Ile można przejechać na rezerwie? Odpowiada ekspert
Boisz się, że po zapaleniu kontrolki poziomu paliwa nie dojedziesz na stację? Spokojnie – większość producentów zapewnia kierowcy spory zapas zasięgu. Dowiedz się, ile można przejechać na rezerwie.
Spis treści:
1. Jazda na rezerwie. Co to dokładnie oznacza?
2. Ile można przejechać na rezerwie?
3. Czy jazda na rezerwie jest szkodliwa?
4. Jazda na rezerwie. Kilka słów na koniec
Kiedy w Twoim aucie zaświeci się kontrolka poziomu paliwa, oznacza to, że należy jak najszybciej udać się na stację paliw. Jazda na rezerwie to zawsze ryzykowna czynność – może się okazać, że nie zdążysz zatankować i auto zostanie unieruchomienie. Dobrze jest jednak wiedzieć, czy jazda na rezerwie szkodzi oraz ile można jeździć na rezerwie.
Jazda na rezerwie. Co to dokładnie oznacza?
Jazda na rezerwie ma miejsce od momentu, w którym zapaliła się kontrolka poziomu paliwa. Dzięki niej dostajesz informację, że w baku znajduje się mało benzyny czy oleju napędowego. Moment zapalenia kontrolki nie oznacza jednak, że samochód zaraz zostanie unieruchomiony – jednak jest to sygnał, że należy jak najszybciej udać się na stację benzynową w celu zatankowania.
Jednak stacja paliw nie zawsze może znajdować się w pobliżu. Czasem pojawia się pokusa przejechania jeszcze kilkudziesięciu kilometrów – do stacji swojej ulubionej sieci. Czy warto w ten sposób ryzykować? Jak długo można jeździć na rezerwie. Warto mieć świadomość, że taki proceder może mieć swoje liczne negatywne konsekwencje.
Nie zawsze tak samo wygląda jazda na rezerwie. Diesel czy benzyna – każdy z tych samochodów może zupełnie inaczej reagować na “jazdę na oparach”. Jednak we wszystkich sytuacjach główna konsekwencja może być podobna. Może się po prostu skończyć tak, że w aucie zabraknie paliwa i zostanie ono… unieruchomione.
Sprawdź także: Czyszczenie wtryskiwaczy. Czym to robić i jak często?
Ile można przejechać na rezerwie?
Na pewno każdy kierowca powinien wiedzieć, ile można przejechać na rezerwie. Dobrze jest znać pojemność swojego baku i wiedzieć, jakie jest średnie spalanie pojazdu. Jednak musisz wiedzieć o tym, że ustalenie ile km można przejechać na rezerwie, nigdy nie będzie do końca precyzyjnie.
Przede wszystkim pamiętaj o tym, że wskaźnik poziomu paliwa nie jest urządzeniem o chirurgicznej precyzji. Prawda jest taka, że na pomiar ilości benzyny czy ropy napędowej w baku, wpływ może mieć np. nachylenie pojazdu. Może się okazać, że w zależności od sposobu, w jaki zaparkujesz, kontrolka rezerwy może Ci się zapalać lub gasnąć.
Oczywiście w nowoczesnych autach, możesz liczyć na bardziej precyzyjne wskaźniki w komputerze pokładowym. Takie systemy prezentują, jaki jest aktualny zasięg samochodu. Pamiętaj jednak, że wartość ta może się zmienić w zależności od Twojego stylu jazdy. Gdy po zapaleniu się kontrolki rezerwy przejdziesz na oszczędną jazdę, może się okazać, że zasięg wzrośnie nawet o kilkanaście kilometrów. W sytuacji awaryjnej ta różnica może być kluczowa.
Pamiętaj jednak o tym, że nawet precyzyjny komputer pokładowy może przestać wyświetlać zasięg, jeśli poziom paliwa w pojeździe zbliży się do krytycznych wartości. W takiej sytuacji jeżdżenie na rezerwie wiąże się z ryzykiem, że auto zgaśnie w ciągu nawet kilku kilometrów.
Dlaczego komputer nie wskazuje zasięgu przy niskim poziomie paliwa? Mogą być 2 przyczyny tego stanu rzeczy. Pierwsza z nich wiąże się z tym, że wskaźnik nie wskazuje tej wartości, żeby zachęcić kierowcę do jak najszybszego zapalanie kontrolki. Druga to – komputer nie jest po prostu w stanie dokładnie określić, ile km można przejechać na rezerwie w tej konkretnej sytuacji – ponieważ paliwa jest już po prostu za mało.
Co do zasady – zapalenie się rezerwy oznacza, że należy zatankować samochód w celu kontynuowania podróży. Jednak nie oznacza to, że trzeba to zrobić “od razu”. Po zapaleniu się rezerwy możesz jeszcze przejechać ok. 100 km (w niektórych samochodach jest to zasięg nawet rzędu 160 km).
Ile można jeździć na rezerwie? Pamiętaj, że nawet zapas kilkudziesięciu kilometrów nie musi oznaczać komfortowej sytuacji. Szczególnie jeżeli jesteś na autostradzie, następna stacja benzynowa znajduje się za 40 km, a Ty… nie pamiętasz, w którym momencie zaświeciła się kontrolka.
Dlatego roztropny i przezorny kierowca powinien zatankować niedługo po tym, jak zapali się kontrolka. Dlaczego warto zrobić to jak najszybciej? Poznaj konsekwencje jazdy na oparach.
Czy jazda na rezerwie jest szkodliwa?
To, czy jeżdżenie na rezerwie jest szkodliwe, zależy od kilku czynników. Zawsze jednak trzeba mieć na uwadze, że auto wykorzystuje paliwa nie tylko w samej komorze spalania, ale także np. do smarowania pompy. To nie jest tak, że wyłączenie silnika spowodowane brakiem paliwa wygląda tak samo, jak klasyczne wyłączenie zapłonu. Czy jazda na rezerwie szkodzi? Można na to pytanie odpowiedzieć twierdząco.
Kolejna kwestia związana z jazdą na rezerwie odnosi się do nadmiernego rozgrzewania się paliwa. Musisz wiedzieć o tym, że wspomniana już wcześniej pompa oraz wtryskiwacze, podczas przepływu paliwa, doprowadzają do zwiększenia jego temperatury. W momencie, gdy w paliwie zaczną wytwarzać się pęcherzyki powietrza, może to prowadzić do gorszej pracy silnika – a niekiedy nawet do przejścia samochodu w tryb awaryjny.
Konsekwencją zmian temperatury może być pojawienie się wody w paliwie. Niekiedy na spodzie baku mogą zacząć się wytrącać rozmaite substancje, które – zaciągnięte np. do układu wtryskowego – mogą zakłócić jego prawidłowe funkcjonowanie. Choć taka sytuacja zdarza się przede wszystkim w starszych autach, to jednak może ona generować nieprzyjemne konsekwencje.
Woda w paliwie jest szczególnie niebezpieczna zimą. Już po jednej mroźnej nocy, woda może zamarznąć, powodując pojawienie się lodu w układzie. Ten z kolei może zablokować przepływ paliwa, utrudniając lub nawet uniemożliwiając odpalenie auta.
Kiedy wyjątkowo niebezpieczna jest jazda na rezerwie? Diesel to typ silnika, który jest szczególnie narażony na szkodliwe konsekwencje. W przypadku starszych aut tego typu zgaśnięcie spowodowane brakiem paliwa może skutkować dużymi problemami z odpaleniem. Powodem bywa zapowietrzenie układu wtryskowego. W takich autach nawet po dolaniu oleju napędowego konieczne jest jego odpowietrzenie poprzez energiczne naciskanie ręcznej pompki.
Choć nowsze diesle poradziły sobie z tym tematem poprzez zastosowanie elektrycznych pomp paliwa, jednak nawet w takich samochodach długie odpalanie takiego silnika z tak zapowietrzonym układem może skutkować uszkodzeniem niektórych co delikatniejszych elementów układu.
Przeczytaj też: Wymiana pompy paliwa – kiedy jest konieczna? Poznaj objawy zużycia
Jazda na rezerwie. Kilka słów na koniec
Teraz – gdy już wiesz, ile można przejechać na rezerwie – widzisz, że nie warto ryzykować. Faktycznie – lepiej jest zatankować wcześniej niż później, aby zabezpieczyć się na wypadek nieprzewidzianych sytuacji związanych np. z korkiem, brakiem możliwości zjazdu na stację paliw czy inną niecodzienną kwestią.
Oczywiście nawet najbardziej przezorny kierowca nie jest w stanie przewidzieć wszystkich sytuacji na drodze. Może się jednak przed nimi zabezpieczyć, decydując się na pakiet Assistance w LINK4. Taka usługa sprawia, że w sytuacji wymagającej nagłej pomocy możesz liczyć na profesjonalne wsparcie ze strony ubezpieczyciela.
Gdy masz wykupiony Assistance, w przypadku gdy zabraknie Ci paliwa podczas podróży, możesz skontaktować się z ubezpieczycielem, który dostarczy Ci kanister paliwa. W sytuacji awaryjnej jest to nieoceniona pomoc. Oferta ubezpieczeń LINK4 obejmuje wiele produktów ubezpieczeniowych, które są w stanie zapewnić Ci wysoki poziom bezpieczeństwa podczas podróży. Warto się z nią zapoznać.
Sprawdź również kalkulator OC dostępny na naszej stronie i wylicz wysokość swojej składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20