Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Ile można przejechać na rezerwie? Odpowiadamy

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 40 sek.

Boisz się, że po zapaleniu kontrolki poziomu paliwa nie dojedziesz na stację? Spokojnie – większość producentów zapewnia kierowcy spory zapas zasięgu. Dowiedz się, ile można przejechać na rezerwie.

Kiedy w Twoim aucie zaświeci się kontrolka poziomu paliwa, oznacza to, że należy jak najszybciej udać się na stację paliw. Jazda na rezerwie to zawsze ryzykowna czynność – może się okazać, że nie zdążysz zatankować i auto zostanie unieruchomione. Dobrze jest jednak wiedzieć, czy jazda z małą ilością paliwa jest szkodliwa oraz ile można jeździć na rezerwie.

Jazda na rezerwie. Co to dokładnie oznacza?

Jazda na rezerwie ma miejsce od momentu, w którym zapaliła się kontrolka rezerwy paliwa. Dzięki niej dostajesz informację, że w baku znajduje się mało benzyny czy oleju napędowego. Moment zapalenia kontrolki nie oznacza jednak, że samochód zaraz zostanie unieruchomiony – jest to sygnał, że należy jak najszybciej udać się na najbliższą stację benzynową w celu zatankowania.

Jednak stacja paliw nie zawsze może znajdować się w pobliżu. Gdy zapali się kontrolka rezerwy paliwa, czasem pojawia się pokusa przejechania jeszcze kilkudziesięciu kilometrów – do stacji benzynowej swojej ulubionej sieci. Czy warto w ten sposób ryzykować? Jak długo można jeździć na rezerwie? Należy mieć świadomość, że taki proceder może mieć swoje liczne negatywne konsekwencje. 

Jazda na rezerwie nie zawsze będzie wyglądać tak samo. Diesel czy benzyna – każdy z tych samochodów może zupełnie inaczej reagować na „jazdę na oparach”. Jednak we wszystkich sytuacjach główna konsekwencja może być podobna. Często skończy się tak, że w aucie zabraknie paliwa, co może prowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu.

Sprawdź także: Czyszczenie wtryskiwaczy. Czym to robić i jak często?

Ile można przejechać na rezerwie?

Na pewno każdy kierowca powinien wiedzieć, ile można przejechać na rezerwie, zanim samochód zostanie unieruchomiony. Dobrze jest znać pojemność swojego baku, wiedzieć, jakie jest średnie spalanie pojazdu oraz ile wynosi rezerwa paliwa w posiadanym modelu samochodu. Jednak musisz wiedzieć o tym, że ustalenie ile km można przejechać na rezerwie, nigdy nie będzie do końca precyzyjnie. 

Przede wszystkim pamiętaj o tym, że wskaźnik poziomu paliwa nie jest urządzeniem o chirurgicznej precyzji. Prawda jest taka, że na pomiar ilości benzyny czy ropy napędowej w baku, wpływ może mieć np. nachylenie pojazdu. Może się okazać, że w zależności od sposobu, w jaki zaparkujesz, kontrolka wskazująca poziom paliwa może się zapalać lub gasnąć.

Oczywiście w nowoczesnych autach, możesz liczyć na bardziej precyzyjne wskaźniki zbiornika paliwa w komputerze pokładowym. Takie systemy prezentują, jaki jest aktualny zasięg samochodu. Pamiętaj jednak, że wartość ta może się zmienić w zależności od Twojego stylu jazdy. Gdy po zapaleniu się kontrolki rezerwy przejdziesz na oszczędną jazdę, może się okazać, że zasięg wzrośnie nawet o kilkanaście kilometrów. W sytuacji awaryjnej ta różnica może być kluczowa.

Pamiętaj jednak o tym, że nawet precyzyjny komputer pokładowy może przestać wyświetlać zasięg, jeśli poziom paliwa w pojeździe zbliży się do krytycznych wartości. W takiej sytuacji jeżdżenie na rezerwie wiąże się z ryzykiem, że auto zgaśnie w ciągu nawet kilku kilometrów. 

Dlaczego komputer nie wskazuje zasięgu przy niskim poziomie paliwa? Mogą być 2 przyczyny tego stanu rzeczy. Pierwsza z nich wiąże się z tym, że kontrolka paliwa na desce rozdzielczej nie wskazuje tej wartości, żeby zmotywować kierowcę do jak najszybszego zatankowania. Druga to – komputer nie jest po prostu w stanie dokładnie określić, ile km można przejechać na rezerwie w tej konkretnej sytuacji – ponieważ rezerwa paliwa jest już po prostu za mała.

Co do zasady – zapalenie się kontrolki rezerwy oznacza, że należy zatankować samochód w celu kontynuowania podróży. Jednak nie oznacza to, że trzeba to zrobić natychmiast. Ile można jechać na rezerwie? Po zapaleniu się rezerwy możesz jeszcze przejechać ok. 100 km (w niektórych samochodach jest to zasięg nawet rzędu 160 km na rezerwie).

Ile można jeździć km na rezerwie? Pamiętaj, że nawet zapas kilkudziesięciu kilometrów nie musi oznaczać komfortowej sytuacji. Szczególnie jeżeli jesteś na autostradzie, następna stacja benzynowa znajduje się w odległości 40 km, a Ty… nie pamiętasz, w którym momencie zaświeciła się kontrolka. 

Co zrobić przy niskim poziomie paliwa? Aby przejechać na rezerwie diesla czy benzyny do najbliższej stacji benzynowej, jedź płynnie przy stałej szybkości. Wrogiem jazdy z niskim poziomem paliwa jest bowiem zbędne hamowanie i gwałtowne przyspieszanie, dlatego tak istotne jest delikatne operowanie pedałem gazu, hamowanie biegami i utrzymywanie stałej prędkości. Jadąc z góry, puść gaz i pozwól działać prawom fizyki. Na wypadek przymusowej jazdy z niemal pustym bakiem, wyłącz też zbędne urządzenia i systemy, które potrzebują dużo energii, a tym samym przyspieszają spalanie paliwa. Szczególnie istotne jest wyłączenie klimatyzacji.

Najlepiej jednak nie dopuścić do jazdy ze zbyt małą ilością paliwa. Dlatego roztropny i przezorny kierowca powinien zatankować niedługo po tym, jak zapali się kontrolka. Dlaczego warto zrobić to jak najszybciej? Poznaj konsekwencje jazdy na oparach. 

Przeczytaj też: Dodatkowe wyposażenie samochodu. Co wchodzi w jego skład?

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

piktogram_tabelki_biznesman

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

piktogram_tabelki_kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

piktogram_tabelki_mezczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Czy jazda na rezerwie jest szkodliwa?

To, czy jeżdżenie na rezerwie jest szkodliwe, zależy od kilku czynników. Zawsze jednak trzeba mieć na uwadze, że auto wykorzystuje paliwo nie tylko w samej komorze spalania, ale także np. do smarowania pompy paliwa. To nie jest tak, że wyłączenie silnika spowodowane brakiem paliwa wygląda tak samo, jak klasyczne wyłączenie zapłonu. A więc czy jeżdżenie na rezerwie szkodzi? Można na to pytanie odpowiedzieć twierdząco.

Kolejna kwestia związana z jazdą na rezerwie odnosi się do nadmiernego rozgrzewania się paliwa. Musisz wiedzieć o tym, że wspomniana już wcześniej pompa oraz wtryskiwacze, podczas przepływu paliwa, doprowadzają do zwiększenia jego temperatury. W momencie, gdy w paliwie zaczną wytwarzać się pęcherzyki powietrza, może to prowadzić do gorszej pracy silnika – a niekiedy nawet do przejścia samochodu w tryb awaryjny. 

Konsekwencją zmian temperatury może być pojawienie się wody w paliwie. Różnica temperatur skutkuje skraplaniem się pary wodnej, a w efekcie może prowadzić do rozrzedzania paliwa i korozji zbiornika. Jazda na pustym baku może też zmusić pompę paliwa do zasysania resztek z dna zbiornika paliwa. Niekiedy na spodzie baku z tworzywa sztucznego mogą zacząć się wytrącać rozmaite substancje i zabrudzenia, które – zaciągnięte np. do układu wtryskowego – mogą zakłócić jego prawidłowe funkcjonowanie. Skutkiem jazdy na rezerwie mogą być zatem różne uszkodzenia układu paliwowego, w tym wtryskiwaczy i samej pompy paliwa. Choć taka sytuacja zdarza się przede wszystkim w starszych autach, to jednak może ona generować nieprzyjemne konsekwencje.

Woda w paliwie jest szczególnie niebezpieczna zimą. Już po jednej mroźnej nocy, woda może zamarznąć, powodując pojawienie się lodu w układzie. Ten z kolei może zablokować przepływ paliwa, utrudniając lub nawet uniemożliwiając odpalenie auta. 

Kiedy wyjątkowo niebezpieczna jest jazda na rezerwie? Diesel to typ silnika, który jest szczególnie narażony na szkodliwe konsekwencje. W przypadku starszych aut tego typu zgaśnięcie spowodowane brakiem paliwa może skutkować dużymi problemami z odpaleniem. Powodem bywa zapowietrzenie układu wtryskowego. W takich autach nawet po dolaniu oleju napędowego konieczne jest jego odpowietrzenie poprzez energiczne naciskanie ręcznej pompki. 

Choć nowsze diesle lepiej radzą sobie z tym problemem, ponieważ zastosowano w nich elektryczne pompy paliwa, to jednak nawet w takich samochodach długie odpalanie silnika z tak zapowietrzonym układem może skutkować uszkodzeniem niektórych co delikatniejszych elementów, z jakich składa się układ paliwowy.

Przeczytaj też: Wymiana pompy paliwa – kiedy jest konieczna? Poznaj objawy zużycia

Jazda na niskim poziomie paliwa. Kilka słów na koniec

Teraz – gdy już wiesz, ile można przejechać na rezerwie – widzisz, że nie warto ryzykować. Faktycznie – lepiej jest zatankować wcześniej niż później, aby zabezpieczyć się na wypadek nieprzewidzianych sytuacji związanych np. z korkiem, brakiem możliwości zjazdu na stację paliw czy inną niecodzienną kwestią.

Oczywiście nawet najbardziej przezorny kierowca nie jest w stanie przewidzieć wszystkich sytuacji na drodze. Może jednak zwiększyć swoją ochronę, decydując się na ubezpieczenie Assistance w LINK4. Zapewnia ono m.in. dostarczenie paliwa na miejsce, gdy Ci go zabraknie, pomoc w sytuacji, gdy nalejesz do baku niewłaściwe paliwo lub gdy ono zamarznie. Oprócz tego otrzymasz również wsparcie w holowaniu pojazdu do wskazanego przez Ciebie miejsca w ramach limitu kilometrów dostępnych w wybranym wariancie tego ubezpieczenia, czy auto zastępcze w razie wypadku lub kradzieży, a w wariantach z szerszym zakresem również w razie awarii. Takie ubezpieczenie sprawia również, że w sytuacji wymagającej nagłej pomocy, takiej jak uszkodzenie opony czy wymiana koła na miejscu (pod warunkiem że znajduje się ono w pojeździe) możesz liczyć na profesjonalne wsparcie ze strony ubezpieczyciela. 

Oferta ubezpieczeń LINK4 obejmuje wiele produktów ubezpieczeniowych, które są w stanie zapewnić Ci dodatkową ochronę. Warto zapoznać się też z ubezpieczeniem AC. Decydując się na Autocasco w LINK4, zyskujesz możliwość wyboru jednego z trzech wariantów likwidacji szkody:

  • Warsztat – naprawisz samochód w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
  • ASO – naprawisz go w autoryzowanej stacji obsługi,
  • Kosztorys – otrzymasz odszkodowanie i sam zdecydujesz o sposobie naprawy.

Ponadto, w ramach wariantów ASO i Warsztat możesz skorzystać z opcji Auto zastępcze na okres do 7 dni, gdy Twój pojazd ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy.

Sprawdź również kalkulator OC dostępny na naszej stronie i wylicz wysokość swojej składki. Możesz również porozmawiać bezpośrednio z doradcami pod numerem 22 444 44 23 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

FAQ – odpowiedzi na pytania o to, ile można jechać na rezerwie paliwa

Jak długo można jechać na rezerwie paliwa? 

To, ile można jechać na rezerwie, zależy od kilku czynników, w tym przede wszystkim pojemności zbiornika paliwa w danym modelu pojazdu i rodzaju paliwa. Ważne są też warunki drogowe oraz styl jazdy na rezerwie – przy ekonomicznej jeździe bez gwałtownego przyspieszania i hamowania, zachowując stałą prędkość, można przejechać trochę więcej km na rezerwie. Co do zasady, gdy kontrolka rezerwy zapali się, można przejechać jeszcze kilkadziesiąt kilometrów – zazwyczaj jest to od około 60 km do 100 km, a w niektórych pojazdach nawet 160 km. Wiedz jednak, że wskazówka poziomu paliwa nie jest bardzo precyzyjna – wskaźniki poziomu paliwa na desce rozdzielczej mogą pokazywać różne pomiary, w zależności np. od nachylenia powierzchni, na której stoi pojazd.

Kiedy zapala się kontrolka rezerwy? 

Zużycie paliwa w danym modelu pojazdu wpływa na to, kiedy zapali się kontrolka – najczęściej ma to miejsce, gdy poziom benzyny czy oleju napędowego spadnie do ok. 10-15% normalnej objętości baku.

Czy jazda na rezerwie szkodzi? 

Tak. Skutki jazdy na rezerwie mogą być bardzo poważne dla sprawności pojazdu. Jazda dieslem czy samochodem z silnikiem benzynowym z niemal pustym bakiem może prowadzić do rdzewienia zbiornika, zapowietrzenia układu wtryskowego, zatarcia pompy paliwowej i jej szybszego zużycia, co wiąże się z koniecznością wykonania kosztownych napraw. Drobinki rdzy mogą zapchać dyszę gaźnika, wtryskiwacze i filtr paliwa, co prowadzi do trudności z uruchomieniem danego modelu auta. Dlatego, gdy zapali się lampka rezerwy, zaleca się znaleźć najbliższe stacje benzynowe i jak najszybciej zatankować.

Ile km to jedna kreska paliwa? 

Jedna kreska to zazwyczaj około 5-10 litrów paliwa, w zależności od modelu auta. Liczba przejechanych km na rezerwie zależy od tego, jakie zużycie paliwa ma dany model samochodu. Na przykład, w przypadku samochodów spalających 10 litrów paliwa na 100 kilometrów, na 1 litrze można przejechać 10 km.

Co się stanie, jak skończy się paliwo? 

Skutkiem braku paliwa bywa zapowietrzenie i zanieczyszczenie całego układu paliwowego, czego efektem mogą być trudności z uruchomieniem silnika i konieczność odholowania samochodu.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20