Nadsterowność i podsterowność. Co to jest i jak je rozpoznać?
Wielu kierowców nie do końca ma pojęcie o przyczynach wpadania w poślizg oraz o tym, jakie zjawiska towarzyszą temu zdarzeniu. Z tego tekstu dowiesz się więcej o nadsterowności oraz podsterowności pojazdu. Opowiemy Ci, skąd się one biorą i jak wyjść z poślizgu.
Spis treści:
1. Nadsterowność i podsterowność – co to za zjawiska?
2. Podsterowność i nadsterowność. Jak im przeciwdziałać?
3. Poślizg kontrolowany jako sport. Co warto wiedzieć o driftingu?
4. Nadsterowność i podsterowność – podsumowanie
Nadsterowność i podsterowność – co to za zjawiska?
Być może słyszałeś już o tym, że jakiś samochód jest nadsterowny lub podsterowny. Jeśli niewiele mówią Ci tego typu stwierdzenia, to znak, że jesteś we właściwym miejscu. Poniżej znajdziesz opis obu tych zjawisk, dzięki któremu zrozumiesz istotę nadsterowności i podsterowności.
Poślizg nadsterowny
Nadsterowny samochód to taki, którego przednia oś ma większą przyczepność niż tylna. Powstała różnica w przyczepności sprawia, że tylna część pojazdu zostaje wyrzucona z zakrętu.
Poślizg podsterowny
Podsterowność to z kolei zjawisko, które jest odpowiedzialne za wyjeżdżanie przedniej części samochodu z zakrętu. Zazwyczaj pojawia się ono w momencie, gdy przednie koła, wchodzące w zakręt nie mają wystarczającej przyczepności, co w rezultacie prowadzi do zwiększenia kąta poślizgu.
Czym jest kąt poślizgu? |
Zobacz także: Hydrołapa, czyli hydrauliczny ręczny. Do czego służy?
Podsterowność i nadsterowność. Jak im przeciwdziałać?
Skoro wiesz już, czy jest nadsterowność i podsterowność, czas zastanowić się nad tym, w jaki sposób poradzić sobie z tymi zjawiskami.
Poślizg nadsterowny – jak sobie z nim poradzić?
Celem Twoich działań powinno być zwiększenie przyczepności tylnej osi pojazdu lub zmniejszenia przyczepności przedniej osi. Jeśli uda Ci się doprowadzić do takiej sytuacji, samochód zacznie zachowywać się neutralnie i będziesz mógł kontynuować bezpieczną jazdę. Oto kilka sposobów na nadsterowność:
Stabilizatory – ich użycie polega na zmniejszeniu średnicy tylnego stabilizatora lub zwiększeniu średnicy przedniego;
Dystanse – w przypadku, gdy szerokość przedniej osi będzie większa niż tylnej, zmniejszy się automatycznie przyczepność przednich kół. To z kolei ograniczy nadsterowność poprzez doprowadzenie do wystąpienia podsterowności. Wadą tej metody jest jednak spowolnienie reakcji pojazdu na ruch kierownicą;
Opony – jeśli doszło do nadsterowności, to tylna opona posiada po rozgrzaniu niższą temperaturę niż przednia i występuje zjawisko nadsterowności. Możesz je ograniczyć poprzez zmniejszenie ciśnienia w przednich oponach;
Amortyzatory – dobrą metodą na nadsterowność jest niewielkie zmiękczenie tylnych amortyzatorów lub zwiększenie twardości przednich. Wybór należy do Ciebie.
Poślizg podsterowny – jak sobie z nim poradzić?
Wyobraź sobie taką sytuację: wjeżdżasz z dużą prędkością w zakręt, słyszysz pisk opon i widzisz, że tor jazdy Twojego samochodu nie jest taki, jaki powinien. W takiej sytuacji najgorsze co możesz zrobić to pogłębienie kąta skrętu kierownicą. Tylko pogorszysz sprawę i sprawisz, że koła będą kręcić się jeszcze intensywniej, a podsterowność znacznie się zwiększy. Przykładem dobrego zachowania jest delikatne zmniejszenie nacisku na pedał gazu oraz o wiele mniejsze wychylenie kierownicy.
Twoim głównym zadaniem w walce z podsterownością powinno być to, żeby znaleźć się jak najdalej od granicy przyczepności kół. Możesz to uzyskać poprzez:
regularną kontrolę ciśnienia w oponach,
regularną kontrolę stanu ogumienia,
inwestycję w lepsze opony (jeśli lubisz jeździć blisko granicy przyczepności),
zmniejszenie średnicy przedniego stabilizatora,
zwiększenie średnicy tylnego stabilizatora.
Dobrymi praktykami w przypadku podsterowności jest również zwrócenie uwagi na:
Kąt nachylenia kół względem podłoża – w przypadku, gdy zauważasz podsterowność przy niskich prędkościach, zwróć uwagę na zwiększenie pochylenia przednich kół. Możesz to osiągnąć poprzez obniżenie przodu pojazdu;
Dystanse – zmniejsz rozstaw kół przedniej osi w stosunku do osi tylnej. Wadą tego rozwiązania jest jednak nieco bardziej chaotyczna reakcja samochodu na ruchy kierownicą;
Opony – chodzi o zmniejszenie ciśnienie w przednich oponach;
Amortyzatory – z podsterownością nasilającą się przy niskich prędkościach mogą Ci pomóc miękkie amortyzatory przedniej osi lub sztywniejsze amortyzatory na tyle.
Niektórzy producenci aut stosują już w swoich samochodach specjalne systemy kontroli stabilności, które mają za zadanie pomóc kierowcom w radzeniu sobie ze skutkami wystąpienia podsterowności. Chodzi o:
ESP – Mercedes i Audi,
DSC – BMW,
PSM – Porsche
Systemy wyhamowują koła i niwelują problem przekroczenia granicy przyczepności.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Poślizg kontrolowany jako sport. Co warto wiedzieć o driftingu?
Zjawiska nadsterowności i podsterowności są wykorzystywane w sporcie znanym jako drifting. Jest to dyscyplina, która ma na celu jazdę bokiem w kontrolowanym przez prowadzącego pojazd poślizgu. Samochody do driftingu muszą być wyposażone w specjalnie przystosowany tylny napęd. Co ciekawe nie ma wymaganej minimalnej liczby koni mechanicznych, które pozwalają danemu pojazdami na skuteczny drift.
Wyścigi zazwyczaj odbywają się na zamkniętych torach lub specjalnie przystosowanych do tego miejscach. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że drifting to sport ekstremalny, który bardzo łatwo może wymknąć się spod kontroli. Gdyby więc samochody ścigały się po publicznych drogach, istniałoby ryzyko doprowadzenia do groźnego wypadku z udziałem innych uczestników ruchu.
Drifting to bardzo trudny sport, który wymaga od zawodnika wielu wyrzeczeń oraz konsekwencji w treningu. Jazda różni się znacznie od tego, co znamy z wyścigów typu timeattack czy na ćwierć mili. W driftingu nie liczy się tak bardzo czas przejazdu, ale jego technika i spektakularność. Sędziowie oceniają umiejętności kierowcy oraz wiedzę, jak wyjść z poślizgu i kontrolować jego przebieg.
Jak widzisz podsterowność i nadsterowność to nie tylko problematyczne zjawiska. Istnieją bowiem kierowcy, którzy celowo wykorzystują je do uprawiania swojej dyscypliny sportowej.
Przeczytaj również: Drgania kierownicy przy hamowaniu. Przyczyny i jak je wyeliminować
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Nadsterowność i podsterowność – podsumowanie
Jak już wspominaliśmy wyżej, nadsterowność i podsterowność mogą być niebezpieczne, jeśli wystąpią podczas jazdy kierowcy, który nie jest na nie przygotowany. Z tego tekstu powinieneś zapamiętać, że:
Nadsterowność pojawia się, gdy przednia oś ma większą przyczepność niż tylna;
Podsterowność pojawia się, gdy przednie koła tracą przyczepność z podłożem podczas wykonywania zakrętu;
Niektóre marki samochodów (BMW, Audi, Porsche) wprowadzają do swoich samochodów systemy kontroli stabilności;
Tylko wiedza o przyczynach powstawania nadsterowności i podsterowności oraz dobre nawyki pomogą Ci przeciwdziałać ich występowaniu.
Skoro mowa o potencjalnie niebezpiecznych dla kierowcy zjawiskach warto również wspomnieć o wyborze odpowiedniego pakietu ubezpieczeń komunikacyjnych. Zobacz ofertę OC, AC, NNW i wielu innych ubezpieczeń od LINK4.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20