Diesel czy benzyna – który silnik wybrać?
Szukasz nowego samochodu? Sprawdź, jakie są podstawowe różnice w budowie silnika benzynowego i Diesla. Dowiedz się, który jest bardziej opłacalny w eksploatacji, mniej awaryjny i który pozwala na większe oszczędności finansowe.
Spis treści:
1. Czym różni się silnik Diesla od benzyny?
2. Diesel czy benzyna? Różnice w jeździe
3. Benzyna czy Diesel – który samochód jest bardziej oszczędny?
4. Diesel czy benzyna. Podsumowanie
Wybór jednostki napędowej nie należy do najłatwiejszych. Oba ich rodzaje mają swoje zalety i wady, a decyzji nie ułatwiają liczne mity i subiektywne opinie właścicieli pojazdów, którzy eksploatują je w określony sposób (m.in. częsta jazda w długie trasy). Musisz wiedzieć, że decyzja powinna być uzależniona przede wszystkim od tego, w jaki sposób Ty planujesz używać samochodu.
Czym różni się silnik Diesla od benzyny?
Podstawowa różnica między tymi dwoma rodzajami silników polega na tym, w jaki sposób zapłonowi ulega mieszanka paliwowo-powietrzna. W silniku benzynowym znajduje się układ zapłonowy, w którym za pomocą świec wytwarzana jest iskra, a następnie zapłon.
Silnik Diesla (nazywany też silnikiem wysokoprężnym) jest silnikiem o zapłonie samoczynnym, co oznacza, że nie ma tu układu zapłonowego. Powietrze jest sprężane do takiego poziomu, aby jego temperatura umożliwiła samoczynny zapłon po wprowadzeniu mieszanki paliwa.
Ta z pozoru mała różnica, w rzeczywistości przekłada się na całkiem inne doznania z jazdy, wydajność, oszczędność, a także awaryjność silnika. Poniżej kilka informacji dotyczących tego, czym się różni Diesel od benzyny w eksploatacji:
Awaryjność
Silniki benzynowe charakteryzują się prostszą konstrukcją, dlatego najczęściej uznaje się je za mniej awaryjne jednostki. W silnikach Diesla wykorzystuje się dodatkowe podzespoły (m.in. filtr DPF, turbosprężarka, koło dwumasowe), które są często przyczynami awarii. Silniki Diesla należy też eksploatować w określony sposób – przykładowo, nie jest zalecana częsta jazda na krótkich dystansach. Z tego powodu jest to konstrukcja mniej uniwersalna.
Oszczędność paliwa
Silniki wysokoprężne najczęściej posiadają mniejsze spalanie niż jednostki paliwowe. Wynika to z ich wydajności – Diesel przekształca w pracę około 50% dostarczonego paliwa, natomiast silniki benzynowe – około 38%. Silniki Diesla zapewniają też wysoki moment obrotowy już od najniższych obrotów, natomiast jednostki benzynowe muszą wejść na wyższe obroty, aby zapewnić taką samą efektywność.
Zobacz też: Ile można przejechać na rezerwie? Odpowiada ekspert
Ekologia
W tej kwestii pojawia się wiele plotek, które warto wyjaśnić. Owszem, wiele starych samochodów wyposażonych w silnik Diesla bez filtra cząsteczek stałych, znacznie przekracza dzisiejsze normy emisji spalin. Konstrukcje wysokoprężne są jednak wciąż rozwijane i udoskonalane przez producentów, dlatego najnowsze silniki tego typu są porównywalne z jednostkami benzynowymi, a często lepsze dla środowiska – nawet obecnie wykorzystywany olej napędowy jest czystszy od benzyny.
Filtry cząstek stałych i inne nowoczesne podzespoły czuwają nad niską emisją spalin silników Diesla. Niestety, ich dostosowywanie do ciągle zmieniających się norm emisji jest trudniejsze niż w przypadku silników benzynowych, czego skutkiem jest malejący udział tych jednostek w rynku samochodów konsumenckich. Przyszłością w tym przypadku są raczej silniki elektryczne, hybrydowe i – jeszcze przez długi czas – benzynowe.
Diesel czy benzyna? Różnice w jeździe
Samochody z silnikami Diesla przy podobnych pojemnościach co silniki benzynowe, mogą mieć mniej mocy. Za to jest ona dostępna przy znacznie niższych obrotach niż w silnikach benzynowych, co przekłada się m.in. na lepsze zachowanie podczas jazdy z dużym obciążeniem (załadunek, przyczepa). Natomiast szerszy zakres obrotów w jednostkach benzynowych sprawia, że mogą lepiej radzić sobie podczas jazdy sportowej.
Silniki Diesla rozgrzewają się znacznie wolniej niż benzynowe. Sprawia to, że nie są dobrym wyborem do pokonywania miejskich, krótkich dystansów i korków. Regularna jazda na nieodpowiednio rozgrzanym silniku grozi jego częstszymi awariami. Ta sama cecha staje się zaletą podczas jazdy na długich dystansach. Wolniejsze rozgrzewanie sprawia, że silnik Diesla znacznie trudniej jest przegrzać. Z tego powodu takie jednostki świetnie sprawdzają się podczas długiej jazdy ze stałą, wysoką prędkością utrzymywaną na niskich obrotach silnika.
Silniki Diesla emitują charakterystyczny, głośniejszy niż w silnikach benzynowych, dźwięk. Jest on spowodowany detonacją, czyli momentem mieszania się oleju napędowego z powietrzem i jego gwałtownego spalania.
W przypadku niskich, ujemnych temperatur, silnik Diesla może mieć problem z uruchomieniem – ma to miejsce zwłaszcza w przypadku starszych aut. Wynika to z tego, że silnik wysokoprężny podczas rozruchu stawia znacznie większy opór od jednostki benzynowej, przez co musi być spełnione więcej warunków: dobrej jakości paliwo, mocny akumulator, sprawny rozrusznik i układ wtryskowy. Jeśli którykolwiek z tych elementów nie będzie w pełni sprawny, to problemy z uruchomieniem silnika będą bardzo prawdopodobne.
Ostatnia różnica nie dotyczy bezpośrednio jazdy, lecz obsługi samochodu z silnikiem Diesla. Do pojazdu z takim silnikiem wlewamy olej napędowy (ON), dlatego należy tankować go innym pistoletem niż ten, którym tankuje się silnik benzynowy. Na szczęście w kwestii dostępności nie ma tu żadnych problemów – olej napędowy znajdziesz na każdej stacji benzynowej. Jeśli wcześniej posiadałeś samochód z silnikiem benzynowym, to istnieje ryzyko pomylenia pistoletu przy dystrybutorze. Na szczęście pistolety na stacjach różnią się szerokością, więc umieszczenie złego pistoletu we wlewie jest utrudnione. Jeśli jednak dojdzie do takiej sytuacji, to jedynym rozwiązaniem jest nieuruchamianie silnika i wypompowanie niewłaściwego paliwa. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia jednostki napędowej. Naprawa może być bardzo kosztowna, a czasami wręcz niemożliwa.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Benzyna czy Diesel – który samochód jest bardziej oszczędny?
Co lepsze? Diesel czy benzyna? Silniki wykorzystujące olej napędowy, są bardziej wydajne od benzynowych odpowiedników. Przekłada się to na lepsze osiągi w trasie i mniejsze zużycie paliwa. Z tego powodu takie silniki znajdują się w zdecydowanej większości samochodów użytkowych – samochodach dostawczych, autobusach, ciężarówkach i ciągnikach. Ocena oszczędności danego silnika zależy przede wszystkim od jego wykorzystania.
Jeśli poszukujesz samochodu do regularnych wyjazdów na długie trasy lub przewożenia ciężkich ładunków, to oszczędniejszym rozwiązaniem będzie diesel. Silnik wysokoprężny zapewni Ci większą oszczędność, ale tylko w konkretnych zastosowaniach. Już sama cena samochodów wyposażonych w taką jednostkę napędową zazwyczaj jest wyższa niż ich benzynowych odpowiedników.
Korzystanie z takiego pojazdu wymaga odpowiedniej higieny jazdy – jazda na dłuższych dystansach, odczekanie po uruchomieniu silnika aż zimy olej rozprowadzi się po układzie napędowym, odczekanie po wyłączeniu rozgrzanego silnika. Jeśli nie będziemy stosować dobrych praktyk, to możemy doprowadzić do usterki. W silniku wysokoprężnym znajduje się znacznie więcej dodatkowych podzespołów, które mogą się zepsuć, a których wymiana jest kosztowna. Finalnie podwyższa to koszty eksploatacji takiego silnika.
Benzyna czy Diesel do miasta – co wybrać?
Za to, jeśli potrzebujesz samochodu miejskiego do codziennych dojazdów do pracy na krótkich odcinkach i rocznie nie pokonujesz więcej niż 20 000 km, to wybierz silnik benzynowy. Jego konstrukcja świetnie radzi sobie z tego rodzaju jazdą, co pozwoli Ci na dłuższą eksploatację bez usterek. Benzyna czy Diesel? Przeanalizuj, do jakich zadań wykorzystasz nowy samochód.
Przeczytaj również: Gaz w samochodzie. Czy instalacja LPG się opłaca?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Diesel czy benzyna. Podsumowanie
Diesel czy benzyna? Decyzja o wyborze rodzaju silnika zależy przede wszystkim od tego, do czego potrzebujesz samochodu. Szukasz samochodu do jazdy w mieście? Wybierz benzynę. Poszukujesz samochodu do regularnych wyjazdów na długie trasy, a korzystanie z autostrad to Twoja codzienność? Zastanów się nad dieslem, bo w takim przypadku może być to bardziej oszczędne rozwiązanie.
Każda z tych konstrukcji ma również swoje wady. Silniki benzynowe gorzej znoszą upływ czasu, natomiast serwisy silników wysokoprężnych z reguły są droższe niż jednostek benzynowych.
Niezależnie od tego, czy jeździsz samochodem z silnikiem Diesla, czy benzynowym, najważniejsze jest bezpieczeństwo. Pamiętaj o regularnych przeglądach technicznych, jedź ostrożnie i zgodnie z przepisami. W obu przypadkach niezbędne jest także dobre ubezpieczenie. W LINK4 kupisz polisy AC, NNW i OC online bez wychodzenia z domu. Postaw na komfort i bezpieczeństwo!
Możesz również skorzystać z naszego kalkulatora OC, aby wyliczyć swoją składkę!
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20