Naprawa tłumików. Jak, gdzie i w jakiej cenie to zrobić?
Naprawa tłumików to jedna z najczęściej wykonywanych prac w warsztatach samochodowych. Nie ma w tym nic dziwnego, element ten jest mocno eksploatowany każdego dnia. Jednak kiedy wystarczy naprawa, a kiedy trzeba w aucie zainstalować nowy egzemplarz?
Spis treści:
1. Kiedy konieczna jest naprawa tłumików, a kiedy ich wymiana?
2. Naprawa wydechu. Samodzielnie czy u specjalisty?
3. Naprawa tłumika. Cena w warsztacie
4. Wymiana tłumika czy naprawa? Teraz już wiesz, od czego to zależy!
W wielu modelach zamiast prostych tłumików stosowane są skomplikowane konstrukcje o specjalnych zastosowaniach, na przykład w autach sportowych. W takich przypadkach naprawa wydaje się rozwiązaniem o wiele bardziej opłacalnym niż wymiana na nowy egzemplarz. Jednak czasem uszkodzenia mogą być tak duże, że nie ma możliwości naprawy takiego tłumika. Wtedy nie pozostaje nic innego jak jego wymiana. W niektórych sytuacjach możesz dokonać tego sam, a czasem lepiej jest skorzystać z usług specjalisty.
Kiedy konieczna jest naprawa tłumików, a kiedy ich wymiana?
Wymiana lub naprawa tłumika konieczna jest wtedy, gdy układ wydechowy działa inaczej niż zazwyczaj. Świadczą o tym niepokojące dźwięki dochodzące z tyłu samochodu, bardzo głośna praca wydechu czy też mocny zapach spalin we wnętrzu auta. W takich wypadkach należy jak najszybciej sprawdzić szczelność układu wydechowego oraz stan, w jakim znajduje się tłumik. Jeśli będziesz czekać zbyt długo, uszkodzenie będzie się powiększać. Może to doprowadzić do tak dużych uszkodzeń, że trzeba będzie wymienić cały układ.
To czy konieczna jest wymiana, czy też tylko naprawa tłumika zależy od wielu czynników. Po pierwsze wpływ ma czas, po jakim decydujesz się cokolwiek robić z uszkodzonym tłumikiem. Jeżeli zaczniesz działać zaraz po tym, jak zorientujesz się, że wydech działa nieprawidłowo, istnieje duża szansa na to, że ewentualną nieszczelność uda się załatać i nie będzie trzeba wymieniać tłumika. Znaczenie ma także rodzaj usterki. Jeżeli jest to proste mechaniczne uszkodzenie, może wystarczyć samo spawanie wydechu, w innym przypadku naprawa może być kosztowna i nieopłacalna.
Wymiana jest konieczna wtedy, gdy uszkodzenia są na tyle duże, że nie uda się ich zaspawać. Często zdarza się to zwłaszcza w starszych samochodach, w których tłumik jest ze względu na wiek pojazdu zardzewiały i zniszczony. Element ten w żaden sposób nie jest chroniony przed wilgocią, solą oraz innymi substancjami, dlatego często pokrywa się rdzą. A ze względu na wysoką temperaturę, do jakiej się rozgrzewa, nie jest możliwe pokrycie go substancjami chroniącymi przed powstawaniem korozji.
Decyzję o tym, czy konieczna jest wymiana, czy wystarczy tylko naprawa uszkodzonych elementów, powinien podjąć mechanik po obejrzeniu całego układu wydechowego. Oczywiście, jeżeli sam masz fachową wiedzę oraz doświadczenie, takiej oceny możesz dokonać osobiście. W tym celu najlepiej jest umieścić auto na podnośniku lub skorzystać z kanału. Po dokładnej inspekcji wszystkich podzespołów, takich jak rury, tłumik czy też katalizator, możesz dowiedzieć się, co jest przyczyną niepokojącego zachowania auta.
Przeczytaj też: Sportowe układy wydechowe. Jak zrobić tuning wydechu?
Naprawa wydechu. Samodzielnie czy u specjalisty?
Po ocenieniu skali uszkodzenia możesz zdecydować się czy zdołasz naprawić to samemu, czy konieczne będzie skorzystanie z pomocy fachowca. Jeżeli znasz się choć trochę na mechanice i masz doświadczenie ze spawaniem, możesz pokusić się o samodzielną naprawę. Rozwiązanie takie ma kilka zalet, o których warto wspomnieć. Po pierwsze koszt ogranicza się do zakupu potrzebnych materiałów i nie musisz płacić za robociznę. Po drugie, możesz zająć się naprawą od ręki, bez konieczności czekania na zwolnienie się terminu u mechanika.
Kolejnym plusem takiego rozwiązania jest fakt, iż masz pewność, że naprawa została wykonana porządnie i dotyczyła tylko tych elementów, które tego wymagały. Poza tym spawanie wydechu nie jest trudne i można wykonać je samodzielne, pod warunkiem, że masz pewne doświadczenie. Także wymiana uszkodzonego tłumika nie jest trudnym zadaniem i wielu kierowców jest w stanie poradzić sobie z tym we własnym zakresie. Jeżeli masz w garażu klucze, wkrętaki oraz spawarkę, naprawę lub wymianę układu wydechowego możesz przeprowadzić bez udawania się do warsztatu samochodowego.
A co jeżeli naprawa wydechów nie jest Twoją mocną stroną? W takim wypadku możesz zawsze oddać auto do zaufanego warsztatu samochodowego. Takie rozwiązanie także ma swoje zalety. Fachowcy z pewnością szybko uporają się z nawet najtrudniejszymi awariami. Dysponują profesjonalnym sprzętem oraz wydajnymi i mocnymi spawarkami, których na próżno szukać w prywatnych garażach. Dodatkowo mają rozległe doświadczenie i żadne uszkodzenie nie jest w stanie ich zaskoczyć. Co w przypadku własnoręcznej naprawy może często się zdarzyć.
Profesjonalne zakłady są w stanie wykonać naprawy, które trudno przeprowadzić w garażu, jeśli nie masz dostępu do podnośnika lub kanału. Po co zatem przyjmować niewygodne pozycje pod samochodem lub próbować ryzykownych rozwiązań z jego podnoszeniem, gdy można zdać się na doświadczenie i umiejętności specjalisty. Spawanie tłumików nie dla każdego jest prostą czynnością. Dlatego też, jeżeli nie uważasz się za wprawnego spawacza, najlepiej jest zgłosić się do warsztatu samochodowego.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Naprawa tłumika. Cena w warsztacie
Koszt wymiany tłumika zależy od kilku czynników. Po pierwsze od rodzaju usterki, jej wielkości oraz tego, jakie materiały będą potrzebne do jej usunięcia. Także to czy tłumik będzie wymieniany, czy też spawany ma wpływ na cenę końcową, jaką przyjdzie Ci zapłacić. Znaczenie ma także region kraju, w którym mieszkasz. W dużych miastach zapłacisz zdecydowanie więcej niż w mniejszych miejscowościach. Z drugiej strony w dużym mieście ze względu na ostrzejszą konkurencję, łatwiej jest znaleźć warsztat o dobrych opiniach. Konkretna kwota jest trudna do ustalenia, jednak możemy wskazać widełki, w jakich cena takiej naprawy powinna się zawierać. Montaż tłumika to koszt około 50 złotych. Do tego trzeba jeszcze doliczyć cenę samego elementu. W większości przypadków tłumik kosztuje między 150 a 250 złotych.
Natomiast spawanie tłumika to koszt od około 150 złotych, w zależności od tego, z jakiego materiału wykonany jest naprawiany element. Jak widzisz, nie są to drogie naprawy, a ich przeprowadzenie nie zabiera zbyt wiele czasu. Dlatego też nie ma co zwlekać w przypadku, gdy zauważysz, że wydech jest zbyt głośny, lub silnik nierówno pracuje. Mały koszt naprawy może uchronić Cię przed znacznie większymi wydatkami w przyszłości.
Zobacz również: Konserwacja podwozia – co to jest i kiedy warto ją zrobić?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Wymiana tłumika czy naprawa? Teraz już wiesz, od czego to zależy!
Teraz już wiesz, kiedy konieczna jest naprawa, a kiedy wymiana tłumika. Cena takiej usługi, na szczęście nie jest przesadnie wygórowana. Z naszego poradnika dowiedziałeś się, jakie są typowe objawy uszkodzenia tego elementu. Teraz z pewnością będziesz wiedział jak się w takiej sytuacji zachować. Warto także pamiętać o zabezpieczeniu finansowym przed innymi zdarzeniami.
Dlatego też zapraszamy Cię do odwiedzenia strony LINK4.pl i sprawdzenia oferty naszych ubezpieczeń takich jak polisa AC. Kalkulator online jaki przygotowaliśmy, pozwoli w szybki i prosty sposób obliczyć składkę, poznać zakres, oraz warianty polisy. Nie zwlekaj! Sprawdź, ile możesz zyskać ubezpieczając Twoje auto w LINK4!
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20