Jazda na suwak. Przepisy, prawa i obowiązki kierowcy
Ulice miast często nie sprzyjają płynnemu poruszaniu się, zwłaszcza w godzinach szczytu. Cudownym środkiem na tę sytuację ma być jazda na suwak. Z tego artykułu dowiesz się, na czym ona polega i w jakich sytuacjach jest ona wymagana przepisami Kodeksu Drogowego.
Spis treści
1. Co to jest jazda na suwak?
2. Jazda na suwak. Przepisy i w jakich sytuacjach jest konieczna?
3. Jazda na zamek – jakie są wyjątki od tej zasady?
4. Jazda na suwak. Kilka słów na koniec
Od ponad dwóch lat w naszym kraju obowiązują przepisy regulujące zasady pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu. Mają one na celu usprawnić poruszanie się pojazdów w przypadku zwężenia jezdni lub zatoru na niej.
W takich sytuacjachpomocna okazuje się jazda na suwak. Polega ona na naprzemiennym wjeżdżaniu aut na główny pas ruchu, tak by uniknąć konfliktów, stłuczek lub kolizji. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jakie zasady w tym zakresie wprowadziła nowelizacja Kodeksu Drogowego.
Co to jest jazda na suwak?
Jazda na suwak stosowana jest w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jednym lub kilku pasach. Przepisy stwierdzają, że gdy jeden z pasów jest nieprzejezdny lub kończy się, znajdujący się na nim pojazd ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu. Jednak muszą być spełnione dwa warunki: powinno nastąpić znaczne zmniejszenie prędkości, a dodatkowo pojazd taki nie ma pierwszeństwa przed autem, które już ustąpiło pierwszeństwa innemu kierowcy.
Żeby to zobrazować i dobrze zrozumieć, najlepiej prześledzić taką sytuację na konkretnym przykładzie. Wyobraź sobie, że doszło do kolizji na drodze dwupasmowej, prawy pas został zablokowany, tworzy się więc korek. W myśl nowych przepisów, by rozładować zator, kierowcy z każdego pasa powinni naprzemiennie poruszać się do przodu. Czyli najpierw pierwszeństwo ma kierowca z pasa lewego, potem z prawego, a następnie znowu z lewego.
W wyniku tego ruch na drodze obserwowany z góry przypomina zapinanie zamka, stąd też często pojawia się określenie – jazda na zamek lub na suwak. Dzięki temu możliwe jest szybkie rozładowanie zatoru bez łamania przepisów i liczenia na uprzejmość innych kierowców, którzy mają obowiązek ustąpić pierwszeństwo.
Ta metoda jazdy obowiązuje w wielu krajach, takich jak: Austria, Belgia, Czechy, Niemcy, Słowacja, Słowenia, Litwa lub Polska. Ma ona wiele zalet – po pierwsze umożliwia szybkie zmniejszenie długości zatoru. Po drugie minimalizuje zdenerwowanie i agresję kierowców, którzy nie muszą czekać w nieskończoność na swoją kolej. Po trzecie, dana droga pozostaje przejezdna pomimo zwężenia.
Przeczytaj też: Podatek od sprzedaży samochodu. Kto i kiedy musi go zapłacić?
Jazda na suwak ma na celu poprawienie bezpieczeństwa na drogach i rozładowanie dużego ruchu pojazdów. Dzięki niej przemieszczanie się po centrach miast staje się bardziej płynne, krótsze, a co za tym idzie – bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Mniej czasu spędzonego w korkach to mniejsze zużycie paliwa i niższa emisja spalin.
Jazda na suwak. Przepisy i w jakich sytuacjach jest konieczna?
Przepisy dotyczące jazdy na suwak opisuje ustawa Prawo o ruchu drogowym, a konkretnie art. 22. ustęp 4a oraz 4b. Dotyczą one sytuacji, gdy jeden z pasów jezdni kończy się lub jest zablokowany. W takim wypadku zostaje zawieszone pierwszeństwo pojazdu, który nie zmienia pasa, a zaczynają obowiązywać zasady jazdy na suwak. Za niezastosowanie się do przepisów kierowca może zostać ukarany mandatem w wysokości 250 złotych oraz 5 punktami karnymi.
“Przepisy dotyczące jazdy na suwak, dokładnie art. 22 ust. 4a i 4b, weszły w życie 6 grudnia 2019 roku. Ustawodawca w ten sposób zalegalizował dobrą praktykę jazdy, którą wielu kierowców stosowało od lat. Dzięki unormowaniu temu ustawodawca daje kierującemu pojazdem, znajdującemu się na pasie, na którym ruch się kończy, gwarancję, że będzie on kontynuował jazdę i nie będzie musiał szukać okazji zmiany pasa wcześniej. Ta regulacja ma na celu usprawnienie jazdy, organicznie zatorów w ruchu i zminimalizowanie ryzyka kolizji” – komentuje Aleksandra Wolska, mgr prawa.
Zatem jak wygląda kwestia pierwszeństwa w przypadku zablokowanego lub kończącego się pasa? Oto kilka zasad, które pomogą Ci zachować się prawidłowo. Po pierwsze jazda na suwak obowiązuje tylko na drodze, na której wyznaczone zostały co najmniej dwa pasy ruchu, a dodatkowo nastąpiło znaczne zmniejszenie prędkości. Czyli nie dotyczy to sytuacji, gdy oba pasy ruchu są zajęte, ale wszystkie pojazdy poruszają się ze znaczną prędkością, na przykład poza terenem zabudowanym.
Po drugie pojazd poruszający się po pasie, który za chwilę się skończy lub jest zablokowany, ma pierwszeństwo, ale tylko przed końcem pasa. Czyli musi on być pierwszy w kolejce. Po trzecie manewr musi zostać zasygnalizowany za pomocą kierunkowskazu. Zmiana pasa nie może stanowić zagrożenia dla pozostałych użytkowników drogi.
Pamiętaj, że jeżeli zostaniesz wpuszczony na nowy pas ruchu przez jakiegoś uprzejmego kierowcę przed końcem Twojego pasa, to masz obowiązek sam udzielić pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na kończącym się odcinku drogi. Nie chodzi tutaj o oddanie przysługi innemu użytkownikowi, a o przestrzeganie przepisów. Jeżeli wszyscy kierowcy będą umiejętnie stosować zasady jazdy na suwak, to poruszanie się po naszych drogach stanie się odrobinę łatwiejsze i przyjemniejsze.
Polecamy również: Droga wewnętrzna. Przepisy, jak właściwie się po niej poruszać
Sytuacje, w których można stosować jazdę na suwak, wydają się jasno określone. Jednak wielu kierowców nieprawidłowo interpretuje nowe przepisy. Próbują wymuszać pierwszeństwo, zanim dojadą do końca swojego pasa. Z drugiej strony wielu kierowców nie jest jeszcze świadomym zmian, jakie zaszły w przepisach ruchu drogowego. Dlatego ważne jest zachowanie ostrożności podczas manewrów tego typu – dla własnego i innych bezpieczeństwa.
Jazda na zamek – jakie są wyjątki od tej zasady?
Jak to zawsze bywa, w momencie pojawienia się nowych przepisów wielu kierowców ma już gotową swoją ich interpretację. Takie zachowanie może być groźnie i prowadzić do powstania niebezpiecznych sytuacji na drogach. Dlatego też każdy kierowca powinien zapoznać się z kodeksem i zapamiętać, co to jest jazda na suwak, kiedy może być stosowana, a kiedy nie.
Od zasady jazdy na suwak są pewne wyjątki. Kierowca nie ma pierwszeństwa, gdy porusza się pasem niezablokowanym. Wiele osób próbuje wykorzystać zasadę jazdy na suwak, do zmiany pasa z jazdy na wprost, tuż przed jego końcem, by ominąć inne stojące pojazdy.
Jest jeszcze jeden wyjątek, gdy zabroniona jest jazda na suwak. Przepisy mówią jasno, że nie ma pierwszeństwa pojazd zmieniający pas ruchu, gdy nie wystąpiło tak zwane znaczne zmniejszenie prędkości. Jeżeli wolniej jedzie się tylko na pasie kończącym się, to w takim przypadku jazda na suwak nie jest obowiązkowa.
Wielu kierowców o tym zapomina i próbuje wymuszać pierwszeństwo w przypadku zwężenia jezdni z dwóch do jednego pasa. W takich sytuacjach obowiązują ogólne zasady ustępowania pierwszeństwa. Jazda na suwak jest wtedy kwestią uprzejmości kierowców. To każdy z nich decyduje o tym, czy wpuści pojazd z kończącego się pasa.
Jazda na suwak. Kilka słów na koniec
Z pewnością wiesz już, co to jest jazda na suwak. Z tego artykułu poznałeś zasady, jakimi należy się kierować podczas stosowania tej metody poruszania się po drogach. Nie jest to wcale skomplikowane, ani uciążliwe. Wzajemne ustępowanie sobie pierwszeństwa, zachowanie ostrożności oraz skupienie się na aktualnej sytuacji na drodze, to podstawowe warunki sprawnego i bezpiecznego poruszania się.
Bez względu na to, jak czujny będziesz w trasie, na wiele sytuacji, jakie mogą Ci się przydarzyć, nie masz wpływu. Dlatego też warto zabezpieczyć siebie, bliskich i auto na wszelki wypadek. W LINK4 masz do wyboru wiele polis komunikacyjnych, takich jak: Autocasco, NNW lub ubezpieczenie podróżne. Dzięki nim każdy Twój wyjazd będzie spokojny, bezpieczny i wolny od trosk. Nie czekaj, sprawdź naszą ofertę już dziś i skorzystaj z kalkulatora, który wyliczy wysokość składki!
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20