Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Jak odpowietrzyć układ paliwowy i kiedy trzeba to zrobić? Poradnik

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 6 min. 50 sek.

Czy samodzielne odpowietrzanie układu paliwowego jest możliwe? Tak. Nie jest to wcale tak skomplikowane, jak pozornie mogłoby się wydawać. Sprawdź, co należy zrobić i jak odpowietrzyć układ paliwowy zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i diesla.

Zapowietrzony układ paliwowy daje bardzo charakterystyczne objawy. Początkowo są one niezwykle ogólne i osoba niedoświadczona w zakresie mechaniki pojazdowej będzie mogła pomylić je z wieloma innymi problemami. Brak reakcji na próbę uruchomienia silnika staje się jednak dość silnym symptomem, który trudno lekceważyć. Odpowietrzenie układu paliwowego stanowi zatem ważny element utrzymania samochodu w dobrej kondycji.

Chcesz dowiedzieć się, jak odpowietrzyć układ paliwowy po wymianie filtra w sposób kompleksowy? Skorzystaj z informacji z naszego artykułu i dokonaj tej naprawy samodzielnie – bez konieczności wizyty u mechanika. Sprawdź, dlaczego odpowietrzanie jest tak ważne, a także, kiedy i jak odpowietrzyć układ paliwowy w dieslu oraz benzynie. Dowiedz się również, kiedy warto skonsultować się ze specjalistą.

Dlaczego odpowietrzenie układu paliwowego jest ważne?

Układ paliwowy to niezwykle ważny element samochodu – to on odpowiada za dostarczanie odpowiedniej ilości paliwa do komory spalania w silniku. Jego prawidłowe działanie wpływa na efektywność i wydajność silnika. 

Zapowietrzenie może prowadzić do poważnych problemów, takich jak m.in. zmniejszenie mocy i nieregularna praca silnika, a nawet unieruchomienie auta. Aby zapobiec takim sytuacjom, należy pamiętać o odpowietrzaniu układu paliwa. Proces ten warto przeprowadzić zwłaszcza po wymianie filtra paliwa albo po wykonaniu innych prac serwisowych, które mogły wiązać się z wprowadzeniem powietrza do układu.

Powodów zapowietrzenia systemu jest wiele. Stosunkowo popularną przyczyną zapowietrzenia układu paliwowego jest uruchomienie samochodu z pustym zbiornikiem. Zdarza się również, że dochodzi do tego, gdy użytkownicy auta korzystają z niego stale na tzw. rezerwie. Regularna jazda z niedostateczną ilością paliwa może wpływać destrukcyjnie na podzespoły mechaniczne samochodu. Pompa paliwa zaczyna wtedy zasysać powietrze, przez co ulega uszkodzeniu – i to już w momencie uruchomienia silnika. 

Za zapowietrzony układ paliwowy mogą odpowiadać również nieszczelne przewody przelewowe oraz paliwowe, których wymiana będzie wymagać wsparcia profesjonalnego mechanika z wiedzą, umiejętnościami i odpowiednimi narzędziami. 

Zapowietrzony układ paliwowy rozpoznasz po gorszej pracy silnika. Zacznie on szarpać i zauważalnie straci moc – przez co osiągi (tj. przyspieszenie i prędkość maksymalna) pojazdu będą słabsze. Następnie zapowietrzony i nieszczelny układ uniemożliwi uruchomienie pojazdu. Zobacz zatem, jak odpowietrzyć układ paliwowy. 

Sprawdź również: Co to jest intercooler i jak on działa? Wyjaśniamy!

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Jak odpowietrzyć układ paliwowy w dieslu?

Rodzaj paliwa stosowanego w pojeździe wpływa na to, jak odpowietrzyć układ paliwowy. Benzyna albo diesel – to, co wlewasz do baku samochodu, jest istotne dla kolejnych kroków procesu odpowietrzania. Odpowietrzenie układu paliwowego benzynowego często rozpoczyna się automatycznie, z kolei w dieslach może wymagać interwencji ręcznej.

Kiedy zatem zauważysz, że silnik gorzej pracuje, co przejawia się przede wszystkim szarpaniem albo redukcją mocy, sprawdź, czy układu paliwowego nie należy odpowietrzyć. Pamiętaj również, by wykonać odpowietrzanie układu po każdej wymianie filtra oraz każdej czynności serwisowej, związanej z układem paliwowym. W innym wypadku możesz przyczynić się do powstawania wielu poważnych awarii. Nawet niewielka ilość powietrza będzie skutkowała nierówną pracą silnika, a próba „przeciągania” go podczas zapłonu, może doprowadzić do zatarcia motoru. 

Jak odpowietrzyć układ paliwowy w dieslu? Najstarsza, lecz najskuteczniejsza i najprostsza metoda odpowietrzania układu paliwowego zakłada wykorzystanie ręcznej pompki. Dzięki niej wystarczy wtłoczyć paliwo do filtra. Dostarczając do niego – w zależności od silnika, olej napędowy lub benzynę, uzupełnisz cały układ paliwowy, wypierając pojawiające się pęcherzyki powietrza odpowiedzialne za niewłaściwą pracę silnika.

Ręczna pompka składa się z prostej gruszki i przewodu pozwalającego na dostarczenie paliwa w odpowiednie miejsce. Jeżeli producent nie wyposażył zestawu auta w takie urządzenie, lepiej uzupełnić te braki przed pierwszym wystąpieniem problemu – zwłaszcza że pompka do odpowietrzania układu paliwowego jest stosunkowo tania i łatwo dostępna.

Nowoczesne auta z silnikami diesla dysponują obecnie w większości funkcją uruchamiającą proces odpowietrzania układu paliwowego. Działanie systemu opiera się o pompkę elektroniczną, która uruchamiana jest na podstawie odczytów i pomiarów – bez bezpośredniej ingerencji kierowcy, właściciela pojazdu lub mechanika.

Jak odpowietrzyć układ paliwowy w silnikach benzynowych?

Co zrobić, gdy zapowietrzenie układu paliwowego wystąpi przy silniku benzynowym? Warto na samym wstępie zaznaczyć, że jest to niezwykle rzadko spotykany problem i zazwyczaj nie dzieje się to nawet w przypadku samochodów starszej generacji. Niestety, mechanika pojazdowa wielokrotnie udowadniała w przeszłości, że rzeczy niemożliwe nie istnieją. Może się zatem zdarzyć zapowietrzenie systemu spowodowane na przykład przetarciem przewodu paliwowego, czego efektem jest nieszczelność w systemie, a także podróż z niewystarczającą ilością benzyny w baku, co prowadzi do zassania przez pompę powietrza zamiast paliwa. 

W takich sytuacjach układ paliwowy należy odpowietrzyć. Jak odpowietrzyć układ paliwowy? Zazwyczaj w autach zasilanych benzyną system odpowietrza się sam, co znacząco ogranicza konieczność przeprowadzania jakichkolwiek dodatkowych procesów. Nie zawsze jednak jest to możliwe i proces odpowietrzania trzeba wykonać samodzielnie.

Jak więc wygląda odpowietrzanie układu paliwowego przy silniku benzynowym? Często wystarczy kilkukrotne uruchomienie zapłonu. Nie „przeciągaj” jednak silnika, gdy ten nie chce zapalić. Efekt tzw. przeciągania może spowodować poważne awarie, doprowadzając nawet do zatarcia, co będzie wiązać się m.in. z drogim remontem silnika. Jeśli nie chcesz ryzykować (zwłaszcza w przypadku nowych aut, które często wyposażone są w dużą ilość elektronicznych i inteligentnych podzespołów sterowanych przez oprogramowanie wewnętrznego komputera), udaj się do mechanika

Innym sposobem jest odpowietrzenie silnika przez wysterowanie pompy paliwowej, na przykład przez doprowadzenie do niej energii elektrycznej albo przy użyciu testera diagnostycznego.

Uwaga! Zwróć uwagę na to, aby podczas odpowietrzania do układu nie przedostał się pył, kurz, brud ani inne zanieczyszczenia, które mogą uszkodzić wtryski paliwowe.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Kiedy warto skonsultować się z profesjonalistą?

Zdarza się, że szczere chęci samodzielnej naprawy auta nie przynoszą zadowalających rezultatów. Odpowietrzenie układu paliwowego może więc nie poprawić Twojej sytuacji i auto nadal będzie szarpać, jego moc nie będzie satysfakcjonująca lub po prostu silnik nie będzie chciał „odpalić”. Jeśli nie jesteś profesjonalnym mechanikiem, nie ryzykuj. Udaj się do renomowanego warsztatu, który na podstawie dokładnej analizy określi przyczynę problemu i pomoże ją wyeliminować. 

Samodzielne prace przy układzie paliwowym mogą negatywnie wpłynąć na Twoje bezpieczeństwo – zarówno podczas pracy, jak i w trakcie późniejszego korzystania z samochodu. Zdaj się zatem na wiedzę i umiejętności ekspertów, którzy wykonają tę pracę w sposób dokładny i sprawdzą, czy wszystko jest w porządku po wszelkich wymianach, naprawach i serwisach. 

Zobacz również: AdBlue – co to i do czego służy?

Teraz już wiesz, jak odpowietrzyć układ paliwowy!

Na podstawie powyższych informacji każdy powinien już wiedzieć, jak odpowietrzyć układ paliwowy. Rodzaj paliwa w aucie wpływa na to, jak odpowietrzyć układ paliwowy. Benzyna lub diesel – w zależności od tego, jakim paliwem tankujesz pojazd, wykonaj odpowiednie kroki procesu odpowietrzania. Diesel posiada stosunkowo prostą konstrukcję, a nowoczesne modele aut dysponują systemami automatyzujący większość procesów. Możliwe więc jest to, że dysponujesz innowacyjnym układem odpowietrzającym, który wykona całą pracę za Ciebie w sposób bezpieczny i efektywny. W innym wypadku zalecamy odwiedziny w renomowanym warsztacie mechanicznym. Odpowietrzanie układu paliwowego stanowi w końcu nieodłączny element wszystkich prac serwisowych i jest niezbędne np. po wymianie filtra paliwowego. Warto o tym pamiętać, aby zachować sprawność samochodu jak najdłużej.

Obawiasz się sytuacji, w której uszkodzenie podzespołów pojazdu spowoduje problemy z dojazdem do punktu docelowego? Zabezpiecz się przed tym z LINK4. Sprawdź szczegóły dotyczące ubezpieczenia Auto Assistance i dodatkowych ubezpieczeń – np. NNW lub Autocasco, które zapewniają dodatkową ochronę kierowcy i pasażerów oraz samochodu. Wszystkie najistotniejsze informacje na ich temat znajdziesz na naszej stronie internetowej. 

Nie masz czasu na to, by samodzielnie szukać szczegółów dotyczących ubezpieczenia OC, AC lub pozostałych polis? Możesz skorzystać z pomocy naszego zespołu specjalistów LINK4. Wystarczy skontaktować się z nami przez formularz kontaktowy na stronie, telefonicznie, lub odwiedzić agenta współpracującego z LINK4. Pomożemy Ci na podstawie Twoich indywidualnych potrzeb oraz preferencji skompletować idealny pakiet ubezpieczeń.

Cenę wybranego ubezpieczenia dla swojego samochodu możesz szybko sprawdzić na naszej stronie internetowej. Wystarczy skorzystać z Kalkulatora online. Dzięki niemu w zaledwie kilka minut poznasz wysokość składki – niezależnie od dnia i godziny. 

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Sprawdź też: Ubezpieczenie OC Kraków, OC Hyundai

FAQ – często zadawane pytania

Jak często należy odpowietrzać układ paliwowy?

Odpowietrzenie układu paliwowego należy wykonać każdorazowo po wymianie filtra oraz po każdej czynności serwisowej związanej z układem paliwowym. Jeśli zauważysz, że silnik gorzej pracuje, co przejawia się przede wszystkim redukcją mocy i szarpaniem, możliwe, że odpowietrzanie również jest niezbędne.

Czy odpowietrzanie układu paliwowego można wykonać samodzielnie?

Tak. Na to, jak odpowietrzyć układ paliwowy, wpływa rodzaj paliwa stosowany w samochodzie. Nieco inaczej wygląda bowiem odpowietrzanie auta w dieslu i w benzynie. Podstawową metodą w pojazdach z silnikiem diesla jest wykorzystanie pompki ręcznej umożliwiającej wtłoczenie paliwa do filtra. Dostarczając do niego paliwo, uzupełnisz cały układ paliwowy i wyprzesz pęcherzyki powietrza. Nowoczesne modele aut zwykle dysponują funkcją uruchamiającą proces automatycznego odpowietrzania układu paliwowego za pomocą pompki elektronicznej.

Sposób ten można również wykorzystać w autach benzynowych, jednak zazwyczaj jest on niepotrzebny – samochody napędzane benzyną rzadko mają problem z zapowietrzeniem układu paliwowego, a jeśli już do tego dojdzie, system odpowietrza się sam. Usunąć powietrze można także za pomocą kilkukrotnego uruchomienia zapłonu oraz przez wysterowanie pompy paliwowej, np. w przy użyciu testera diagnostycznego albo przez bezpośrednie doprowadzenie do niej energii elektrycznej.

Co może się stać, jeśli nie odpowietrzymy układu paliwowego?

Zapowietrzenie układu paliwowego może skutkować poważnymi problemami, takimi jak m.in. nieregularna praca i zmniejszenie mocy silnika, a nawet unieruchomienie samochodu

Jakie są objawy obecności powietrza w układzie paliwowym?

Zapowietrzenie układu paliwowego rozpoznasz po gorszej pracy silnika. Straci on moc, a przez to prędkość maksymalna oraz przyspieszenie auta będą wyraźnie słabsze. Ponadto silnik zacznie szarpać. Objawem zapowietrzonego układu paliwowego może być nawet unieruchomienie samochodu.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20