Obieg wewnętrzny – jak działa?
Obieg zamknięty w samochodzie to system zabezpieczający przed dostawaniem się do kabiny powietrza z zewnątrz. Jego uszkodzenie może być uciążliwe szczególnie podczas jazdy w korku. Jak działa obieg zamknięty, co może się zepsuć i jak to naprawić?
Spis treści:
1. Co to jest obieg wewnętrzny?
2. Jak włączyć obieg wewnętrzny w samochodzie?
3. Obieg wewnętrzny – awaria i naprawa usterek
4. Obieg wewnętrzny w samochodzie. Kilka słów na koniec
Systemy wentylacyjne w samochodzie wywołują ruch powietrza i zapobiegają utrzymywaniu się duszności w kabinie. Nie zawsze jednak powietrze wpuszczane do wewnątrz musi być pobierane z otoczenia. Obieg zamknięty w samochodzie zapewnia przepływ powietrza, jednak nie wymienia go z otoczeniem samochodu. Daje to określone korzyści dla kierowców szczególnie poruszających się w ruchu miejskim.
Co to jest obieg wewnętrzny?
Kabina samochodu nie jest konstrukcją całkowicie szczelną, jednak dopływ powietrza do wewnątrz jest mocno ograniczony. Dla zapewnienia wymiany powietrza i utrzymania komfortu dla przebywających wewnątrz osób w autach montuje się system wentylacji. Siatka kanałów zakończonych kratkami wentylacyjnymi w kabinie gwarantuje wymianę powietrza. Pozwala też na kontrolę intensywności strumienia, jego kierunku, a także temperatury.
Dowiedz się więcej: Brak ogrzewania w samochodzie – przyczyny i naprawa usterki
Powietrze w samochodzie najczęściej dostarczane jest z zewnątrz, a zużyte także trafia poza kabinę. W szczególnych przypadkach kierowca nie chce pobierać powietrza z zewnątrz, np. kiedy stoi w korku. Wówczas można włączyć obieg zamknięty w samochodzie. To funkcja, która wymienia powietrze tylko w obrębie kabiny. Gaz pobierany jest z wewnątrz za pomocą kratki wentylacyjnej, przepuszczany przez filtr kabinowy i następnie ponownie trafia do wnętrza samochodu.
Wymiana powietrza pomiędzy kabiną i otoczeniem samochodu wydaje się niezbędna. Istnieje jednak kilka sytuacji, w których czasowe zamknięcie obiegu jest nieuniknione i korzystne. Do najczęściej wymienianych należą:
niska temperatura w zimie – jeśli chcesz, żeby powietrze w kabinie szybciej się nagrzało, włącz obieg zamknięty. Wówczas nagrzany gaz nie będzie wypuszczany na zewnątrz, a pozostanie w użytku;
wysoka temperatura latem – analogiczna sytuacja, w której schłodzone klimatyzacją powietrze zatrzymuje się w kabinie;
jazda w miejskim korku – zamknięcie obiegu zapobiega dostarczaniu do wewnątrz spalin samochodowych;
przejazd przez szczególną strefę – obieg zamknięty jest świetnym rozwiązaniem podczas przejazdu przez nawożone pola o charakterystycznym zapachu. Sprawdzi się także w obrębie niektórych obiektów przemysłowych emitujących nieprzyjemne zapachy.
Wady obiegu zamkniętego w samochodzie
Musisz jednak pamiętać, że obieg zamknięty klimatyzacji w samochodzie może być stosowany jedynie krótkotrwale. Brak wymiany powietrza z otoczeniem prowadzi do tego, że zawartość tlenu staje się coraz niższa. Zużyte powietrze pogarsza komfort i samopoczucie kierowcy. Może to prowadzić do spadku poziomu koncentracji i utraty czujności podczas prowadzenia pojazdu.
Sprawdź także: Nabijanie klimatyzacji – kompendium wiedzy
Zamknięty obieg powietrza sprawia, że rośnie też zawartość wilgoci w gazach. Para wodna emitowana przez oddychające osoby i wilgotne elementy wyposażenia nie zatrzymuje się w całości na filtrze kabinowym. W związku z tym będzie dochodziło do stopniowego parowania szyb w aucie i pogorszenia widoczności. Kiedy zauważysz pierwsze objawy, włącz klasyczny obieg zewnętrzny lub klimatyzację.
Jak włączyć obieg wewnętrzny w samochodzie?
Wielu początkujących kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że w ich samochodzie jest taka funkcja. Tymczasem może ona bardzo pomóc w niektórych sytuacjach drogowych. Zastanawiasz się, jak włączyć obieg zamknięty w samochodzie? W większości modeli aut wystarczy do tego wciśnięcie jednego guzika na pulpicie.
Do oznaczenia obiegu zamkniętego we wszystkich modelach samochodów wykorzystywany jest podobny piktogram. Przedstawia on kontury kabiny auta, a wewnątrz znajduje się strzałka obrazująca ruch powietrza. Po włączeniu tej funkcji powinna zapalić się kontrolka informująca o prawidłowym działaniu. Kolejne naciśnięcie powoduje wyłączenie funkcji, o czym poinformuje gaśnięcie grafiki przycisku.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Obieg wewnętrzny – awaria i naprawa usterek
Jak każdy mechanizm w samochodzie, także obieg zamknięty może ulec awarii. Nie zawsze zdiagnozowanie problemu jest łatwe. Szczególnie osoby niekorzystające na co dzień z tej funkcji mogą mieć kłopot z oceną, czy w ogóle system działa. Przedstawiamy najpopularniejsze awarie wraz z możliwością ich zdiagnozowania.
Brak reakcji wiatraka
Włączasz obieg zamknięty w samochodzie i nic się nie zmienia? Nie słyszysz wirującego wiatraka? To najpewniej oznacza problem z układem, a konkretnie wiatrakiem odpowiedzialnym za przepływ powietrza. Prawdopodobnie zatem doszło do przepalenia lub uszkodzenia mechanizmu wiatraka. Przyczyną może być też brak połączenia na stykach, wypadnięta złączka lub inne uszkodzenie przewodów elektrycznych. Wiatrak jest zintegrowany z klapkami zamykającymi kanały dolotowe do auta, zatem problem może wynikać także z uszkodzenia mechanizmu zamykania klapek. W każdym razie czeka Cię wizyta u elektryka samochodowego.
Intensywne parowanie szyb przy włączonym obiegu
W zamkniętym obiegu po pewnym czasie dochodzi do osadzania się wilgoci na szybach. Jednak może stać się to znacznie szybciej niż w standardowym przypadku. Jeśli po kilkunastu sekundach od włączenia systemu zauważasz parę na szybie przedniej i bocznych, jest to objaw nieprawidłowy. Towarzyszący temu zapach stęchlizny jest jasnym sygnałem, że doszło do zużycia filtra kabinowego i konieczna jest jego wymiana.
Zapachy spalin
Kierowcy często włączają obieg zamknięty podczas postoju w korku, co ma zapobiec dostawaniu się gazów ze spalin do kabiny auta. Tymczasem może się okazać, że pomimo aktywnego obiegu zamkniętego, w aucie roznosi się charakterystyczny zapach. To może oznaczać nieszczelność kabiny auta. Być może pojawiła się dziura w podwoziu lub doszło do uszkodzenia mieszka w obrębie dźwigni zmiany biegów. W takiej sytuacji warto odwiedzić mechanika lub blacharza, który oceni, jak dalece objawy są poważne i niebezpieczne.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Obieg wewnętrzny w samochodzie. Kilka słów na koniec
Obieg zamknięty w samochodzie to funkcja przynosząca wymierne korzyści w ściśle określonych sytuacjach. Nie jest używany często i wielu kierowców nawet nie wie, jak go włączyć i jak system funkcjonuje. Dopiero w sytuacjach awaryjnych przypomnisz sobie o korzyściach wynikających z tej opcji. Warto wówczas mieć pewność, że cały układ działa poprawnie i bez zarzutu.
Zobacz również: ubezpieczenie OC Hyundai i30, OC Piła
Jako kierowca musisz też pamiętać o aktualnym ubezpieczeniu OC. Warto również dokupić dodatkowe ubezpieczenie AC. Kalkulator i szczegółowe informacje dotyczące oferty LINK4 znajdziesz na naszej stronie internetowej. Możesz też zadzwonić pod numer 22 444 44 44 i porozmawiać z konsultantem. W ten sposób zakupisz także polisę bez wychodzenia z domu. Wolisz bezpośredni kontakt? Spotkaj się osobiście z agentem ubezpieczeniowym współpracującym z LINK4. Sam dobierz wygodną dla Ciebie drogę kontaktu i ubezpiecz samochód na wypadek nieprzewidzianych sytuacji.
Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20