Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Kaskadowy pomiar prędkości – co to jest i na czym polega?

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 9 min. 39 sek.

Kaskadowy pomiar prędkości stosowany przez drogówkę jest skuteczny i bezwzględny, jeśli chodzi o wychwytywanie osób niestosujących się do ograniczeń. Warto wiedzieć, na czym dokładnie polega ten rodzaj pomiaru.

Osoby przekraczające prędkość są od zawsze na celowniku drogówki, która na przestrzeni lat ma coraz większą skuteczność w ich wychwytywaniu i karaniu. Od jakiegoś czasu funkcjonuje nowy sposób wyłapywania kierowców ”z ciężką nogą” – chodzi o kaskadowy pomiar prędkości. Gdzie możesz się na niego natknąć i co zrobić, żeby nie dać się złapać? Czytaj dalej, żeby się dowiedzieć.

Co to jest kaskadowy pomiar prędkości?

Nadmierna prędkość jest przyczyną wielu wypadków, kolizji i innych niebezpiecznych sytuacji na drodze. Kierowcy, którzy jeżdżą nieprzepisowo, muszą liczyć się z nałożeniem kar w postaci mandatów, punktów karnych czy czasowego zatrzymania prawa jazdy. Obok fotoradarów i kontroli drogowych skupiających się na prędkości w momencie samego pomiaru, coraz częściej pojawia się także kontrola analizująca średnią prędkość pojazdu. Jest to tzw. kaskadowy pomiar prędkości. Na czym polega ten sposób mierzenia?

Jest on zorganizowaną akcją kontroli prędkości na drogach. W jej ramach przynajmniej dwa patrole policyjne dokonują pomiaru szybkości pojazdu. Następnie wyliczana jest średnia wartość tempa jazdy – co stanowi przedmiot kontroli. Jeżeli jest zbyt duża, skutkuje to zatrzymaniem kierowcy i nałożeniem na niego kary pod postacią mandatu.

Celem tego sposobu mierzenia szybkości jest nauczenie kierujących pojazdami, by zawsze przestrzegali dozwolonych limitów prędkości. Wielu z nich jeździ “na pamięć”, zapamiętując, w których miejscach na drodze znajdują się fotoradary albo znaki ograniczające prędkość i na tych odcinkach specjalnie zdejmuje nogę z gazu. Podobne skutki ma standardowa kontrola policyjna – funkcjonariusz z ręcznym miernikiem nierzadko nie jest w stanie wykryć naruszenia przepisów ruchu drogowego, gdyż kierowcy ostrzegają się wzajemnie światłami albo za pomocą specjalnych aplikacji drogowych. W efekcie w miejscu, gdzie znajduje się patrol policyjny albo inne urządzenie mierzące prędkość, kierowcy zwalniają, aby znów przyspieszyć po przejechaniu odpowiednio długiego odcinka drogi.

Służby są świadome przekraczania przez kierowców dozwolonych limitów prędkości. Aby ukrócić ten proceder, wprowadzono właśnie kontrole kaskadowe. Taka kontrola kaskadowa ma na celu przeciwdziałać sytuacjom, w których kierowcy jeżdżą przepisowo wyłącznie na widok fotoradaru czy policyjnej kontroli. Dzięki pomiarowi w przynajmniej dwóch miejscach nie jest ważna jednostkowa prędkość, z którą przejeżdżasz obok urządzenia pomiarowego – istotna jest średnia szybkość, z jaką się poruszasz.

Rozwiązanie to jest zbliżone do odcinkowych pomiarów prędkości. Jednak choć sama idea jest dość podobna – kontroli podlega średnie tempo, z jakim porusza się pojazd – to inne są metody dokonywania pomiaru. W przypadku odcinkowego pomiaru prędkości jest on dokonywany przez fotoradary – czyli urządzenia pomiarowe umieszczone na stałe w danym miejscu. Są one także odpowiednio oznakowane.

Natomiast kaskadowy pomiar prędkości może być podejmowany w różnych miejscach, o wiele łatwiej zmienić punkty kontroli. Poza tym – policja nie informuje o takiej kontroli i nie wskazują na to żadne znaki drogowe. W związku z tym widać, że kaskadowy pomiar prędkości to jednak coś innego – i wydaje się – o wiele bardziej skutecznego w wyłapywaniu kierowców “z ciężką nogą”.

Zobacz także: Prędkości na drogach i mandat za przekroczenie prędkości. Co musisz wiedzieć?

Co to jest kaskadowy pomiar prędkości?

Nadmierna prędkość jest przyczyną wielu wypadków, kolizji i innych niebezpiecznych sytuacji na drodze. Kierowcy, którzy jeżdżą nieprzepisowo, muszą liczyć się z nałożeniem kar w postaci mandatów, punktów karnych czy czasowego zatrzymania prawa jazdy. Obok fotoradarów i kontroli drogowych skupiających się na prędkości w momencie samego pomiaru, coraz częściej pojawia się także kontrola analizująca średnią prędkość pojazdu. Jest to tzw. kaskadowy pomiar prędkości. Na czym polega ten sposób mierzenia?

Jest on zorganizowaną akcją kontroli prędkości na drogach. W jej ramach przynajmniej dwa patrole policyjne dokonują pomiaru szybkości pojazdu. Następnie wyliczana jest średnia wartość tempa jazdy – co stanowi przedmiot kontroli. Jeżeli jest zbyt duża, skutkuje to zatrzymaniem kierowcy i nałożeniem na niego kary pod postacią mandatu.

Celem tego sposobu mierzenia szybkości jest nauczenie kierujących pojazdami, by zawsze przestrzegali dozwolonych limitów prędkości. Wielu z nich jeździ “na pamięć”, zapamiętując, w których miejscach na drodze znajdują się fotoradary albo znaki ograniczające prędkość i na tych odcinkach specjalnie zdejmuje nogę z gazu. Podobne skutki ma standardowa kontrola policyjna – funkcjonariusz z ręcznym miernikiem nierzadko nie jest w stanie wykryć naruszenia przepisów ruchu drogowego, gdyż kierowcy ostrzegają się wzajemnie światłami albo za pomocą specjalnych aplikacji drogowych. W efekcie w miejscu, gdzie znajduje się patrol policyjny albo inne urządzenie mierzące prędkość, kierowcy zwalniają, aby znów przyspieszyć po przejechaniu odpowiednio długiego odcinka drogi.

Służby są świadome przekraczania przez kierowców dozwolonych limitów prędkości. Aby ukrócić ten proceder, wprowadzono właśnie kontrole kaskadowe. Taka kontrola kaskadowa ma na celu przeciwdziałać sytuacjom, w których kierowcy jeżdżą przepisowo wyłącznie na widok fotoradaru czy policyjnej kontroli. Dzięki pomiarowi w przynajmniej dwóch miejscach nie jest ważna jednostkowa prędkość, z którą przejeżdżasz obok urządzenia pomiarowego – istotna jest średnia szybkość, z jaką się poruszasz.

Rozwiązanie to jest zbliżone do odcinkowych pomiarów prędkości. Jednak choć sama idea jest dość podobna – kontroli podlega średnie tempo, z jakim porusza się pojazd – to inne są metody dokonywania pomiaru. W przypadku odcinkowego pomiaru prędkości jest on dokonywany przez fotoradary – czyli urządzenia pomiarowe umieszczone na stałe w danym miejscu. Są one także odpowiednio oznakowane.

Natomiast kaskadowy pomiar prędkości może być podejmowany w różnych miejscach, o wiele łatwiej zmienić punkty kontroli. Poza tym – policja nie informuje o takiej kontroli i nie wskazują na to żadne znaki drogowe. W związku z tym widać, że kaskadowy pomiar prędkości to jednak coś innego – i wydaje się – o wiele bardziej skutecznego w wyłapywaniu kierowców “z ciężką nogą”.

Zobacz także: Prędkości na drogach i mandat za przekroczenie prędkości. Co musisz wiedzieć?

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

piktogram_tabelki_biznesman

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

piktogram_tabelki_kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

piktogram_tabelki_mezczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Kaskadowy pomiar prędkości – gdzie możesz się na niego natknąć?

Gdzie natkniesz się na kaskadowy pomiar prędkości? A1 – to tylko jeden z wielu przykładów drogi, na którym możesz się z nim spotkać. Taka kontrola kaskadowa pojawia się obecnie coraz częściej na licznych drogach krajowych.

Ale czy jest jakakolwiek szansa na przygotowanie się do kaskadowego pomiaru prędkości? W tym celu możesz spróbować wpisać w Internecie miejsce, które Cię interesuje, przykładowo: “kaskadowy pomiar prędkości A1” – i zapoznać się z informacjami, na jakich odcinkach możesz liczyć się z tego typu kontrolą. Oczywiście informacje te nie gwarantują, że odbywa się ona w danym momencie. Dlatego najlepszym sposobem uniknięcia problemu jest po prostu jazda zgodna z przepisami.

Ciężko jest stwierdzić, w jakich miejscach przeprowadzana jest kontrola drogowa. Poszczególne odcinki typowane są przez policję – mają one na celu wyłapanie przekraczających prędkość kierowców w miejscach szczególnie niebezpiecznych (o dużych statystykach zdarzeń drogowych). 

Kaskadowy pomiar prędkości może pojawiać się w różnych miejscach, w tym na obszarze zabudowanym. Jego celem jest monitorowanie różnych odcinków dróg, na których może występować przekraczanie prędkości przez kierowców. Jeżeli, np. na danym odcinku wprowadzono ograniczenie w związku z prowadzonym remontem, po jego zakończeniu kontrola może zacząć pojawiać się w innej lokalizacji. Celem kontroli kaskadowych może być też wyłapanie kierowców, u których występuje niedostosowanie prędkości do aktualnych warunków ruchu, w tym zwłaszcza warunków atmosferycznych. Dlatego też funkcjonariusz może przeprowadzać kontrolę np. na długich, prostych i pozornie bezpiecznych odcinkach, na których można rozwinąć dużą szybkość. W związku z tym ”jazda na pamięć” raczej nie zda egzaminu. 

Niekiedy jednak policja organizuje podobne pomiary w ramach szerszej akcji. W takiej sytuacji w prasie lub w Internecie mogą pojawić się informacje, że np. w dany weekend będzie przeprowadzony pomiar kaskadowy na ulicach miasta. Jednak oczywiście informacje na temat dokładnych lokalizacji i harmonogramu nie są upubliczniane.

Kaskadowy pomiar prędkości – jak się przed nim bronić?

Najlepszym sposobem na ochronę przed kaskadowym pomiarem prędkości jest bezpieczna i przepisowa jazda. Są one nieoznakowane, więc pojawiają się niespodziewanie. 

Jednak czy można w jakikolwiek sposób ominąć kaskadowy pomiar prędkości? Gdzie zjechać, aby go uniknąć? Taka kwestia powinna być zawsze analizowana w odniesieniu do konkretnego miejsca, w którym nastąpiła rejestracja szybkości pojazdu. Musisz bowiem mieć świadomość, że niekiedy takie pomiary są przeprowadzane tam, gdzie można, np. zjechać na stację benzynową lub na inną drogę. Zatem – nawet jeżeli przekroczysz prędkość na pierwszym pomiarze, drugi pomiar może w ogóle Cię nie zarejestrować. 

Przede wszystkim jednak warto pamiętać, że minięcie jednej kontroli drogowej nie sprawia, że już możesz zacząć lekceważyć ograniczenia prędkości. Miej świadomość, że kolejny patrol policji może być kilka kilometrów dalej i wtedy hamowanie na widok radiowozu już Cię nie uratuje. 

Wiedząc już, czym jest kaskadowy pomiar prędkości – na czym polega i jak się odbywa, znacznie łatwiej Ci będzie uchronić się przed mandatem, a także samym stresem wynikającym z braku wiedzy. 

Przeczytaj również: Tempomat. Co to jest, jak działa i jakie ma zalety?

Czy pomiar kaskadowy może dawać błędne informacje?

Istotnym czynnikiem, jeśli chodzi o dokładność i poprawność pomiaru, jest kwestia tolerancji takiego urządzenia. Jeżeli prędkość została przekroczona zaledwie o kilka km/h, to na pewno jest to sytuacja, której warto się lepiej przyjrzeć. 

Jeżeli rejestracja prędkości została wykonana w warunkach dużego ruchu na drodze, może pojawić się wątpliwość, czy faktycznie dotyczył on Twojego samochodu. Zawsze można to potraktować jako podstawę do odwołania.

Żeby kaskadowe pomiary prędkości nie wpłynęły znacząco na zawartość Twojego portfela, trzeba być czujnym. Nie możesz sugerować się tym, że inni uczestnicy drogowi nie respektują danego ograniczenia prędkości – miej świadomość, że te auta mogą zjechać na najbliższym zjeździe, przez co taka kontrola ich nie dotknie.

Kontrola kaskadowa: o czym warto pamiętać?

Choć kaskadowy pomiar prędkości ma swoich zwolenników i przeciwników – to jednak trzeba przyznać, że ma on na celu wyłapywanie kierowców, którzy jeżdżą w sposób nieprzepisowy. W związku z tym – przyczynia się on do zwiększenia bezpieczeństwa podczas podróżowania.

Poruszając się po drogach, zachowaj bezpieczną prędkość, czyli taką, która zapewnia kierującemu panowanie nad pojazdem. Szybkość powinna być dostosowana do natężenia ruchu, panujących warunków pogodowych, obowiązujących limitów prędkości, stanu nawierzchni i własnych umiejętności. Jeżeli chcesz zwiększyć poczucie bezpieczeństwa podczas podróżowania, pamiętaj o tym, jak ważne jest ubezpieczenie. OC ma za zadanie chronić osoby trzecie poszkodowane w kolizji drogowej z Twojej winy. Jednak takie ubezpieczenie nie zabezpiecza sprawcy zdarzenia drogowego. Jeżeli chcesz uchronić się przed skutkami uszkodzenia swojego samochodu – konieczne będzie także Autocasco.

Wybierając AC w LINK4, zyskujesz nie tylko szeroki zakres ochrony w formule All Risk, ale też możliwość wyboru wariantu likwidacji szkody. Gdy zdecydujesz się na:

  • ASO – naprawisz pojazd w autoryzowanej stacji obsługi,
  • Warsztat – dokonasz naprawy w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
  • Kosztorys – otrzymasz odszkodowanie i sam zdecydujesz o sposobie naprawy.

Dodatkowo możesz rozszerzyć zakres wariantów ASO i Warsztat o opcję Auto zastępcze na czas naprawy. W jej ramach LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na okres do 7 dni, gdy Twój wóz ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy.

W LINK4 możesz liczyć na szeroki pakiet ubezpieczeń. Wybierz takie, które pozwolą Ci czuć się bezpiecznie podczas podróżowania. Poznaj ofertę ubezpieczeń OC, AC oraz Assistance, które są ogromnym wsparciem dla kierowcy, pasażerów, czy osób trzecich poszkodowanych z Twojej winy. 

Sprawdź kalkulator dostępny na naszej stronie, aby wyliczyć wysokość składki. Możesz również porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zobacz też: OC Volkswagen T-ROC, Ubezpieczenie OC Piła

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Co to jest kaskadowy pomiar prędkości?

Kaskadowe pomiary prędkości to akcja kontroli szybkości na drogach, polegająca na dokonywaniu tempa jazdy samochodu przez przynajmniej dwa patrole policji, zazwyczaj na tym samym odcinku drogi, choć w znacznej odległości od siebie. Następnie wyliczana jest średnia szybkość auta. Dzięki pomiarowi w co najmniej dwóch miejscach nie jest ważna prędkość jednostkowa, z którą przejeżdżasz obok urządzenia pomiarowego, ale właśnie średnia szybkość jazdy. Jeśli nastąpi przekroczenie prędkości, kierowca zostaje zatrzymany do kontroli i otrzyma karę w postaci mandatu.

Dlaczego stosuje się kaskadowy pomiar prędkości?

Celem kaskadowego pomiaru prędkości jest przeciwdziałanie niebezpiecznym zachowaniom w ruchu drogowym, oduczenie kierowców “jazdy na pamięć” i uczulenie ich na to, aby zawsze przestrzegali przepisów dotyczących limitów szybkości. Wielu kierowców zwalnia tylko wtedy, gdy widzi fotoradar albo patrol policji, a następnie znów przyspiesza, gdy znikną im z oczu. Kontrola kaskadowa, w której ważna jest nie jednostkowa, a średnia prędkość na danym odcinku drogi, ma przeciwdziałać sytuacjom, w których kierowcy jeżdżą przepisowo wyłącznie na widok fotoradaru czy policyjnej kontroli, a na co dzień przekraczają dozwolone limity prędkości.

Jak działa kaskadowy pomiar prędkości?

Kaskadowy pomiar prędkości bazuje na średniej, a nie jednostkowej szybkości pojazdu. Obejmuje przynajmniej dwa punkty pomiaru prędkości w postaci patroli policji, a nie fotoradarów czy bramek. Najpierw jeden patrol policji mierzy szybkość poruszania się danego pojazdu, a drugi, znajdujący się w innym miejscu na danym odcinku drogi, dokonuje drugiego pomiaru, z których następnie wyciągana jest średnia. Nadmierna prędkość średnia względem obowiązujących limitów skutkuje zatrzymaniem kierowcy do kontroli i ukaraniem go mandatem.

Czym różni się kaskadowy pomiar prędkości od odcinkowego pomiaru prędkości?

Kaskadowy pomiar szybkości jest zbliżony do odcinkowego pomiaru prędkości. Celem obu jest skontrolowanie średniej prędkości, ale innymi metodami pomiarowymi. Odcinkowy pomiar prędkości jest wykonywany przez fotoradary, czyli urządzenia zamontowane na stałe w danym miejscu i odpowiednio oznakowane. Pomiarów kaskadowych dokonują natomiast funkcjonariusze policji, co zapewnia dużą mobilność i swobodę w wyborze miejsca pomiaru. Nie są one oznakowane.

Gdzie najczęściej stosuje się kaskadowy pomiar prędkości?

Kaskadowe kontrole prędkości są zazwyczaj przeprowadzane w miejscach, gdzie najczęściej dochodzi do wypadków drogowych spowodowanych nadmierną szybkością. Mogą to być zarówno długie i proste odcinki dróg międzymiastowych, jak i drogi na obszarze miejskim. Kontrole mogą być też prowadzone w miejscach, gdzie wymagana jest wzmożona czujność kierowców, takich jak rejony skrzyżowań oraz okolice przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów.

Czy kaskadowy pomiar prędkości jest skuteczny?

Kontrola kaskadowa to bardzo skuteczny sposób monitorowania szybkości, z jaką poruszają się po drogach kierowcy. Inne sposoby pomiarów szybkości – takie jak fotoradary czy patrole policji z ręcznym miernikiem, często nie są w stanie wykryć naruszenia przepisów. Kierowcy bowiem ostrzegają się nawzajem światłami albo za pomocą specjalnych aplikacji drogowych przed kontrolą, a także jeżdżą “na pamięć” i zwalniają tylko w miejscach, gdzie stoi fotoradar. W przypadku kaskadowych kontroli prędkości łatwiej zmienić punkty pomiaru. Ponadto policja o nich nie informuje, a miejsca kontroli nie są oznakowane. W efekcie ten sposób monitorowania szybkości pozwala lepiej wyłapywać kierowców z “ciężką nogą”.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20