Ile powinna wynosić grubość lakieru samochodowego?
W każdym pojeździe wyróżnia się rozmaite warstwy lakieru samochodowego. Sama grubość powłoki lakierniczej może być różna. Dlaczego więc sprawdza się grubość lakieru samochodowego i co może z tego wyniknąć? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.
Spis treści:
1. Jaka powinna być grubość lakieru samochodowego?
2. Warstwy lakieru samochodowego
3. Tabela grubości lakieru samochodowego
4. Grubość lakieru samochodowego. Podsumowanie
Sprawdzenie grubości lakieru samochodowego to umiejętność, która może przydać się każdemu kierowcy. W ten sposób jesteś w stanie zweryfikować, czy w aucie w dalszym ciągu jest fabrycznie położony lakier. W związku z tym jest to doskonałe rozwiązanie, gdy zależy Ci na tym, aby zweryfikować czy dany pojazd nie został uszkodzony w kolizji drogowej. Jednak jakie są warstwy lakieru samochodowego?
Sprawdź także: Usuwanie rys z lakieru. Jak się ich pozbyć?
Jaka powinna być grubość lakieru samochodowego?
Pomiar grubości lakieru samochodowego jest dość prosty. Najlepiej wykorzystać do tego specjalistyczny miernik. Należy dociskać sensor do różnych miejsc na karoserii samochodu, odczytując, jaka jest grubość lakieru samochodowego. Dobrze sprawdzić to w kilku charakterystycznych miejscach – warto przyjrzeć się okolicom progów, drzwi, nadkoli czy też maski oraz dachu.
Trzeba jednak wiedzieć, jaka powinna być grubość lakieru samochodowego. W końcu samo sprawdzenie grubości powłoki to jeszcze za mało – trzeba to skonfrontować z danymi, które umożliwią określenie czy w danym wypadku faktycznie masz do czynienia z lakierem fabrycznym.
Wydaje się, że grubość lakieru samochodowego powinna być taka sama na powierzchni całego samochodu. W rzeczywistości jednak może wyglądać to inaczej. Może się bowiem okazać, że auto, w którym miernik pokazuje rozmaite wartości, wcale nie brało udziału w kolizji drogowej. Niekiedy taka jest po prostu oryginalna grubość lakieru samochodowego.
Przyjmuje się jednak, że gdy podczas sprawdzania karoserii zauważysz, że jeden element ma lakier dwa lub trzy razy grubszy od tego zastosowanego na innej części, to jest to znak, że dany samochód był już naprawiany przez lakiernika.
Warstwy lakieru samochodowego
Warto uświadomić sobie, że na samochodzie rozprowadzone są różne warstwy lakieru samochodowego. Nie jest tak, że auto zostało pomalowane tylko raz. W celu zapewnienia jak najlepszej ochrony karoserii, jak i znacznej trwałości gotowej powłoki, poszczególne warstwy nakładane są na siebie według określonego schematu.
Najpierw rozprowadzany jest podkład. To bardzo istotna warstwa, ponieważ służy ona do zabezpieczenia powierzchni przed rdzą. Co więcej, podkład sprawia, że karoseria jest gotowa na kolejne warstwy lakieru samochodowego. Zastosowanie takiej substancji gwarantuje równomierne rozłożenie koloru.
W kolejnej warstwie nakładany jest lakier właściwy – nadający kolor samochodowi. Musi on zostać perfekcyjnie rozprowadzony. Jeżeli nie zostałoby to zrobione równomiernie, mogłyby pojawić się rozmaite problemy z różnicą barw pomiędzy poszczególnymi elementami.
Gdy analizuje się warstwy lakieru samochodowego, kolejną substancją rozprowadzoną po karoserii jest lakier bezbarwny. Ma on za zadanie utwardzenie lakieru oraz jego ochronę np. przed działaniem słońca, deszczu i innych warunków atmosferycznych. To jednak także ochrona przed drobnymi zarysowaniami, które mogłyby powstać na nieutwardzonym, niewłaściwie zabezpieczonym lakierze.
Powyżej wymienione warstwy występują w niemal każdym samochodzie. Jednak w zależności od konkretnego pojazdu, pojawić się mogą także rozmaite, inne powłoki. Możesz spotkać się np. z ocynkowaniem blachy czy też zastosowaniem różnych warstw uszlachetniających. Każda z nich ma swoją grubość – co nie jest bez znaczenia, gdy następuje analiza grubości powłoki lakierniczej w aucie.
Jednak znajomość tego, jakie warstwy lakieru samochodowego istnieją, nie jest jeszcze wystarczającą wiedzą, do tego, by przeprowadzić weryfikację w danym samochodzie. Potrzebne są jeszcze wartości bazowe. Gdy chcesz poznać grubości lakieru samochodowego, tabela z wartościami fabrycznymi może być bardzo pomocna. Jednak skąd ją wziąć?
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Tabela grubości lakieru samochodowego
Widzisz, że istnieją różne grubości lakieru samochodowego. Tabela opracowana przez producenta mogłaby pomóc Ci w określeniu, jakie powinny być konkretne wartości. Niestety takie rozwiązania nie są dostępne. W związku z tym musisz opierać się na ustalonych w przybliżeniu wartościach.
Przyjmuje się, że oryginalna grubość lakieru samochodowego powinna wynosić od 80 do 160 µm. Jak widzisz – jest to dość szeroki przedział. Czy można go jakość doprecyzować? Otóż w przypadku samochodów, które słyną z cienkich warstw lakieru – co spotyka się np. w autach pochodzących z Korei Południowej – grubość na poziomie do 100 µm jest jak najbardziej prawidłowa. W przypadku aut marek europejskich lakier jest grubszy.
Jest to pewien punkt wyjścia, który pozwoli Ci określić, czy wyniki pomiaru lakieru przy użyciu miernika nie budzą u Ciebie żadnych powodów do niepokoju. Teraz wystarczy wyobrazić sobie przykład: podczas badania lakieru niemal wszędzie wynosi on w granicach 100-120 µm, jednak na jednych drzwiach jest to aż 350 µm. Żadna tabela grubości lakieru samochodowego raczej nie uwzględniałaby aż tak grubej powłoki. O czym może to świadczyć? Najprawdopodobniej oznacza to, że na danym elemencie została zastosowana szpachla.
A o czym może świadczyć fakt, że w jednym miejscu grubość lakieru samochodowego wynosi np. 220 µm? W takiej sytuacji można spodziewać się, że w danym miejscu została nałożona druga warstwa lakieru.
Czy oznacza to, że każde auto, w którym wyniki pomiaru lakieru się nie zgadzają, powinno zostać przez Ciebie odrzucone podczas zakupu samochodu używanego? Oczywiście, że nie. Jednak jeśli masz wątpliwości, możesz sprawdzić w taki sposób, czy dany sprzedawca nie chce zataić przed Tobą istotnych informacji.
Przeczytaj także: Przemalowanie samochodu, czyli sposób na zmianę koloru auta
Dobrze jest jednak uświadomić sobie, że druga warstwa lakieru może zostać nałożona fabrycznie. Takie rozwiązanie zdarza się np. wtedy, gdy auto jeszcze przed sprzedażą zostało zarysowane (np. podczas transportu). W związku z tym, nawet gdy dokonasz pomiaru na nowym samochodzie, wyniki mogą okazać się sporym zaskoczeniem. Oczywiście – tabela grubości lakieru samochodowego (nawet gdyby była dostępna) nie uwzględniałaby takiej poprawki.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Grubość lakieru samochodowego. Podsumowanie
Warstwy lakieru samochodowego mogą mieć różną grubość. Test przy użyciu miernika może pozwolić Ci szybko zweryfikować, czy dany element był już lakierowany lub naprawiany w inny sposób. Z drugiej strony – wiele przykładów z tego artykułu pokazuje, że nie zawsze odstępstwa w grubości lakieru powinny być podstawą do „skreślenia” konkretnego auta używanego z Twojej listy zainteresowania.
Jaka powinna być grubość lakieru samochodowego? To bardzo istotne zagadnienie, szczególnie w kontekście zakupu aut używanych. Pamiętaj jednak, że małe poprawki lakiernicze mogą przytrafić się każdemu. Każdy kierowca powinien być na nie gotowy. Dlatego właśnie wykupuje się ubezpieczenia.
Sprawdź też: ubezpieczenie OC Głogów, rejestracja samochodu w Rybniku
Ubezpieczenia OC są obowiązkowe dla każdego właściciela pojazdu. To właśnie z nich wypłacane są odszkodowania osobom poszkodowanym w przypadku kolizji drogowych. Oprócz tego warto przyjrzeć się ofercie ubezpieczeń Autocasco. To właśnie dzięki nim możesz liczyć na ochronę w przypadku uszkodzenia lub kradzieży auta. Te i inne produkty ubezpieczeniowe znajdziesz w ofercie LINK4. Jeżeli chcesz zdobyć więcej informacji – zajrzyj na stronę www.link4.pl, zadzwoń na infolinię pod numer 22 444 44 44 lub spotkaj się z agentem. Zachęcamy również do skorzystania z Kalkulatora LINK4, dzięki któremu szybko obliczysz wysokość składki.
Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20