Kierowanie ruchem przez policjanta. 7 sygnałów, które musisz znać.
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Każdy użytkownik drogi podczas korzystania z niej powinien stosować się do komunikatów sygnalizacji świetlnej lub znaków drogowych. Istnieje jednak szereg sytuacji, w których zważając na bezpieczeństwo kierowców, ruchem kieruje funkcjonariusz.
Kierowca rzadko spotyka się z sytuacją, podczas której ruch drogowy jest kierowany przez funkcjonariusza policji. Warto jednak przyjrzeć się temu zagadnieniu. Pozwoli to na zdobycie dodatkowych informacji lub zaktualizowanie już poznanych przepisów. Wiedza na temat znaków wskazujących np. na pierwszeństwo pojazdów skręcających w lewo czy określających sygnały przyspieszające przejazd pojazdów może być przydatna.
Z tego artykułu dowiesz się najważniejszych zagadnień dotyczących kierowania ruchem przez policjanta. Wyjaśniamy również znaczenie sygnałów dawanych przez funkcjonariusza, wskazujemy inne osoby kierujące ruchem i doradzamy, jak przygotować się na niestandardowe sytuacje na drodze.
Kierowanie ruchem przez policjanta – co musisz wiedzieć?
Sytuacje, w których policjant z wydziału drogowego podejmuje kontrolę nad ruchem, są dość rzadkie. Posiadają oni uprawnienie do kierowania ruchem drogowym w ściśle określonych sytuacjach. Zdarzenia, podczas których kierowanie ruchem przez policjanta jest niezbędne, to wypadki, kolizje, zatory drogowe. Wówczas ich pomoc jest konieczna.
Funkcjonariusz, który pełni obowiązki kierowania ruchem, ma za zadanie zapewnić bezpieczeństwo. Tyczy się ono kierujących samochodami, pieszych, ale też np. rowerzystów. Dodatkowo spełnia w ten sposób inne istotne zadania takie jak: rozładowanie ruchu, zapewnienie płynności jazdy podczas awarii sygnalizacji świetlnej czy kolizji.
Prawo o ruchu drogowym dokładnie wskazuje, że sygnały dawane przez policjanta kierującego ruchem mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi czy sygnalizacją. Nawet jeśli działa sygnalizacja świetlna, a na skrzyżowaniu znajdują się znaki drogowe, to uczestnicy ruchu mają bezwzględny obowiązek wykonywania poleceń policjanta. Warto o tym pamiętać! Niezastosowanie się do tego przepisu może skutkować otrzymaniem mandatu karnego. W przypadku kierowcy samochodu jest to kwota od 300 do 500 złotych. Piesi natomiast mogą otrzymać mandat w wysokości 100 złotych.
Istnieje spora grupa użytkowników dróg, którzy nie zdają sobie sprawy z faktu, że uprawnienie do dowodzenia podróżnymi posiada nie tylko policjant. Kierowanie ruchem drogowym może być bowiem wykonywane przez szereg innych funkcjonariuszy. Ich polecenia podczas wykonywania czynności mają takie samo pierwszorzędne znaczenie.
Przeczytaj również: Obowiązkowe wyposażenie samochodu. Sprawdź, co musisz mieć w aucie
Jak wyglądają znaki policjanta? Kierowanie ruchem w pigułce
Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych reguluje dokładne znaki policjanta. Zrządzanie ruchem, dzięki ich określeniu, jest bezpieczne i spełnia swoje zadanie. Kierujący funkcjonariusz powinien wejść na skrzyżowanie, nie zakłócając ruchu pojazdów ani pieszych. Powinien być również widoczny dla wszystkich uczestników ruchu.
Zezwolenie na wjazd na skrzyżowanie
W tej pozycji policjant kieruje ruchem, stojąc bokiem do nadjeżdżających pojazdów. Obie ręce są opuszczone prostopadle względem ciała. Oznacza to możliwość wjazdu na skrzyżowanie.
Zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi
Funkcjonariusz względem zbliżającego się pojazdu stoi przodem lub tyłem. Dodatkowo jego obie ręce są poziomo wyciągnięte. Oznacza to zakaz wjazdu dla kierowców oraz poruszania się pieszych.
Zmiana kierunku ruchu
Podczas kierowania ruchem ważne jest umożliwienie przejazdu pojazdom z różnych stron. Policjant kierujący ruchem, podnosząc jedną rękę, daje znak o zbliżającej się zmianie kierunku ruchu. Pozwala to kierowcom dopuszczonym na skrzyżowanie bezpiecznie je opuścić. Natomiast pozostałym przygotować się na manewr wjazdu. Po wykonaniu tej czynności kierujący ruchem powinien upewnić się, czy wszyscy zastosowali się do sygnału zabraniającego wjazdu i wejścia na skrzyżowanie.
Przywołanie
Jest to rzadko nadawany sygnał przez kierującego ruchem drogowym. Jedną ręką wskazuje on miejsce zatrzymania się auta przed skrzyżowaniem.
Polecenie opuszczenia skrzyżowania
Funkcjonariusz, stojąc bokiem do kierowanego pojazdu, jedną ręką wykonuje półkolisty ruch w prawo lub lewo. Umożliwia w ten sposób wykonanie manewru skrętu w stronę, którą w danej chwili pokazuje.
Zatrzymanie całego ruchu pojazdów
Jeżeli policjant podnosi rękę, kierując ją wewnętrzną stroną do kierowcy, oznacza to sygnał do obowiązkowego zatrzymania się. Należy mu się bezwzględnie podporządkować. W celu zatrzymania pojazdu nadjeżdżającego z prawej strony funkcjonariusz podnosi prawą rękę w taki sposób, aby jego ramię i przedramię tworzyły kąt zbliżony do prostego. Wewnętrzna strona dłoni powinna być zwrócona w kierunku zatrzymywanych aut. Analogiczne podniesienie lewej ręki dotyczy aut nadjeżdżających z lewej strony.
Otwarcie ruchu
Funkcjonariusz ma prawo nie tylko do zatrzymywania pojazdów, ale może również zdecydować o otwarciu ruchu z określonych stron. Wówczas jedna ręka jest uniesiona z przodu, a druga z tyłu. Poruszać mogą się wtedy samochody i piesi, względem których stoi on bokiem.
Przepuszczenie pojazdów
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lipca 2010 r. w sprawie kierowania ruchem drogowym – ,,w celu przepuszczenia pojazdów jadących z prawej strony i skręcających w lewo, bez objeżdżania kierującego ruchem, funkcjonariusz zatrzymuje pojazdy nadjeżdżające z lewej strony przez podniesienie pionowo w bok lewej ręki, zgiętej w łokciu pod kątem zbliżonym do prostego, tak aby wewnętrzna strona dłoni (palce złączone) była zwrócona do nadjeżdżających pojazdów. Prawą ręką wskazuje natomiast pierwszy pojazd skręcający w lewo z prawej strony i przenosząc ją górą za siebie na wysokości prawej części karku – zezwala na skręcenie w lewo za sobą”.
Przyspieszenie przejazdu pojazdów
Po rozpoczęciu ruchu pojazdów skręcających funkcjonariusz może dawać kierowcy dodatkowe znaki, w szczególności w celu przyspieszenia ruchu pojazdów. Sygnały przyspieszające przejazd pojazdów wykonuje:
- lewą ręką od wyprostowanego ramienia w kierunku nadjeżdżających aut, zginając ją w taki sposób, aby dłoń znalazła się na wysokości lewego ucha
lub
- ręką prawą od wyprostowanego ramienia w kierunku nadjeżdżających pojazdów do lewego barku na wysokości twarzy, zginając ją w łokciu i utrzymując pionowo dłoń, stroną zewnętrzną do nadjeżdżających samochodów.
Ten artykuł może Cię zainteresować: Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu a OC – co warto wiedzieć?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Niestandardowe sytuacje na drodze. Bądź zawsze przygotowany!
W niektórych sytuacjach niezbędne jest kierowanie ruchem przez policjanta. Gesty wspomniane wyżej są uniwersalne, dlatego warto je zapamiętać. Jednak, kiedy dokładnie ma on prawo podjąć tę czynność? Czy tylko on jest do tego uprawniony?
Artykuł 6 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym wymienia szereg osób, które mogą kierować ruchem drogowym. Są to przede wszystkim:
- Żołnierze Żandarmerii Wojskowej;
- Funkcjonariusz Straży Granicznej (w strefie przygranicznej);
- Pracownicy kolei na przejeździe kolejowym;
- Inspektor Inspekcji Transportu Drogowego;
- Umundurowani inspektorzy kontroli celnej lub skarbowej;
- Straż Miejska (lub Gminna);
- Osoby zapewniające bezpieczeństwo dzieciom na przejściu dla pieszych;
- Straż Pożarna podczas prowadzenia akcji ratunkowej.
Osób do wydawania poleceń lub sygnałów uczestnikom ruchu oraz innym osobom znajdującym się na drodze, jest więcej. Warto wiedzieć, że zgodnie z art. 6.1 Kodeksu drogowego, należą do nich także:
- „osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi;
- osoba nadzorująca bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię, w wyznaczonym miejscu;
- kierujący autobusem szkolnym w miejscach postoju związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci;
- ratownik górski podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej;
- strażnik leśny lub funkcjonariusz Straży Parku – na terenie odpowiednio lasu lub parku narodowego;
- strażak Państwowej Straży Pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej;
- członek ochotniczej straży pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej;
- funkcjonariusz Służby Ochrony Państwa podczas wykonywania czynności związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa ochranianych osób, obiektów i urządzeń;
- pilot podczas wykonywania czynności związanych z pilotowaniem przejazdu pojazdu nienormatywnego”.
Obowiązkiem uczestników ruchu jest stosowanie się do poleceń osób uprawnionych do kontroli ruchu drogowego. Należą do nich nie tylko policjanci. Sygnały wymienionych wyżej osób mają bezwzględne pierwszeństwo.
Warto pamiętać, że kierowanie ruchem przez policjanta ma swoją funkcję. Jest nią zapewnienie bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników drogi. Dlatego niezastosowanie się do sygnału funkcjonariusza może spowodować wypadek lub kolizję. Wówczas powstałe zniszczenia są pokrywane z ubezpieczenia sprawcy zdarzenia.
Zarządzanie ruchem przez funkcjonariusza ma zastosowanie w sytuacjach wystąpienia zdarzeń drogowych, korków lub remontów. Wówczas dzięki nim możliwe jest zachowanie płynności jazdy lub dotarcie służb ratunkowych do poszkodowanych. Innymi sytuacjami, gdy niezbędne jest kierowanie ruchem przez osobę uprawnioną, to awaria sygnalizacji świetlnej czy zmiana organizacji ruchu z powodu różnych wydarzeń.
Niewątpliwie każdy z kierowców spotka się z sytuacją, gdy kierowanie ruchu przez policjanta jest niezbędne. Warto wtedy pamiętać o przytoczonych wyżej przepisach bezpieczeństwa. Warto zwracać szczególną uwagę na wykonywane przez niego gesty. Ich poprawna interpretacja służy bezpieczeństwu własnemu i innych.
Zobacz także: Prędkości na drogach i mandat za przekroczenie prędkości. Co musisz wiedzieć?
Kierowanie ruchem przez policjanta – podsumowanie
Podczas wystąpienia utrudnień w ruchu niezbędna jest pomoc funkcjonariuszy. Duże znaczenie ma ich postawa. Kierowanie ruchem za pomocą określonych przez przepisy gestów pełni swoją funkcję i przyczynia się do utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
Zobacz też: Ubezpieczenie OC Zielona Góra, OC KIA Ceed
Poza znajomością zasad poruszania się po drodze w określonych sytuacjach pamiętaj o tym, by mieć ważne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Zapoznaj się z ofertą LINK4. . Poza obowiązkowym OC, w LINK4 znajdziesz wiele ubezpieczeń dobrowolnych, takich jak Assistance, NNW czy Autocasco. Wybierając AC w LINK4, zyskujesz szeroką ochronę oraz możliwość wyboru jednego z trzech wariantów likwidacji szkody. W wariancie Kosztorys otrzymasz odszkodowanie i sam zdecydujesz o sposobie naprawy auta. Decydując się na wariant ASO, naprawisz pojazd w autoryzowanej stacji obsługi, a w opcji Warsztat naprawisz samochód w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym. Dodatkowo możesz rozszerzyć zakres wariantów ASO i Warsztat o opcję Auto zastępcze na czas naprawy. Dzięki temu LINK4 zapewni Ci na maksymalnie 7 dni pojazd zastępczy, gdy Twój własny ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Sprawdź też: Wypłata odszkodowania, a nieznany sprawca
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
FAQ – odpowiedzi na najczęstsze pytania
Jak jechać, gdy policjant kieruje ruchem?
Należy stosować się bezwzględnie do sygnałów i poleceń wydawanych przez policjanta, nawet gdy na skrzyżowaniu są znaki drogowe lub działająca sygnalizacja świetlna.
Jakie są sygnały dawane przez policjanta?
Policjant kierujący ruchem wykonuje rozmaite ruchy i gesty rękami, dłońmi oraz ustawieniem ciała, aby zakomunikować uczestnikom ruchu drogowego konkretne polecenia. Różne konfiguracje ustawienia rąk, dłoni i ciała oznaczają inne nakazy. Funkcjonariusz może m.in. zezwolić albo zakazać kierowcy wjazdu na skrzyżowanie, nakazać mu zmianę kierunku ruchu, zatrzymanie się bądź opuszczenie skrzyżowania, zatrzymać cały ruch pojazdów lub przyspieszyć przejazd. Konkretne sygnały są określone w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dn. 6.07.2010 r. w sprawie kierowania ruchem drogowym.
Co oznacza, jak policjant stoi bokiem?
Jeśli policjant stoi bokiem do kierowcy, to oznacza, że ma on drogę wolną i może jechać.
Kto może kierować ruchem?
Ruchem mogą kierować m.in. policjanci, żołnierze Żandarmerii Wojskowej, funkcjonariusze Straży Granicznej, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, strażnicy miejscy i strażacy. Pozostałe osoby uprawnione do kierowania ruchem są wskazane w artykule 6 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Co oznacza policjant stojący przodem z ręką podniesioną do góry?
Kiedy funkcjonariusz stoi przodem z ręką podniesioną do góry, to oznacza, że nastąpi zmiana pozycji. Kierowcy nie mogą wówczas wjechać na skrzyżowanie. Sygnał ten odpowiada żółtemu światłu na sygnalizacji świetlnej.
Co oznacza policyjny lizak?
Policyjny lizak to tarcza do zatrzymywania pojazdów. Jest jednym z elementów stosowanych do kontroli ruchu. Może być używany nie tylko przez funkcjonariuszy policji, ale również strażników granicznych, służbę celną i inne organy upoważnione do kierowania ruchem. Powinien być wyposażony w światło czerwone lub elementy odblaskowe. Konkretny wygląd, kształt i funkcje lizaka policyjnego są określone w przepisach.
Źródła:
- Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20021701393/O/D20021393.pdf
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lipca 2010 r. w sprawie kierowania ruchem drogowym https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20101230840/O/D20100840.pdf
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20