Jakie ciśnienie w oponach jest odpowiednie? Poradnik
Wiele elementów wyposażenia samochodu jest istotne dla bezpiecznej i komfortowej jazdy. Jednym z najważniejszych są opony. Ich regularna wymiana to jednak nie wszystko, o czym powinien pamiętać kierowca. To ciśnienie powietrza w oponach ma decydujący wpływ na precyzje kierowania, bezpieczeństwo, a także chroni przed ich niszczeniem.
Spis treści:
1. Ciśnienie w kołach – dlaczego warto je kontrolować?
2. Jak sprawdzić ciśnienie w oponach? Poradnik
3. Ciśnienie w kołach – ciekawostki
4. Prawidłowe ciśnienie w oponach. Kilka słów na koniec
Wielu kierowców decyduje się na kontrolę stanu opon samochodowych jedynie przed wymianą, związaną z rozpoczęciem okresu zimowego lub letniego. Jest to zdecydowanie zbyt rzadko! Regularne sprawdzanie stanu ogumienia może ustrzec nas przed poważnym wypadkiem oraz pomoże utrzymać prawidłowe parametry techniczne pojazdu.
Ze względu na istotne znaczenie ciśnienia w oponach, przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu. Jak często należy je sprawdzać? Jakie ciśnienie w oponach jest odpowiednie? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej.
Ciśnienie w kołach – dlaczego warto je kontrolować?
Zacznijmy od tego, jakie ciśnienie w oponach jest uznawane za właściwe. Powszechnie uznawana jest za nie wartość 2,2 bara. Jest to na ogół najbezpieczniejsza wartość dla większości samochodów osobowych. Jednakże nie należy zapominać, że zalecane ciśnienie w kołach jest różne w zależności od modelu danego pojazdu. Warto zapoznać się z informacjami, zawartymi w instrukcji dedykowanej dla Twojego auta.
Taką tabelkę z wyszczególnionymi wartościami ciśnienia znajdziesz także na tabliczce znamionowej, umieszczonej po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwowego. Dodatkowo każda z opon jest wyposażona w specjalne oznaczenia, określające maksymalną wartość ciśnienia dla danego koła (ale jednak nie dla konkretnego pojazdu). Są one umieszczone po zewnętrznej stronie bieżnika.
Prawidłowe ciśnienie powietrza w kołach bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Jeżeli będzie zbyt niskie, zniszczeniu może ulec wewnętrzna część opony. Często jedynym wyjściem z takiej sytuacji jest zakup nowej, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Nieodpowiednie ciśnienie jest czynnikiem zwiększającym opór toczenia się auta. Przez to samochód może pobierać większe ilości paliwa, nawet o 5-10% wyższe niż zazwyczaj.
Niskie ciśnienie powietrza może prowadzić do powstawania odkształceń opony, które wpływają negatywnie na precyzję kierowania pojazdem. W ekstremalnych warunkach może nawet dochodzić do zmniejszenia przyczepności kół do jezdni podczas pokonywania zakrętów. Takie zjawisko nazywane jest powszechnie „pływaniem” opon. Pomimo podejmowanych prób sterowania autem, nie porusza się ono w nadawanym kierunku.
Wpływa to bez wątpienia w negatywny sposób na bezpieczeństwo podczas podróżowania. Jeżeli opony w naszym samochodzie będą niedopompowane, woda znajdująca się na drodze będzie na nich osiadać. Dzieje się tak dlatego, że po spłaszczonej powierzchni koła woda musi pokonać dłuższą drogę, aby mogła zostać odprowadzona na zewnątrz. Takie zjawisko nazywane jest z kolei aquaplaningiem.
Podczas upalnych dni może dojść do przegrzania się opony, które bardzo szybko prowadzi do jej trwałego uszkodzenia. Brak odpowiedniej ilości powietrza w jej wnętrzu sprawia, że gumowa struktura opony jest mniej odporna na szkodliwe działanie promieni słonecznych. Konsekwencją może być jej pęknięcie w czasie jazdy, co stwarza ogromne niebezpieczeństwo. Dlatego tak istotne jest regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach.
Poza przypadkami zbyt niskiego ciśnienia w oponach warto zwrócić uwagę na konsekwencje zbyt dużej ilości powietrza. Pierwszą z nich jest możliwość uszkodzenia opony np. podczas najechania na krawężnik. Struktura gumowego materiału, z którego jest ona wykonana, pod wpływem zbyt dużego ciśnienia wewnątrz jest bardziej wrażliwa i podatna na uszkodzenia podczas spotkania z wszelkimi nierównościami.
Wraz ze wzrostem ciśnienia w oponie, zmniejszeniu ulega jej przyczepność do podłoża. Jest to bardzo niebezpieczne, szczególnie podczas poruszania się z dużą prędkością. Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt wysokie, szybszemu procesowi niszczenia ulegają również elementy zawieszenia. Samochód ma wówczas o wiele mniejszą amortyzację, co może prowadzić do szeregu awarii, w tym również delikatnych systemów elektronicznych.
Zobacz także: Jak dobrać koło dojazdowe do samochodu? Podpowiadamy!
Jak sprawdzić ciśnienie w oponach? Poradnik
Wiesz już, do czego może doprowadzić zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie w oponach i dlaczego warto je regularnie kontrolować. Niezależnie od tego, czy pojazd jest wyposażony w nowoczesne czujniki, czy też nie, najprostszą z dostępnych metod jest użycie ciśnieniomierza. Możesz bez problemu kupić go w sklepie z akcesoriami motoryzacyjnymi lub na stacji benzynowej, ponieważ może być bardzo przydatny.
Jak sprawdzić ciśnienie w oponach za jego pomocą? Wystarczy przyłożyć końcówkę urządzenia do wentylu opony. Wówczas wskazówka ciśnieniomierza pokaże wartość, określającą ciśnienie powietrza w danej oponie. Jest ona wyrażana w jednostce bar lub PSI. Jeżeli zmierzona wartość będzie zbyt niska lub za wysoka, samo posiadanie takiego urządzenia może okazać się niewystarczające.
W takich sytuacjach należy skorzystać z kompresorów, które są wyposażeniem większości stacji benzynowych. Za ich pomocą z łatwością wyrównamy ciśnienie powietrza we wszystkich oponach. Korzystanie z tego urządzenia jest bardzo podobne do ciśnieniomierza, z tym że w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości kompresor obniży lub zwiększy ilość powietrza w oponie. Prawidłowe ciśnienie w oponach jest bardzo ważne ze względu na bezpieczeństwo, komfort jazdy oraz mogące występować usterki techniczne.
Wiele nowoczesnych samochodów jest wyposażonych czujniki, które umożliwiają automatyczne wykrywanie zbyt wysokiego lub niskiego ciśnienia w kołach. Kontrolka ciśnienia w oponach na podstawie odczytu danych z czujników zamontowanych w wentylach przesyła informacje o wszelkich nieprawidłowościach do komputera. Ten wówczas generuje komunikat o nieprawidłowym ciśnieniu w jednym z kół i wyświetla odpowiedni komunikat na desce rozdzielczej. Po odczycie takiego alertu należy jak najszybciej dokonać samodzielnej weryfikacji ciśnienia w oponach.
Ciśnienie w kołach – ciekawostki
Przyjrzyjmy się również bliżej istotnym informacjom, które mogą poszerzyć powszechną wiedzę na temat pompowania kół w samochodach. Coraz częściej zamiennikiem standardowego powietrza staje się bowiem azot. Ta mieszanka gazu zachowuje znacznie dłużej swoje ciśnienie w oponie, co przekłada się na rzadszą potrzebę dopompowywania kół.
Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale obecnie zdecydowana większość opon samochodowych stanowią modele bezdętkowe. Zamiast tradycyjnej dętki, ma ona gumową wkładkę, która niejako przejmuje jej zadanie.
Zalecane ciśnienie w oponach tego typu produktach jest uzyskiwane za pomocą odpowiedniej grubości materiału wewnątrz opony oraz specjalnych rantów bocznych, przylegających do felg. Dzięki temu pompowane powietrze nawet bez użycia dętki utrzymuje się wewnątrz, zachowując przy tym wymagane ciśnienie.
Przeczytaj również: Oznaczenia opon. Jak je czytać? Instruktaż
Prawidłowe ciśnienie w oponach. Kilka słów na koniec
Za bezpieczeństwo na drodze odpowiada wiele elementów wyposażenia samochodu, a jednym z nich są opony. Pamiętaj, aby regularnie kontrolować ilość powietrza w kołach np. za pomocą ciśnieniomierza lub kompresora na stacji benzynowej. O tym, jakie ciśnienie w oponach będzie właściwe dla danego pojazdu, dowiesz się z tabliczki znamionowej umieszczonej wewnątrz klapki paliwowej.
Aby jeszcze lepiej zadbać o bezpieczeństwo samochodu oraz swoje i bliskich, sięgnij po ubezpieczenie przygotowane przez LINK4. Na stronie internetowej www.link4.pl możesz zapoznać się z dokładną ofertą i dobrać ją do swoich indywidualnych potrzeb.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach, wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20