Montaż haka holowniczego. Jak to zrobić? Wyjaśniamy!
Hak holowniczy pozwala zwiększyć możliwości każdego samochodu. To rozwiązanie, dzięki któremu można połączyć samochód z małą przyczepką, przyczepą kempingową lub bagażnikiem rowerowym. Dowiedz się, jak założyć hak holowniczy i jakich formalności trzeba dopełnić po jego instalacji.
Spis treści:
1. Montaż haka holowniczego. Co warto o nim wiedzieć?
2. Jak zamontować hak holowniczy?
3. Montaż haka w aucie a dokumenty
4. Teraz już wiesz, na czym polega montaż haka holowniczego
Chociaż hak holowniczy na pierwszy rzut oka wygląda niepozornie, to w rzeczywistości jest to rozwiązanie mocno ingerujące w konstrukcję samochodu. Z tego powodu, odpowiedni hak dobiera się na podstawie konkretnych cech samochodu takich jak rodzaj nadwozia, marka i model, rok produkcji, obecność czujników parkowania, dopuszczalna masa holowanej przyczepy i rozmieszczenie otworów w podwoziu.
Do czego przydaje się hak holowniczy? Zastosowań jest wiele i są one uzależnione wyłącznie od potrzeb przyszłego użytkownika. Do najpopularniejszych należą:
powiększenie przestrzeni bagażowej pojazdu za pomocą przyczepy transportowej,
zapewnienie przestrzeni mieszkalnej za pomocą przyczepy kempingowej,
możliwość montażu bagażnika rowerowego,
możliwość montażu dodatkowego boksu bagażowego.
Montaż haka holowniczego. Co warto o nim wiedzieć?
Myśląc o haku holowniczym, z pewnością wyobrażasz sobie charakterystyczną kulę przy tylnym zderzaku starszych samochodów. Mamy dla Ciebie dobrą informację – dzisiejsze haki holownicze nie wiążą się z oszpecaniem tylnego zderzaka. W zależności od rozwiązania hak holowniczy można odpinać, a nawet chować w zderzaku. W sprzedaży dostępne są następujące rozwiązania:
Hak z kulą przykręcaną śrubami – to najbardziej tradycyjny i najtańszy rodzaj haka holowniczego.
Hak wypinany półautomatycznie – daje możliwość odłączenia kuli za pomocą mechanizmu dźwigni, bez użycia narzędzi. Niestety nie posiada żadnych zabezpieczeń antykradzieżowych.
Hak wypinany automatycznie – daje możliwość odłączenia kuli za pomocą pokrętła odbezpieczanego zamkiem. Taki mechanizm chroni hak przed kradzieżą.
Hak chowany lub odchylany – kula mocowana jest na stałe, ale cały hak posiada zawias umożliwiający schowanie go pod zderzakiem. W sprzedaży dostępne są także modele, gdzie hak chowany jest elektrycznie.
Aktualnie wszystkie dostępne w sprzedaży haki holownicze pozwalają na demontaż. Wynika to z przepisów Unii Europejskiej, w myśl których niedopuszczalny jest montaż haków stałych. Wyjątek stanowią tu jedynie samochody, które posiadały stały hak holowniczy przed 2004 rokiem. W Polsce nie ma obowiązku demontażu kuli haka holowniczego w czasie, gdy samochód nie ciągnie przyczepy. Za to w krajach takich jak Niemcy, Czechy, Słowacja, Francja i Austria, jazda z odsłoniętym hakiem jest niezgodna z przepisami.
Hak holowniczy zbudowany jest ze schowanego pod zderzakiem korpusu składającego się z ze stalowej belki mocującej, wsporników i uchwytu kuli. W skład haka holowniczego wchodzi też tabliczka znamionowa i gniazdo elektryczne, które umożliwia podłączenie oświetlenia przyczepy. W przypadku gniazdka, do wyboru mamy wiązki 7-pinowe i 13-pinowe (z obsługą światła wstecznego i dodatkowych urządzeń w przyczepie kempingowej). Wybór zależy od przyczepy, z którą chcemy używać haku – przepisy wymagają światła wstecznego dla przyczepy, której masa całkowita przekracza 750 kg.
Znacznie bardziej uniwersalnym rozwiązaniem jest hak z obsługą wiązki 13-pinowej. Sprawdzi się on też w sytuacji, kiedy zamierzamy wyrobić trzecią tablicę rejestracyjną do instalacji np. na bagażniku rowerowym. Przepisy wymagają, aby taki bagażnik posiadał wszystkie światła, w które wyposażony jest samochód (pozycyjne, kierunkowskazy, stop, światło przeciwmgielne i wsteczne). W takim przypadku niezbędna jest obsługa wiązki 13-pinowej. Na szczęście, na rynku dostępne są też adaptery, które umożliwiają zamianę wiązki 7-pinowej na 13-pinową.
Parametry haka holowniczego, na które warto zwrócić uwagę to uciąg maksymalny, siła uciągu, a także obciążenie pionowe. Można znaleźć je na tabliczce znamionowej lub w specyfikacji produktu. Zdecydowana większość dostępnych w sprzedaży haków holowniczych pozwala na uciąg maksymalny do 3500 kg. Możesz kupić też haki holownicze o uciągu 0 kg, które służą wyłącznie do instalacji bagażnika rowerowego lub boksu bagażowego. Uciąg haka to nie wszystko, bo istotna jest również zdolność holowania konkretnego samochodu. Takie informacje znajdziesz na tabliczce identyfikacyjnej pojazdu (tabliczka VIN) umieszczonej pod maską samochodu lub na słupku drzwi.
Montaż haka holowniczego – cena
Ostateczny koszt instalacji haka holowniczego jest najczęściej uzależniony nie tylko od jego rodzaju, ale też marki i modelu samochodu. Średnia cena haka i wszystkich elementów montażowych to najczęściej od 350 do 700 zł, natomiast koszt wiązki oświetlenia to kwoty rzędu 50-100 zł.
Zobacz także: Montaż kamery cofania. Jak to zrobić? Wyjaśniamy!
Jak zamontować hak holowniczy?
Montaż haka w aucie można przeprowadzić samodzielnie, jednak w przypadku wielu pojazdów wpływa on m.in. na działanie czujników parkowania, a także systemu ESP. Co więcej, montaż haka holowniczego jest traktowany jako zmiana konstrukcyjna pojazdu i musi zostać zalegalizowany. Ze względu na powyższe, zalecamy konsultację i przeprowadzenie instalacji przez fachowców.
Samodzielny montaż haka holowniczego krok po kroku:
1. Zapoznaj się z instrukcją obsługi dołączoną do haka holowniczego.
2. Opróżnij bagażnik samochodu, aby umożliwić sobie dostęp do wszystkich miejsc potrzebnych podczas instalacji.
3. Zdejmij boczne osłony znajdujące się w komorze bagażnika.
4. Zdemontuj tylny zderzak.
5. Odkręć osłony podwozia pod zderzakiem.
6. Unieś auto z wykorzystaniem podnośnika hydraulicznego.
7. Zdemontuj elementy układu wydechowego.
8. W miejscu instalacji usuń ewentualne ślady korozji.
9. Przykręć wsporniki i belki.
10. Zainstaluj zderzak i hak holowniczy.
11. Przykręć gniazdo i podłącz wiązkę elektryczną.
12. Ponownie załóż tłumik.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Montaż haka w aucie a dokumenty
Po zamontowaniu haka holowniczego należy oddać samochód na dodatkowe badanie techniczne w Stacji Kontroli Pojazdów. Legalizacja haka holowniczego kosztuje 35 zł i jest to cena narzucona ustawowo. Po otrzymaniu zaświadczenia należy udać się z nim do wydziału komunikacji urzędu miasta lub starostwa powiatowego, gdzie należy złożyć wniosek o odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, karcie pojazdu i aktualnym ubezpieczeniu OC. Dopełnienie formalności w urzędzie jest bezpłatne.
Przeczytaj również: Najlepsze ubezpieczenie turystyczne. Co warto kupić na wakacje?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Teraz już wiesz, na czym polega montaż haka holowniczego
Na montaż haków holowniczych decydują się najczęściej osoby dużo podróżujące – w celach turystycznych (przyczepa kempingowa) lub zarobkowych (dodatkowa przestrzeń ładunkowa).
Warto także zadbać o obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Kalkulator online pomoże Ci w łatwy sposób znaleźć najlepszą i najkorzystniejszą polisę dla Ciebie. W LINK4 kupisz ubezpieczenie OC przez internet lub telefon oraz znajdziesz szeroką ofertę dodatkowych polis komunikacyjnych w bardzo atrakcyjnych cenach. Sprawdź ofertę ubezpieczeń dostępnych w LINK4 już dzisiaj i zapewnij sobie i bliskim maksymalne bezpieczeństwo na drodze.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20