Jak szybko trzeba zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?
Wiedza o tym, jak szybko trzeba zgłosić szkodę ubezpieczycielowi, może w istotny sposób wpłynąć na proces uzyskania odszkodowania z ubezpieczenia domu. Dowiedz się, jakie kroki podjąć, aby sprawnie zgłosić szkodę i otrzymać odszkodowania.
Wprowadzenie
W przypadku powstania szkody ubezpieczony powinien jak najszybciej powiadomić o tym ubezpieczyciela. Z jakiego powodu jest to tak ważne? Z perspektywy ubezpieczonego pozwoli to na przyspieszenie całego procesu likwidacji szkody. Umożliwi również szybszą wypłatę odszkodowania z ubezpieczenia domu czy mieszkania. To z kolei pozwoli Ci na wcześniejsze usunięcie usterki oraz na przywrócenie nieruchomości do stanu sprzed szkody. Z punktu widzenia ubezpieczyciela jak najszybsze zgłoszenie szkody jest ważne, by móc najlepiej ocenić przyczyny, skutki i rozmiar zdarzenia.
Jeśli więc zastanawiasz się, jak dostać odszkodowanie, powinieneś pamiętać, by jak najszybciej poinformować swojego ubezpieczyciela o szkodzie. Oczywiście w przypadku zalania czy pożaru poszkodowany znajduje się w bardzo trudnej sytuacji, która generuje duży stres, w którym trudno pamiętać o formalnościach. Na szczęście istnieje wiele wygodnych sposobów na zgłaszanie szkody.
Jak szybko trzeba zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?
Każde towarzystwo ubezpieczeniowe samodzielnie ustala, w jakim terminie poszkodowany powinien zgłosić szkodę. Właśnie dlatego przed zawarciem umowy należy zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia. Z całą pewnością będą tam zawarte informacje na temat tego, jak szybko trzeba zgłosić szkodę ubezpieczycielowi i jak dostać odszkodowanie. Co więcej, to także cenne źródło informacji na temat konsekwencji niezgłoszenia szkody w odpowiednim terminie.
Zgodnie z OWU Dom w LINK4 można zgłosić szkodę w terminie siedmiu dni od momentu powstania szkody lub od momentu, w którym poszkodowany dowiedział się o jej istnieniu. W przypadku zalania piwnicy czy włamania podczas wakacyjnego wyjazdu może okazać się, że szkodę odkryjesz dopiero po kilku dniach. Jest to ważna okoliczność, o którą z pewnością zapyta ubezpieczyciel.
Jeśli chodzi o dodatkowe obowiązki spoczywające na poszkodowanym, w niektórych przypadkach musi on zgłosić szkodę do administracji budynku, a także na policję – na przykład wtedy, gdy doszło do kradzieży z włamaniem i rabunku.
Konsekwencje niezgłoszenia szkody w terminie
Jedno jest pewne – nie należy zwlekać ze zgłoszeniem szkody ubezpieczycielowi. Każdy dzień może mieć bowiem konsekwencje. Jakie?
W przypadku, gdy umyślnie lub z uwagi na rażące niedbalstwo, Ubezpieczony nie zgłosi szkody w ustalonym terminie - ubezpieczyciel ma prawo do zmniejszenia kwoty odszkodowania.. Niestety, niezachowanie terminów wskazanych w OWU może powodować trudności w ustaleniu ustalenia okoliczności zdarzenia. Ubezpieczyciel będzie też brał pod uwagę to, w jaki sposób późniejsze zgłoszenie szkody wpłynęło na jej rozmiar, a w szczególności, czy nie spowodowało jej powiększenia.
Wszelkie trudności związane z ustaleniem, w jaki sposób doszło do szkody i jakie są jej rozmiary, mogą negatywnie wpłynąć na kwotę odszkodowania. Mowa tu o wszystkich sytuacjach, gdzie – z uwagi na brak możliwości dokonania oględzin przez rzeczoznawcę po zdarzeniu wywołującym szkodę – rozmiary szkody mogą zostać określone jako mniejsze niż w rzeczywistości.
Jak dostać odszkodowanie z ubezpieczenia domu?
Osoby, które nigdy wcześniej nie zgłaszały szkody i nie korzystały z ubezpieczenia, bardzo często zastanawiają się nad tym, jak dostać odszkodowanie z ubezpieczenia domu. I w tym przypadku szczegółowych informacji należy szukać w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.
Przede wszystkim poszkodowany powinien pamiętać o dopełnieniu swoich obowiązków. Mowa tu między innymi o:
- wspomnianym wcześniej powiadomieniu policji, straży pożarnej lub administracji budynku, oczywiście jeśli będzie taka potrzeba;
- zebraniu informacji i dowodów, które będą miały znaczenie z punktu widzenia ubezpieczyciela i które pozwolą na zbadanie powstałej szkody, m.in. zdjęć, notatek funkcjonariuszy policji;
- niedokonywaniu – bez zgody ubezpieczyciela – żadnych zmian w ubezpieczonym mieniu. Nie dotyczy to sytuacji, w których będzie to miało na celu zabezpieczenie przed powiększaniem szkody, a także wtedy, kiedy będzie tego wymagał interes publiczny;
- dostarczeniu firmie ubezpieczeniowej spisu utraconego, zniszczonego lub uszkodzonego mienia. Ważne jest to, aby podać jego przybliżoną wartość, a także dołączyć dokumenty uzasadniające roszczenie, na przykład dowody zakupu. W razie wątpliwości należy skontaktować się z ubezpieczycielem w celu ustalenia, jakie dokumenty dostarczyć.
Po zgłoszeniu szkody ubezpieczyciel rozpoczyna proces jej likwidacji. Obejmuje on ustalenie okoliczności zdarzenia, rozmiaru szkody, a także potwierdzenie czy odszkodowanie, zgodnie z OWU, jest należne i w jakiej wysokości. W trakcie likwidacji szkody:
- ubezpieczyciel ma obowiązek potwierdzenia rejestracji szkody w terminie siedmiu dni od jej zgłoszenia;
- ubezpieczyciel udziela wszelkich informacji na temat niezbędnych dokumentów, które należy dostarczyć;
- może być potrzebne dokonanie oględzin miejsca zdarzenia – w takiej sytuacji zostaniesz poinformowany, kiedy się one odbędą. Ważne jest, abyś był obecny w trakcie oględzin. Jeśli nie będziesz mógł być osobiście, możesz wyznaczyć kogoś w zastępstwie.
Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego ubezpieczyciel powinien wypłacić odszkodowanie w terminie 30 dni od zgłoszenia szkody. Jeżeli ubezpieczyciel po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego uzna, że odszkodowanie się nie należy – także powinien o tym poinformować ubezpieczonego w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia szkody. W niektórych przypadkach jednak termin ten może ulec wydłużeniu – na przykład wtedy, kiedy zbadanie okoliczności powstania szkody czy wyliczenie wysokości odszkodowania zajmie więcej czasu. Jeżeli ubezpieczyciel nie będzie w stanie potwierdzić swojej odpowiedzialności za szkodę lub ustalić jej rozmiaru w terminie 30 dni termin ten może być przedłużony – maksymalnie do 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe. Zawsze jednak bezsporną część świadczenia ubezpieczyciel powinien spełnić w terminie 30 dni.
Jak zgłosić zalanie mieszkania?
Jednym z rodzajów szkód, do których dochodzi szczególnie często, jest zalanie mieszkania. Czasem drobna awaria sprzętu może doprowadzić do zalania jednego lub kilku pomieszczeń w mieszkaniu. W takiej sytuacji należy zacząć działać jak najszybciej. Mowa tu przede wszystkim o udzieleniu niezbędnej pomocy domownikom czy zwierzętom domowym, o zabezpieczeniu zalanych przedmiotów oraz o próbie usunięcia nadmiaru wody.
Jak zgłosić szkodę zalania mieszkania? W przypadku LINK4 należy zrobić to w ciągu 7 dni od momentu jej powstania. Oczywiście im szybciej zostanie zgłoszona szkoda, tym lepiej. Jeśli będzie to możliwe, możesz zrobić to nawet tego samego dnia. Z pewnością usprawni to cały proces i umożliwi ubezpieczycielowi dokładne zbadanie okoliczności powstania szkody, a także sprawdzenia, jakie są jej rozmiary. Pamiętaj również, że zakres ubezpieczenia DOM obejmuje także szereg świadczeń assistance, z których możesz skorzystać w przypadku szkody – jak chociażby zabezpieczenie mienia czy transport i pobyt w hotelu dla ubezpieczonego i domowników, jeżeli nieruchomość nie nadaje się do zamieszkania. W przypadku świadczeń assistance kluczowe jest zgłoszenie zdarzenia najszybciej jak to możliwe.
Jak dokumentować szkody dla celów ubezpieczeniowych?
Osoby, które zgłaszają roszczenie mogą udokumentować całą szkodę. Mogą to być fotografie lub filmy przedstawiające powstałe zniszczenia. Warto wykonać zarówno zdjęcia całego pomieszczenia, jak i poszczególnych przedmiotów, które uległy całkowitemu lub częściowemu zniszczeniu. Tego typu dokumentacja przyda się podczas likwidacji szkody. wPamiętaj, zanim zaczniesz sprzątać po szkodzie, np. usuwać skutki powodzi z domu, najpierw skonsultuj się z ubezpieczycielem. Jeśli poniesiesz koszty związane z koniecznością skorzystania z akcji ratowniczej czy z osuszaniem, również je udokumentuj. Poproś służby lub firmy prywatne o paragon czy fakturę, ponieważ koszty związane ze szkodą będą uwzględnione przy wyliczaniu przez ubezpieczyciela kwoty ubezpieczenia.
Zalanie mieszkania przez sąsiada – jak zgłosić szkodę?
Nieco inaczej wygląda to w sytuacji, kiedy mieszkanie zostało zalane przez sąsiada. Ubezpieczenie mienia w LINK4, niezależnie jaki wariant ochrony wybierzesz, obejmuje ryzyko zalania przez osoby trzecie. Tego typu ochrona jest bardzo przydatna, jeśli mieszkasz w bloku. Szkody powstałe na skutek zalania przez osoby trzecie mogą być znaczne, a koszty ich usunięcia – wysokie. Odszkodowanie z pewnością może okazać się tutaj istotną pomocą.
Co warto wiedzieć na temat zgłaszania szkód spowodowanych działaniami osób trzecich?
Jeśli zastanawiasz się, jak zgłosić zalanie mieszkania przez sąsiada, zacznij od udokumentowania powstałych zniszczeń tak jak w sytuacji opisanej powyżej. W przypadku, gdy Twoje mieszkanie zostało zalane przez sąsiada, skontaktuj się z nim, żeby potwierdzić, czy ma ubezpieczenie OC w życiu prywatnym i czy jego umowa obejmuje tego rodzaju szkody. Jeżeli tak, szkodę możesz zgłosić do zakładu ubezpieczeń, z którym sąsiad zawarł umowę (może to też zrobić sąsiad). Jeżeli nie – roszczenie o pokrycie kosztów będziesz musiał skierować przeciwko sąsiadowi, chyba że masz ubezpieczenie mieszkania i możesz zgłosić szkodę do swojego ubezpieczyciela.
Podobnie jak w przypadku innych typów szkód, LINK4 oferuje kilka wygodnych możliwości dokonania zgłoszenia. Może to być zgłoszenie przy użyciu formularza na stronie internetowej lub podczas rozmowy telefonicznej z doradcą, który udzieli Ci wszystkich informacji na temat dokumentów potrzebnych do uzyskania odszkodowania.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Podsumowanie
Niezależnie od tego, czy w Twoim domu lub mieszkaniu doszło do pożaru, zalania czy do włamania z kradzieżą, taka sytuacja zawsze wiąże się z dużym stresem. Warto jednak pamiętać o tym, że konieczne będzie naprawa szkody, a to z kolei może wiązać się z dużymi kosztami.
Z tego powodu bardzo istotne jest, aby od samego początku dokładnie dokumentować wszystkie zniszczenia/uszkodzenia , Konieczne jest również poinformowanie ubezpieczyciela o powstałej szkodzie, gdy tylko się o niej dowiesz. Co prawda w LINK4 masz na to siedem dni, jednak nie warto z tym zwlekać. Im szybciej dokonasz zgłoszenia szkody, tym wcześniej rozpocznie się postępowanie odszkodowawcze.
Zobacz też: Ubezpieczenie domu mieszkania od trąby powietrznej, Ubezpieczenie domu mieszkania od wichury
FAQ – Często Zadawane Pytania
Czy istnieje maksymalny czas, po którym nie mogę już zgłosić szkody?
Zgodnie z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia w LINK4, szkodę należy zgłosić w ciągu siedmiu dni od momentu jej powstania lub momentu, w którym się o niej dowiedziałeś. Późniejsze zgłoszenie może mieć wpływ na ustalenie okoliczności zdarzenia lub rozmiaru szkody, a tym samym na wysokość odszkodowania. Natomiast roszczenie z umowy ubezpieczenia mienia przedawnia się z upływem trzech lat.
Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia szkody w mieszkaniu?
Ubezpieczyciel poinformuje Cię o tym, jakie dokumenty musisz przygotować w przypadku zgłoszenia szkody, do której doszło w mieszkaniu. Ważne jest na początek udokumentowanie powstałych zniszczeń oraz sporządzenie spisu utraconego, zniszczonego lub uszkodzonego mienia.
Czy mogę zgłosić szkodę online lub muszę to zrobić osobiście?
Nie musisz zgłaszać szkody osobiście. Możesz skorzystać z wygodnego formularza online na stronie www.link4.pl, dzięki któremu zgłoszenia dokonasz w ciągu kilku lub kilkunastu minut. Innym rozwiązaniem jest zgłoszenie szkody telefonicznie.
Jak długo trwa proces rozpatrywania zgłoszenia szkody?
W większości przypadków od momentu dokonania zgłoszenia szkody do wypłaty odszkodowania mija nie więcej niż 30 dni. W tym czasie ubezpieczyciel podejmuje decyzje o wypłacie odszkodowania oraz o jego kwocie. W niektórych sytuacjach termin ten może ulec wydłużeniu, jednak maksymalnie o 14 dni od dnia, w którym było możliwe ustalenie wszystkich okoliczności
Co zrobić, jeśli nie zgadzam się z oceną szkody przez ubezpieczyciela?
Zdarzają się sytuacje, w których poszkodowany nie zgadza się z oceną szkody przez poszkodowanego, a co za tym idzie – nie zgadza się z kwotą odszkodowania. W takim przypadku można zdecydować się na odwołanie się od decyzji ubezpieczenia. Pamiętaj jednak o sprawdzeniu Ogólnych Warunków Ubezpieczenia. Może bowiem okazać się, że w przypadku konkretnej szkody odpowiedzialność ubezpieczyciela jest u wyłączona.
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20