Falujące obroty silnika – przyczyny i rozwiązanie problemu
Bez względu na to, czy poruszasz się autem napędzanym silnikiem benzynowym, czy dieslem, może się zdarzyć, że zauważysz falujące obroty silnika. W dzisiejszym artykule poznasz przyczyny takiego zachowania pojazdu oraz najskuteczniejsze metody radzenia sobie w takiej sytuacji.
Spis treści:
1. Falujące obroty silnika – przyczyny
2. Falujące obroty silnika – jak temu zaradzić?
3. Nierówne obroty silnika – kilka słów na koniec
Falujące obroty silnika – przyczyny
Falujące obroty na biegu jałowym mogą zaniepokoić niejednego kierowcę. Przyczyn takiego zachowania może być wiele. Warto je znać, by nie wpadać w panikę, tylko spokojnie usunąć przyczynę i dalej poruszać się sprawnym pojazdem.
Pozostawiony na biegu jałowym silnik, powinien utrzymywać stałą liczbę obrotów. Bez względu na to, jakim rodzajem paliwa jest zasilany. Falujące obroty na zimnym silniku to rzecz jak najbardziej naturalna. Jeżeli jednak do zjawiska takiego dochodzi na rozgrzanym silniku, może to oznaczać kłopoty z elektroniką, przewodami, czy też silniczkiem krokowym. Oto lista najczęstszych winowajców.
Nieszczelności
Jeśli zauważysz u siebie w aucie falujące obroty na ciepłym silniku, sprawdź szczelność kolektora dolotowego i przewodów podciśnieniowych. Czasami ich nieszczelność jest przyczyną nierównej pracy silnika, do którego dostaje się powietrze i rozcieńcza mieszankę paliwową. Zwłaszcza gdy nieszczelność występuje za przepływomierzem. W takim wypadku komputer pokładowy samochodu otrzymuje sprzeczne informacje na temat składu mieszanki z początku i końca układu.
Uszkodzony silniczek krokowy
Silnik krokowy w aucie odpowiada za kontrolę obrotów biegu jałowego, a jego awaria zwykle powoduje ich falowanie. Największym zagrożeniem dla jego prawidłowego funkcjonowania są wszelkiego rodzaju zabrudzenia. Powodują one nieprawidłową pracę, a jeżeli nie zostaną szybko usunięte, mogą doprowadzić do poważnej awarii. Silniczek może także być już bardzo wyeksploatowany, co powoduje jego nieregularną pracę. Dlatego też falujące obroty na biegu jałowym utrzymujące się przez dłuższy czas, najczęściej są oznaką uszkodzenia tego elementu.
Brudna przepustnica
Przepustnica wysyła do komputera pokładowego jedną z najważniejszych informacji. Podaje dane o tym, czy kierowca nacisnął pedał gazu. Oczywiście pod warunkiem, że nie jest pokryta warstwą brudu, która przeszkadza w jej prawidłowym działaniu. W takim przypadku komputer może dostawać nieprawidłowe informacje, gdyż przepustnica znajduje się w położeniu sygnalizującym naciśnięcie pedału gazu. To powoduje falujące obwody. Diesel, czy benzyna, nie ma to znaczenia. Zabrudzona przepustnica może powodować nieprawidłowe działanie samochodu z każdym rodzajem jednostki napędowej.
Przepalone świece
Problemy z falowaniem obrotów również często związane ze świecami zapłonowymi, gdy chodzi o silniki benzynowe, lub świecami zapłonowymi, w jakie wyposażone są silniki wysokoprężne. Jeżeli poza nierównymi obrotami pojawiają się także problemy z uruchomieniem pojazdu, to bardzo możliwe, że jedna lub więcej świec się przepaliła i wymaga wymiany. Dlatego warto także sprawdzić stan tych podzespołów, poszukując elementu, który powoduje falujące obroty za zimnym silniku. Benzyna czy też olej napędowy po rozgrzaniu powinny zawsze gwarantować równomierne obroty. Jeżeli tak nie jest, warto szukać innych przyczyn.
Zapchane filtry
Powodem tego, że obroty w Twoim samochodzie raz rosną, a raz spadają, mogą być także zanieczyszczone filtry. Zatkane brudem filtry znacznie obniżą wydajność pojazdu. Falujące obroty wskazują, że zarówno filtr powietrza, jak i filtr paliwa mogą być nadmiernie zabrudzone. Zwróć także uwagę na pompę paliwa, choć zdarza się to stosunkowo rzadko, nierówna praca silnika również może wiązać się z awarią tego elementu.
Przeczytaj: Uszkodzona przepustnica. Objawy, przyczyny i naprawa awarii
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Falujące obroty silnika – jak temu zaradzić?
Falowanie obrotów w Twoim samochodzie może wymagać diagnostyki elektronicznej. Podłączając samochód do urządzenia diagnostycznego, otrzymujemy informacje o ewentualnych usterkach silnika. To niezwykle przydatne rozwiązanie ułatwia pracę mechanika, zwłaszcza w nowszych samochodach, które są pełne elektroniki. Dlatego warto zdecydować się na takie rozwiązanie, zanim zabierzesz się za rozbieranie samochodu na czynniki pierwsze.
Jeżeli jednak diagnostyka elektroniczna nie pomoże znaleźć usterki, problem może wynikać z uszkodzenia jednego z czujników, które „oszukują” komputer pokładowy podając nieprawidłowe informacje o mieszance. W takim przypadku może zapalić się kontrolka check engine na tablicy rozdzielczej. Pod warunkiem jednak, że zakłócenia w pojeździe są wystarczająco poważne, aby komputer mógł wykryć problem.
Diagnostyka pomaga również w wykrywaniu usterek w układach elektrycznych. Tutaj zwróć szczególną uwagę na cewki zapłonowe i przewody wysokiego napięcia. Ponadto badanie takie pokazuje nam możliwe problemy z czujnikami: sondy lambda, czujnikiem położenia wału. Każdy z nich może być również sprawcą falowania obrotów silnika.
A jak samemu poradzić sobie, gdy zauważysz falujące obroty na ciepłym silniku? Diesel, tak jak i silniki benzynowe można potraktować, tak samo. W pierwszej kolejności możesz wyczyścić przepustnicę specjalistycznymi środkami. Jednak w takim wypadku konieczne jest przeprowadzenie powtórnej kalibracji dolotu. Dlatego też z zadaniem tym najlepiej udać się do fachowego warsztatu samochodowego.
Także czyszczenie silniczka krokowego może okazać się pomocne i skuteczne w usunięciu falowania obrotów silnika. Jednak jeżeli takie zabiegi nie przyniosą spodziewanych efektów, oznacza to, że konieczna jest wymiana tego elementu. Jeżeli dysponujesz odpowiednim miejscem oraz wiedzą, możesz sam tego dokonać. Jednak wygodniej i szybciej będzie z pewnością powierzyć to zadanie profesjonalistom.
W przypadku przepalonych świeć żarowych lub zapłonowych jedynym rozwiązaniem jest ich wymiana. Nie jest to zadanie skomplikowane, każdy właściciel pojazdu może sam tego dokonać. Tak samo, jak czyszczenie lub wymianę filtra powietrza czy też paliwa. Czynności te nie wymagają stosowania skomplikowanych narzędzi, ani też bogatej wiedzy.
Jak widać, rozpoznanie, zdiagnozowanie oraz usunięcie przyczyny falujących obrotów silnika nie jest ani trudne, ani kosztowne. Dlatego nie martw się, jeśli pewnego dnia Twoje auto zacznie zachowywać się inaczej niż zazwyczaj. Sprawdź wszystkie możliwe przyczyny, skorzystaj z diagnostyki komputerowej, jeżeli będzie taka potrzeba i wyczyść lub wymień zabrudzony, lub uszkodzony element.
Zobacz również: Co to jest wodorowanie silnika? Korzyści, cena i opinie
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Nierówne obroty silnika – kilka słów na koniec
Wiesz już, co oznaczają falujące obroty na ciepłym silniku. Benzyna, czy też diesel, każdej jednostce napędowej taki kłopot może się przydarzyć. Dzisiaj podpowiedzieliśmy Ci, jakie są najczęstsze tego przyczyny oraz jak szybko i skutecznie sobie z nimi poradzić. Teraz już nie powinieneś mieć problemu z zadbaniem o Twoje auto.
Pamiętaj, też, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo finansowe odpowiednią polisą. W LINK4 znajdziesz bogatą ofertę ubezpieczeń komunikacyjnych. W wyborze pomoże Ci kalkulator OC. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20