Hamulce bębnowe – budowa, działanie i awarie
Chociaż obecnie hamulce bębnowe są stosunkowo rzadko spotykane, to w dalszym ciągu stosuje się je w przypadku małych samochodów o niewielkiej mocy, skuterów oraz niektórych pojazdów użytkowych.
Spis treści:
1. Hamulce bębnowe – budowa
2. Hamulec bębnowy – działanie
3. Jak psują się hamulce bębnowe i jak je naprawić?
4. Teraz już wiesz, jak działa hamulec bębnowy!
Współcześnie hamulce bębnowe zostały niemalże całkowicie zastąpione przez zdecydowanie skuteczniejsze hamulce tarczowe. Obecnie stosuje się je głównie na tylnej osi małych samochodów, wyposażonych w silniki o niewielkiej mocy. Odpowiedzialna za to jest budowa hamulca bębnowego, przez którą odprowadza on ciepło mniej efektywnie niż jego tarczowy odpowiednik. Właśnie z tego powodu stosuje się je na tylnej osi, która w trakcie hamowania jest zdecydowanie mniej obciążona termicznie niż przednia.
Pomimo swoich wad, hamulce tarczowo bębnowe mają również kilka zalet. Należy do nich m.in. stosunkowo wysoka trwałość oraz niskie koszty ewentualnych napraw. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak działa hamulec bębnowy oraz jak jest zbudowany, to informację na ten temat znajdziesz w dalszej części tego artykułu.
Hamulce bębnowe – budowa
Aby dokładniej wyjaśnić zasadę ich działania, najpierw przedstawimy to, jak zbudowane są hamulce bębnowe. Budowa tego rodzaju hamulca jest stosunkowo prosta. Podstawowym elementem całego podzespołu jest metalowa tarcza nośna, która zamontowana jest za piastą koła. Do niej zamocowane są półokrągłe szczęki z okładziną cierną, które dociskane są do wirującego razem z kołem samochodu bębna, od którego ten rodzaj hamulca wziął swoją nazwę.
Za dociskanie szczęk do obracającego się bębna odpowiedzialny jest siłownik hydrauliczny, do którego doprowadzony jest elastyczny przewód, którym do siłownika dostarczany jest płyn hamulcowy. Oprócz przewodu, do hamulca doprowadzona jest linka od hamulca ręcznego.
Podczas jazdy szczęki hamulcowe utrzymywane są z dale od bębna za pomocą sprężyn odciągających. To już prawie wszystkie elementy, z których zbudowane są hamulce bębnowe. Regulacja hamulca odbywa się za pomocą elementu regulacyjnego, zamontowanego do tarczy hamulca.
Sprawdź także: Jak odpowietrzyć hamulce? Objawy i naprawa zapowietrzonych hamulców
Hamulec bębnowy – działanie
W poprzednim akapicie przedstawiona została budowa hamulca bębnowego. Czas teraz wyjaśnić, jak działa hamulec bębnowy. Zasada jego działania jest rzecz jasna w bezpośredni sposób powiązana z jego konstrukcją. Z racji tego, że jest ona mało skomplikowana, to już na samej jej podstawie łatwo jest zrozumieć to, w jaki sposób hamulec bębnowy zatrzymuje samochód.
Podstawą działania hamulca bębnowego, podobnie jak w przypadku hamulców tarczowych, jest wytwarzanie tarcia pomiędzy elementem kręcącym się razem z kołem a elementem stałym. Dla hamulca tarczowego są to odpowiednio tarcza oraz klocek hamulcowy, który dociskany jest do tarczy za pomocą zacisku.
Jak wytwarzane jest tarcie, jeżeli weźmiemy pod uwagę hamulec bębnowy? Budowa tego zespołu, przedstawiona przez nas wcześniej, wskazuje wirujący bęben jako odpowiednik tarczy oraz szczęki, jako element pełniący funkcję klocka hamulcowego.
Hamowanie jest rzecz jasna inicjowane przez kierowcę za pomocą pedału hamulca. Po jego wciśnięciu układ hydrauliczny zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego. W ten sposób wywiera on nacisk na znajdujące się wewnątrz hamulca szczęki, które dociskane są do wirującego bębna. W ten sposób wytworzone zostaje tarcie pomiędzy tymi dwoma elementami. W efekcie samochód stopniowo wytraca prędkość aż do momentu zatrzymania lub zwolnienia pedału hamulca.
Po tym, jak kierowca zwalnia nacisk na pedał, szczęki są odsuwane od bębna za pomocą sprężyn odciągowych, które w trakcie jazdy nie dopuszczają do kontaktu pomiędzy tymi dwoma elementami. Warto zaznaczyć, że zarówno szczęki, jak i bębny posiadają specjalne okładziny cierne, dzięki którym oba elementy zużywają się dopiero po wielu tysiącach kilometrów.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Jak psują się hamulce bębnowe i jak je naprawić?
Wyjaśniliśmy już, jak zbudowane są i jak działają hamulce tarczowo bębnowe. W tym akapicie postaramy się przedstawić usterki, które najczęściej trapią hamulce bębnowe. Regulacja, którą należy przeprowadzać co jakiś czas, wynika z konstrukcji tego rodzaju hamulca, dlatego nie należy jej traktować w charakterze awarii.
Piszczące hamulce bębnowe to jedna z najczęstszych usterek. Nieprzyjemny dla ucha dźwięk spowodowany jest najczęściej nadmiernym zużyciem okładzin ciernych na szczękach hamulcowych. Oprócz hałasu obserwuje się zwykle znacznie obniżoną skuteczność hamowania na tylnej osi samochodu.
Innym problemem, z którym mogą spotkać się właściciele samochodów wyposażonych w hamulce bębnowe, jest korozja. Również ona może powodować to, że w Twoim samochodzie rozpoznasz piszczące hamulce bębnowe. Rdza może dotyczyć samego bębna oraz tłoczka siłownika hydraulicznego.
W przypadku korozji tego drugiego nie będzie on wracał do swojej pozycji wyjściowej po odpuszczeniu pedału hamulca. Z tego powodu szczęki będą tarły o bęben nawet wtedy, gdy kierowca nie będzie hamował. Przyspieszy to ich zużycie oraz zwiększy spalanie Twojego samochodu.
Jakie inne usterki mogą dotknąć hamulec bębnowy? Budowa zamknięta tego elementu sprawia, że radzi on sobie zdecydowanie gorzej z odprowadzaniem ciepła, niż hamulec tarczowy. Z tego powodu łatwo może dojść do jego przegrzania. W skrajnych przypadkach spowodowanych np. intensywną, sportową jazdą może dojść nawet do zwęglenia okładzin ciernych. W znaczący sposób obniży to skuteczność hamulców bębnowych.
Zamknięta budowa hamulca bębnowego sprawia również, że jeżeli do jego wnętrza dostaną się jakieś zabrudzenia, to będą one prowadzić do stopniowej degradacji jego elementów. Hamulec może zostać zanieczyszczony np. wyciekiem płynu hamulcowego lub smaru z piasty koła. Zabrudzenie hamulca tego typu substancjami może doprowadzić do zaklejenia szczęk, przez co będą się one ślizgać po bębnie, uniemożliwiając w ten sposób hamowanie.
Naprawa hamulca bębnowego polega zwykle na wymianie uszkodzonego lub zużytego elementu na nowy. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, w której na rynku nie występują już części zamienne do samochodu starszego typu. W takim wypadku można regenerować np. szczęki hamulcowe. Należy jednak pamiętać o tym, że nie należy zakładać nowych/zregenerowanych szczęk do starego bębna, ponieważ zostaną one bardzo szybko zużyte.
Przeczytaj także: Wymiana linki hamulca ręcznego. Instrukcja krok po kroku
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Teraz już wiesz, jak działa hamulec bębnowy!
Hamulce bębnowe są stopniowo wypierane przez hamulce tarczowe. Obecnie stosuje się je zwykle jedynie na tylnej osi małych samochodów miejskich. Pomimo tego, że cechuje je duża wytrzymałość i niskie koszty naprawy, to jednak zalety hamulców tarczowych powodują, że hamulce tarczowo bębnowe powoli znikają z rynku.
Piszczące hamulce bębnowe to jedna z najczęstszych usterek tego typu hamulców. Tego typu objawy mogą powodować zarówno zużyte szczęki hamulcowe, jak i korozja samego bębna. Inne awarie obejmują np. korozję tłoczka siłownika hydraulicznego, zużycie sprężyn odciągających i wiele innych. Hamulce bębnowe najczęściej naprawia się poprzez wymianę zużytych lub uszkodzonych elementów.
Jeżeli w najbliższym czasie planujesz zakup polisy ubezpieczeniowej dla swojego samochodu, to serdecznie zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą firmy LINK4. Znajdziesz w niej ubezpieczenia OC, AC oraz wiele innych, które pozwolą Ci zabezpieczyć Twój samochód, dom oraz wiele innych. Więcej szczegółów znajdziesz na naszej stronie internetowej www.link4.pl. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20