracy zaworów w silniku spalinowym konieczny jest odpowiedni luz, który kompensuje ich wydłużenie pod wpływem wysokiej temperatury pracy silnika. Za kasowanie wspomnianego luzu w większości współczesnych samochodów odpowiedzialne są popychacze hydrauliczne.
Spis treści:
1. Czym są popychacze hydrauliczne?
2. Popychacze hydrauliczne – objawy awarii
3. Jak wyciszyć popychacze hydrauliczne?
4. Wymiana popychaczy hydraulicznych – kiedy jest konieczna?
5. Popychacze hydrauliczne – podsumowanie
We współczesnym silniku spalinowym, za kasowanie luzu zaworowego odpowiada popychacz hydrauliczny. Jest to element, dzięki któremu niepotrzebne jest już znane ze starszych konstrukcji okresowe regulowanie luzów zaworów za pomocą szczelinomierza.
Pomimo tego, że hydrauliczne popychacze zaworów uważa się powszechnie za elementy bezawaryjne i bezobsługowe, to jednak warto regularnie kontrolować ich stan. Należy pamiętać o tym, że zapieczone popychacze hydrauliczne mogą przyczynić się do poważnej awarii silnika. Jeżeli chcesz dowiedzieć się m.in tego kiedy konieczna jest wymiana popychaczy hydraulicznych oraz jaki jest koszt takiej naprawy, to zapraszamy Cię do przeczytania dalszej części naszego artykułu.
Czym są popychacze hydrauliczne?
Zanim przedstawimy to czym tak naprawdę są popychacze hydrauliczne, chcielibyśmy pokrótce wyjaśnić, dlaczego w ogóle stosuje się je w silnikach spalinowych. Pomoże to później zrozumieć ich budowę oraz zasadę działania.
Aby zawory w silniku pracowały w sposób poprawny, wymagane jest zachowanie odpowiedniego luzu w ich gniazdach. W miarę zyskiwania przez silnik temperatury, zawory wydłużają się, przez co luz ulega zmniejszeniu. Zawory silnika pracującego pod pełnym obciążeniem powinny zachowywać luz o wartości około 0,1 mm. Zbyt mały luz przyczynia się do spadku mocy jednostki napędowy, a zbyt duży wywołuje szybsze zużycie elementów rozrządu.
Do niedawna luz zaworowy w silnikach spalinowych wymagał okresowej regulacji przy użyciu szczelinomierza. Obecnie za utrzymywanie właściwej jego wartości odpowiedzialne są hydrauliczne popychacze zaworów. Nie tylko kompensują one rozszerzalność cieplną samego zaworu, ale również eliminują wszelkie siły boczne działające na jego trzonek. Dzięki temu siła przykładana jest dokładnie w osi zaworu, przez co nie jest on zginany, a jego prowadnica ulega mniejszemu zużyciu.
Jak zbudowany jest popychacz hydrauliczny? Ma on kształt walca, który umieszczony jest w prowadnicy. Popychacz tego typu bardzo często nazywany jest szklanką zaworową, właśnie ze względu na swój cylindryczny kształt. Składa się on z korpusu, tłoczka, komory wstępnej i wysokiego ciśnienia, zaworka zwrotnego oraz sprężyny.
Pracą popychacza steruje przepływający w jego wnętrzu olej. Wskutek nacisku krzywki wałka rozrządu na górną powierzchnię popychacza, jego korpus wykonuje ruch w dół. Następuje wtedy przepływ oleju z komory wysokiego ciśnienia do komory wstępnej a krzywka, za pośrednictwem wytwarzającej się we wnętrzu popychacza poduszki olejowej, porusza trzonkiem zaworu silnika, powodując tym samym jego otwarcie.
W momencie, w którym krzywka wskutek swojego obrotu zaczyna tracić kontakt z górną powierzchnią popychacza, sprężyna w jego wnętrzu rozpycha tłoczek, a olej przepływa z komory wstępnej, do komory wysokiego ciśnienia. W ten sposób popychacz hydrauliczny kasuje luz zaworowy.
To może Cię zainteresować: Jak odpowietrzyć sprzęgło? Instrukcja krok po kroku
Popychacze hydrauliczne – objawy awarii
Jak można rozpoznać uszkodzone popychacze hydrauliczne? Objawy zużycia obejmują zbyt mały, lub zbyt duży luz zaworowy. To z kolei ma negatywny wpływ na ogólną pracę silnika. W przypadku zbyt małego luzu, zawory nie domykają się, co powodować może nierównomierną pracę silnika na biegu jałowym oraz zauważalną utratę mocy jednostki napędowej. Warto zaznaczyć, że niedomykające się zawory nie tylko powodują problemy z silnikiem, ale również szybciej się zużywają.
Co w przypadku, w którym zawory mają zbyt duży luz, wywołany przez uszkodzone popychacze hydrauliczne? Objawy tego typu usterki to m.in. metaliczne dźwięki dochodzące spod pokrywy zaworów silnika, które stają się cichsze wraz ze wzrostem temperatury jednostki napędowej. Poważnie zapieczone popychacze hydrauliczne mogą wydawać metaliczne dźwięki nawet po rozgrzaniu silnika.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Jak wyciszyć popychacze hydrauliczne?
Czy w przypadku rozpoznania zużycia, jedynym wyjściem jest wymiana popychaczy hydraulicznych? Koszt takiej naprawy nie jest co prawda wysoki, ale warto wcześniej spróbować innej metody poradzenia sobie z problemem, którym są głośne popychacze hydrauliczne.
Jak wyciszyć popychacze hydrauliczne? Rozwiązaniem może być przeprowadzenie popularnej płukanki, czyli czyszczenia układu smarnego za pomocą specjalnego preparatu. Na rynku znajdziesz również środki, które mają za zadanie wyciszyć głośne popychacze hydrauliczne, poprzez wytworzenie na elementach silnika dodatkowej warstwy smarnej.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Wymiana popychaczy hydraulicznych – kiedy jest konieczna?
Jeżeli próby wyciszenia nie przyniosły efektu i Twój samochód nadal trapią problemy związane ze zbyt małym lub zbyt dużym luzem zaworowym, to jedynym rozwiązaniem może być wymiana popychaczy hydraulicznych. Koszt jednego takiego elementu to od kilku, do kilkunastu złotych. Należy jednak pamiętać, że na jeden zawór przypada jeden popychacz, więc w przypadku silnika, który wyposażony jest np. w 16 zaworów, cena usunięcia usterki robi się odrobinę większa.
Czy możesz wymienić popychacze samodzielnie? Oczywiście można podjąć taką próbę, ale bez wiedzy i doświadczenia z zakresu mechaniki samochodowej raczej odradzamy wykonywanie tej naprawy samodzielnie. Sam demontaż popychaczy jest stosunkowo prosty, ale już ponowne złożenie wszystkich elementów zaworowej układanki może być dla laika zbyt dużym wyzwaniem. Nawet najlepsza internetowa instrukcja montażu popychaczy hydraulicznych nie zastąpi lat doświadczenia wykwalifikowanego mechanika.
Zobacz również: Hydrołapa, czyli hydrauliczny ręczny. Do czego służy?
Popychacze hydrauliczne – podsumowanie
Popychacze hydrauliczne są rozwiązaniem stosowanym niemalże w każdym nowoczesnym silniku. Ich zadaniem jest kasowanie luzów zaworowych jednostki napędowej w taki sposób, by nie były one ani zbyt duże, ani zbyt małe. Za poprawną pracę tego elementu odpowiada trafiający do jego wnętrza olej.
Jak możesz rozpoznać zużyte popychacze hydrauliczne? Objawy ich uszkodzenia mogą być wywołane przez zbyt duży, lub zbyt mały luz zaworowy. W pierwszym wypadku, zanim silnik osiągnie swoją roboczą temperaturę, spod pokrywy zaworów mogą wydobywać się charakterystyczne, metaliczne dźwięki. Jeżeli luz jest zbyt mały, to silnik może pracować nierówno oraz dysponować znacznie mniejszą mocą.
Jak można sobie poradzić z problemem głośnych, zużytych popychaczy hydraulicznych? Pierwszym krokiem powinno być płukanie układu smarnego silnika oraz zastosowanie specjalnego środka służącego do wyciszenia pracy zaworów. Jeżeli zabiegi te okażą się nieskuteczne, to jedynym wyjściem pozostaje wymiana popychaczy hydraulicznych. Koszt takiej usługi nie powinien być zbyt wysoki, dlatego warto zlecić ją doświadczonemu mechanikowi.
Czy wiesz już, ile będzie kosztować Twoja kolejna polisa OC i AC? Kalkulator, który znajdziesz na stronie www.link4.pl, pozwoli Ci w szybki i łatwy sposób określić, jaka będzie cena za nowe ubezpieczenie Twojego samochodu. Zachęcamy Cię również do zapoznania się z pozostałymi produktami z oferty LINK4. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20