Kup online
polisę OC AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Jak odpalić auto na kable rozruchowe? Poradnik krok po kroku

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 8 min. 6 sek.
Kable rozruchowe pozwalają włączyć silnik pojazdu w sytuacji, gdy jego akumulator się rozładuje. Wiele razy mogłeś widzieć kierowców próbujących uruchomić swoje samochody właśnie w taki sposób. Z naszego artykułu dowiesz się, jak poprawnie podłączyć kable rozruchowe i o czym należy pamiętać podczas ich używania.

Do uruchomienia silnika w samochodzie niezbędny jest naładowany akumulator. Wynika to z tego, że silnik spalinowy uruchamiany jest przez rozrusznik, czyli silnik elektryczny prądu stałego, którego zadaniem jest obracanie wału korbowego silnika spalinowego i nadanie mu odpowiedniej prędkości obrotowej. Po jej osiągnięciu silnik ten jest w stanie rozpocząć samodzielną pracę. Jeśli akumulator będzie rozładowany, to rozrusznik się nie uruchomi. 

Akumulator może rozładować się z wielu powodów. Najczęściej występuje to w wyniku nieuwagi (np. jeśli zostawisz włączone światła na całą noc), awarii czy zużycia (żywotność akumulatora to najczęściej od 3 do 6 lat). Jest on doładowywany przez alternator w trakcie jazdy. Jeżeli kierowca pokonuje jedynie krótkie dystanse, to może on nie zdążyć się naładować do niezbędnego poziomu, przez co nie zostanie zgromadzona w nim wystarczająca ilość energii niezbędna do późniejszego uruchomienia silnika samochodu. 

Dzieje się tak szczególnie zimą, gdy energia elektryczna w samochodzie zużywana jest w większym stopniu, m.in. za sprawą włączonego ogrzewania. Całkowitemu rozładowaniu akumulatora sprzyjają też bardzo długie, wielotygodniowe postoje – zgromadzona w nim energia z czasem zmniejsza się, prowadząc do jego rozładowania, a także utrzymujące się niskie temperatury – gdy osiągają one minusowe wartości, często spada też napięcie w akumulatorze. Do rozładowania akumulatora może też przyczynić się zanieczyszczenie ogniwa, nieprawidłowe działanie alternatora, spięcie instalacji elektrycznej, mechaniczne uszkodzenie akumulatora i niewłaściwy dobór akumulatora do pojazdu.

Jeśli już do takiej sytuacji dojdzie, to do włączenia silnika samochodu konieczne będzie skorzystanie z energii elektrycznej pochodzącej z zewnątrz (najczęściej od drugiego wozu, ale na rynku są też dostępne specjalne baterie rozruchowe nazywane boosterami), a do dostarczenia jej wykorzystane zostaną kable rozruchowe. To właśnie o tej czynności potocznie mówi się „odpalać na kable”. Czym dokładnie są i jak prawidłowo podłączyć kable rozruchowe? O czym warto pamiętać podczas podłączania zewnętrznego źródła zasilania do auta? Wyjaśniamy.

Czym są kable rozruchowe? 

Kable rozruchowe zwane też przewodami rozruchowymi to komplet dwóch kabli w kolorze czarnym i czerwonym, które zakończone są krokodylkami, czyli metalowymi zapięciami. Możesz je kupić na stacjach benzynowych, w sklepach i marketach. Najprostsze, tanie przewody rozruchowe kosztują około 20 zł, jednak w przypadku uruchamiania silnika zdecydowanie warto zainwestować w produkty lepszej jakości.

Należy tu zwrócić uwagę przede wszystkim na grubość ich rdzenia (mniejsze znaczenie ma grubość izolacji), jakość mocowań i obsługiwane natężenie prądu (warto wybrać kable wytrzymujące minimum 400 amperów, ale w przypadku silników diesla lub dużych jednostek benzynowych, może być konieczna wytrzymałość jeszcze wyższych natężeń). Przed zakupem sprawdź informacje o natężeniu prądu rozruchowego, które znajdują się na etykiecie Twojego akumulatora. Przekrój kabla wynoszący 16 mm² powinien być wystarczający w przypadku samochodów benzynowych, natomiast w silnikach diesla może być konieczny przekrój powyżej 25 mm². Ich zalecana długość to od 2,5 do 3 metrów. Niewłaściwy kabel rozruchowy, nawet jeśli jest nieuszkodzony, może wpłynąć negatywnie na przewodzenie prądu.

Zobacz także: Wymiana akumulatora. Czy wiesz, jak zrobić to prawidłowo?

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja

Sprawdź poniższą instrukcję, jak poprawnie podpiąć kable rozruchowe i doładować akumulator: 

  1. Skontroluj parametry zasilania w obu pojazdach lub w swoim akumulatorze i urządzeniu, które ma dostarczyć do niego prąd (w przypadku doładowania akumulatora odpowiednim prostownikiem, tzw. boosterem lub przenośnym akumulatorem litowo-jonowym). Jeśli pojemność urządzenia dawcy, z którego dostarczona będzie energia, okaże się mniejsza niż tego, do którego ma ona trafić, to nie tylko nie uruchomisz komory silnika, ale dodatkowo możesz rozładować drugi akumulator. Należy sprawdzić też, czy oba posiadają takie samo napięcie. To warunki niezbędne do tego, aby można było je połączyć. 
  2. Wyłącz silnik w modelu samochodu, który chcesz wykorzystać do uruchomienia swojego pojazdu. 
  3. Jak podłączyć kable do akumulatora? Podczas tej czynności, w obu pojazdach należy wyłączyć wszystkie urządzenia, które pobierają prąd (nawiew, klimatyzacja, ogrzewanie, radio, ładowarki samochodowe, oświetlenie). 
  4. Podepnij kabel czerwony do plusa akumulatora, który jest sprawny (czyli tego, od którego będziesz próbował “pożyczyć” prąd). W autach, w których elementy te nie znajdują się pod maską, w komorach silnika przewidziano specjalne punkty do podłączania przewodów. W takim przypadku kabli rozruchowych nie należy podłączać bezpośrednio do akumulatora.
  5. Podłącz drugi koniec tego czerwonego przewodu do plusa (dodatni zacisk) swojego samochodu z rozładowanym akumulatorem.
  6. Podepnij czarny przewód do minusa akumulatora wozu, od którego będziesz odpalał swój pojazd.
  7. Drugi koniec czarnego przewodu podłącz do masy lub do specjalnego zacisku ujemnego w aucie biorcy. 
  8. Poczekaj chwilę z próbą uruchomienia samochodu. Niech upłynie trochę czasu, potrzebnego do skumulowania energii w rozładowanym akumulatorze. Wystarczy dosłownie kilka minut. 
  9. Po uruchomieniu silnika, przez około 15 minut pozostaw podłączone kable tak, aby energia w rozładowanym akumulatorze mogła się uzupełnić. 

10. Na koniec odłącz kable w odwrotnej kolejności – najpierw biegun ujemny od pojazdu z rozładowanym akumulatorem i drugi koniec kabla od auta dawcy. Ta sama kolejność dotyczy kabla czerwonego. Dzięki temu w bezpieczny sposób odłączysz kable rozruchowe bez obaw o zwarcie lub inne uszkodzenie instalacji elektrycznej Twojego samochodu.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

piktogram_tabelki_biznesman

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

piktogram_tabelki_kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

piktogram_tabelki_mezczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Odpalanie samochodu z kabli – o czym jeszcze warto pamiętać?

Wiesz już, jak uruchomić pojazd za pomocą kabli rozruchowych. Warto wziąć pod uwagę również następujące informacje: 

  1. Instrukcja popularnego „odpalania na kable” jest uniwersalna dla większości pojazdów, jednak w niektórych przy tej czynności należy stosować specjalne procedury. Wiele modeli posiada też dwa akumulatory – rozruchowy i zasilający elektronikę pokładową. Z tego powodu, przed przystąpieniem do zadania sprawdź instrukcję obsługi swojego auta. W przeciwnym przypadku możesz uszkodzić instalację elektryczną wozu. 

    2. Po uruchomieniu silnika z kabli rozruchowych, do jazdy wybierz drogę, na której można rozwinąć większe prędkości. Alternator osiąga swoją maksymalną moc przy wyższych obrotach silnika, więc energia elektryczna w akumulatorze zostanie uzupełniona w szybszym tempie. 

    3. Rozładowanie się akumulatora najczęściej jest sygnałem, że nie działa on prawidłowo lub występują problemy z instalacją elektryczną w samochodzie. Postaraj się sprawdzić, co było przyczyną rozładowania i nie dopuszczaj do kolejnych takich sytuacji – częste odpalanie samochodu na kable negatywnie wpływa na alternator i sam akumulator. 

Przeczytaj również: Obowiązkowe wyposażenie samochodu. Sprawdź, co musisz mieć w aucie

Teraz już wiesz jak odpalić auto na kable!

Odpalanie auta z kabli rozruchowych to prosta i praktyczna umiejętność, która pomoże Tobie lub innym w sytuacji awaryjnej. Zdecydowanie warto mieć je w bagażniku. Jeśli za pomocą kabli rozruchowych nie uda się uruchomić silnika, to najprawdopodobniej doszło do całkowitego wyładowania lub zużycia się akumulatora. Jeśli nie będziesz miał możliwości wyjęcia go i podłączenia do prostownika, to jednym z rozwiązań jest skorzystanie z pomocy drogowej. 

Warto też sprawdzić, jakie możliwości oferują dodatkowe ubezpieczenia komunikacyjne. Dzięki Assistance w LINK4 otrzymasz pomoc w przypadku wystąpienia właśnie takiej awaryjnej sytuacji drogowej. Zakres ochrony obejmuje: wymianę koła (jeśli jest w pojeździe) w razie awarii, dostarczenie paliwa (w razie, gdy Ci go zabraknie), pomoc, jeśli paliwo zamarznie lub jeśli nalejesz niewłaściwe do baku, otwarcie pojazdu w przypadku utraty lub zniszczenia kluczyków, holowanie auta w razie awarii lub wypadku do wskazanego przez Ciebie miejsca (w ramach limitu kilometrów w wybranym wariancie), naprawę samochodu na miejscu zdarzenia (jeśli to możliwe), czy uruchomienie silnika pojazdu na miejscu zdarzenia w razie rozładowania akumulatora. Do wyboru masz trzy warianty: Auto Assistance, Auto Assistance Plus oraz Auto Assistance Komfort.

Wybierając natomiast AC w LINK4, zyskujesz szeroki zakres ochrony w formule All Risk. Oznacza to, że ubezpieczyciel odpowiada za wszelkie zdarzenia, które mogą Cię spotkać, z wyjątkiem tych wskazanych w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia jako wyłączenia odpowiedzialności. Dzięki Autocasco otrzymasz odszkodowanie w sytuacji, gdy m.in. dojdzie do wypadku albo kolizji z Twojej winy, na skutek którego zostanie uszkodzony Twój samochód. W ramach AC w LINK4 zyskujesz nie tylko szeroki zakres ochrony w formule All Risk, ale też możliwość wyboru sposobu naprawy szkody. Możesz zdecydować się na:

  • Warsztat – w ramach tej opcji naprawisz pojazd w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
  • ASO – naprawisz samochód w autoryzowanej stacji obsługi,
  • Kosztorys – otrzymasz odszkodowanie i samodzielnie zdecydujesz o sposobie naprawy.

W wariantach ASO i Warsztat możesz dodatkowo rozszerzyć zakres o dodatkową opcję Auta zastępczego na czas naprawy. Gdy Twój wóz będzie wymagał naprawy w warsztacie po wypadku albo stłuczce, LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni.

A jeśli szukasz obowiązkowego ubezpieczenia swojego pojazdu, kalkulator OC w LINK4 szybko obliczy wysokość składki. Możesz również porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zobacz też: OC Skoda Superb, OC Smart

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

FAQ – odpowiedzi na pytania o odpalenie auta na kable rozruchowe

W jakiej kolejności podłączyć kable rozruchowe?

Ładując akumulator, pamiętaj o prawidłowej kolejności podłączania kabli rozruchowych. Najpierw podepnij jeden koniec kabla czerwonego do plusa (dodatniego zacisku) bieguna sprawnego akumulatora dawcy, a drugi koniec podłącz do plusa zużytego akumulatora biorcy, czyli niesprawnego pojazdu z rozładowanym akumulatorem. Następnie podłącz jeden koniec czarnego kabla do minusa (ujemnego bieguna) akumulatora dawcy, a drugi koniec do masy lub specjalnego zacisku ujemnego w samochodzie biorcy. Nie podpinaj drugiego końca czarnego przewodu (minusa) do ujemnego bieguna niesprawnego pojazdu – taki sposób podłączania może wywołać iskrzenie, a w efekcie uszkodzić akumulator. Lepiej postaw na blok silnika czy specjalny zacisk ujemny w aucie, służący jako punkt uziemiający zapobiegający tej sytuacji.

Jak odpalić auto kablami rozruchowymi?

Aby odpalić samochód na kable rozruchowe, najpierw sprawdź parametry akumulatorów w pojeździe biorcy i dawcy. Upewnij się, że stan naładowania akumulatora dawcy pozwala na czerpanie z niego energii bez obaw o jego rozładowanie, a także czy oba akumulatory mają takie samo napięcie. Wyłącz silnik w aucie dawcy, a w obu pojazdach wyłącz wszystkie sprzęty pobierające prąd. Wykonaj bezpośrednie podłączenie kabla rozruchowego. Podepnij jeden koniec czerwonego kabla do plusa w sprawnym akumulatorze, a drugi do plusa w akumulatorze rozładowanym. Później podłącz jeden koniec przewodu czarnego do minusa w sprawnym akumulatorze, a drugi do nadwozia bądź specjalnego zacisku ujemnego w samochodzie biorcy. Po kilku minutach uruchom silnik sprawnego samochodu, a parę chwil później otwórz komorę silnika auta z akumulatorem rozładowanym. Pozostaw podłączone przewody na około 15 minut, aby energia w rozładowanym odbiorniku prądu mogła się uzupełnić, a następnie je odłącz. Odłączanie kabli rozruchowych wykonaj w odwrotnej kolejności: najpierw należy odpiąć czarny przewód z biegunem ujemnym od auta biorcy i jego drugi koniec od samochodu dawcy, a następnie jeden koniec czerwonego kabla od samochodu biorcy i drugi koniec od auta dawcy.

Czy dodawać gazu przy odpalaniu na kable?

Po podłączeniu przewodów rozruchowych, na początku odpalania zaleca się dodanie nieco więcej gazu w samochodzie dawcy, aby zwiększyć obroty silnika i dostarczyć w ten sposób więcej energii.

Jak uruchomić auto z rozładowanym akumulatorem?

Gdy w aucie rozładował się akumulator, możesz go podładować i uruchomić, korzystając z akumulatora drugiego pojazdu, ewentualnie przenośnego urządzenia gromadzącego energię, tzw. boostera. Jeśli zdecydujesz się na pierwszą metodę, zaparkuj oba wozy na równym podłożu, w niewielkiej odległości od siebie. Pamiętaj jednak, że auta nie powinny się ze sobą stykać. Wyłącz silniki w obu z nich. Podłącz przewody w odpowiedniej kolejności, trzymając je za plastikowe, izolowane uchwyty. Najpierw podłącz koniec czerwonego przewodu do bieguna dodatniego w akumulatorze sprawnego samochodu, a drugi do plusa w pojeździe z niesprawnym akumulatorem. Później podłącz koniec przewodu czarnego do ujemnego bieguna akumulatora w aucie dawcy, a drugi do specjalnego zacisku ujemnego w komorze silnika bądź do nadwozia w pojeździe biorcy. Po kilku minutach uruchom napęd sprawnego wozu, a następnie auta, w którym wystąpił problem rozładowanego akumulatora. Po uruchomieniu drugiego pojazdu, włącz w nim odbiornik elektryczny, np. ogrzewanie tylnej szyby czy światła, co pozwoli Ci uniknąć przepięcia w czasie odłączania kabli. Przewody rozruchowe odłączaj w kolejności odwrotnej do ich przypinania. Aby szybciej doładować akumulator, pozostaw pracujący silnik na kilkanaście minut albo wybierz się na dłuższą przejażdżkę. Pamiętaj też, że po każdym całkowitym rozładowaniu się akumulatora zaleca się wizytę w warsztacie w celu ustalenia przyczyny awarii.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20