Czym jest wielowahacz i jak działa?
Jeżeli chcesz zapewnić sobie komfort podczas jazdy, kwestia odpowiedniego zawieszenia jest wyjątkowo istotna. W ostatnich latach coraz popularniejsze staje się zawieszenie wielowahaczowe. Na czym polega takie rozwiązanie? Sprawdź, czym jest wielowahacz!
Spis treści:
1. Czym jest wielowahacz i jakie funkcje spełnia?
2. Zawieszenie wielowahaczowe. Objawy usterki
3. Zawieszenie wielowahaczowe – koszty naprawy
4. Czym jest wielowahacz? Krótkie podsumowanie
O tym, za co odpowiada zawieszenie, przynajmniej podstawowe pojęcie ma niemal każdy kierowca. Jednak nie każdy ma świadomość, że gdy mowa o zawieszeniu, można mieć do czynienia z wieloma typami systemów. Istnieje np. wielowahacz. Co to takiego? Jak sprawdzić zawieszenie wielowahaczowe? Dowiedz się, na czym polega i z jakimi korzyściami (i problemami) może się ono wiązać.
Czym jest wielowahacz i jakie funkcje spełnia?
W skrócie można powiedzieć, że wielowahaczowe zawieszenie oznacza, iż w jednej osi koła są amortyzowane niezależnie od siebie. Po co stosować takie rozwiązanie? Otóż taki system ma na celu zapewnienie jak najwyższego komfortu podczas pokonywania nierówności, przy jednoczesnym zapewnieniu jak najlepszej kontroli nad autem podczas prowadzenia.
To jednak nie wszystko. Wielowahacz – jak sama nazwa wskazuje – oznacza, że składa się z więcej niż jednego wahacza odpowiadającego za jedno koło. W istocie – takie rozwiązanie opiera się na wahaczach górnych, dolnych oraz drążkach poprzecznych. Najczęściej takie rozwiązanie stosuje się w przypadku osi tylnej, choć w autach z wyższej półki pojawiają się także na osiach przednich.
Można zatem powiedzieć, że wielowahacz sprawia, że koła resorowane są niezależnie. Jest więc to przeciwieństwo tzw. belki skrętnej. A na co lepiej się zdecydować? Które rozwiązanie jest lepsze: belka skrętna czy wielowahaczowe? Oczywiście nie można na to jednoznacznie odpowiedzieć.
Zawieszenie wielowahaczowe na pewno wiąże się z wyższym komfortem oraz zwiększa przyczepność, przez co pozwala na bardziej precyzyjne prowadzenie pojazdu. Jednak jest to rozwiązanie o wiele bardziej skomplikowane. Przez to mogą pojawić się w nim rozmaite usterki, których koszty naprawy nie będą należeć do najniższych.
Sprawdź również: Wymiana sworznia wahacza – kiedy jest konieczna i jak ją przeprowadzić?
Zawieszenie wielowahaczowe. Objawy usterki
Przede wszystkim trzeba zauważyć, że zawieszenie dwuwahaczowe (lub wielowahaczowe) – choć komfortowe i precyzyjne – może ulegać szybszemu zużyciu podczas jazdy po nierównych, dziurawych drogach. Jeżeli dochodzi do tego mocne obciążenie pojazdu, wówczas może pojawić się sporo problemów związanych z niektórymi elementami układu.
Otóż – trzeba pamiętać o tym, że wahacze mogą ulegać wybijaniu, przez co w układzie pojawiają się luzy. Jest to związane z eksploatacją licznych elementów gumowych, które pod wpływem kontaktu z wilgocią czy zabrudzeniami po prostu się zużywają.
W konsekwencji zawieszenie wielowahaczowe może zacząć emitować różnego rodzaju głuche stuki o różnym poziomie intensywności. Pojawiają się one przede wszystkim wtedy, gdy autem jeździ się po nierównej drodze.
Jak sprawdzić zawieszenie wielowahaczowe i upewnić się, czy to na pewno ono jest problemem? Tak naprawdę konieczne będzie tutaj albo wyjątkowo wprawne ucho, albo wizyta w warsztacie.
Dlaczego nie warto ignorować nawet najmniejszych stuków w zawieszeniu? Jest to związane z faktem, iż zawieszenie wielowahaczowe jest systemem składającym się z wielu podzespołów. W momencie, gdy zużyciu ulegną np. wahacze, jazda w ten sposób może doprowadzić do zużycia innych elementów zawieszenia. Dlatego też bardzo ważne jest szybkie działania.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Zawieszenie wielowahaczowe – koszty naprawy
Gdy ktoś zastanawia się nad tym, czy lepsze jest zawieszenie typu belka skrętna, czy wielowahaczowe, najczęściej zwraca uwagę na kwestie kosztów eksploatacji. To niestety prawda – bardziej skomplikowane elementy wiążą się z droższą naprawą.
Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę, że wielowahaczowe zawieszenie to system połączonych ze sobą elementów, które współpracują, aby zapewnić jak najlepszą amortyzację oraz prowadzenie. Jeżeli awaria jednego z nich nie zostanie odpowiednio wcześnie zauważona, dochodzi do tego, że szybciej zużywają się inne elementy w pojeździe. Wahacz może doprowadzić do szybszego zużycia np. sworzni czy sprężyn.
Stopień skomplikowania zawieszenia ma wpływ na cenę także dlatego, że… wymaga od mechanika większego nakładu pracy. Niestety taka jest prawda – i zawieszenie dwuwahaczowe (lub wielowahaczowe) zawsze generuje większe koszty „robocizny” w warsztacie samochodowym.
Do tego dochodzi jeszcze jedna istotna kwestia, która ma miejsce zawsze wtedy, gdy wymieniane są elementy odpowiadające za zawieszenie. Otóż w przypadku awarii jednej z części, najczęściej konieczna jest wymiana „parami”. Oznacza to, że np. uszkodzony wahacz górny przy lewym tylnym kole, będzie wymagał wymiany tego elementu także po prawej stronie. Z takim wymienianiem „parami” trzeba się liczyć także w przypadku innych typów zawieszenia, ale warto o tym pamiętać, gdy chce się oszacować koszty naprawy.
Przeczytaj także: Wymiana tulei wahacza – samodzielnie czy u specjalisty?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Czym jest wielowahacz? Krótkie podsumowanie
Jak widzisz, wielowahacz to bardzo interesujące rozwiązanie. Bez wątpienia wiąże się z wieloma zaletami, gdy chodzi o komfort jazdy. Coraz częściej pojawia się nie tylko na tylnej osi – w prestiżowych modelach z takim rozwiązaniem można spotkać się także w przypadku zawieszenia przedniej osi.
Nie oznacza to jednak, że jest to rozwiązanie pozbawione wad. Widać, że jazda po dziurawych drogach przy dużym obciążeniu może doprowadzić do tego, że poszczególne elementy ulegną zużyciu. Konsekwencją takiego stanu rzeczy będzie konieczność dokonania kosztownych napraw. Jest to kwestia, której absolutnie nie można zaniedbać – ponieważ z pewnością wygeneruje ona większe koszty w szerszej perspektywie.
Oczywiście naprawy zawieszenia powinny zostać wykonane jak najszybciej głównie po to, aby doprowadzić auto do prawidłowego stanu technicznego. Pamiętaj, że chodzi nie tylko o przegląd techniczny, ale przede wszystkim o to, że poruszanie się autem z niesprawnym zawieszeniem może prowadzić do wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Sprawdź także: ubezpieczenie OC Nysa, OC Hyundai
Gdy mowa o przezorności – jaką powinien cechować się każdy kierowca – trzeba wspomnieć także o temacie ubezpieczeń. Wybór odpowiedniego zakresu ochrony jest kluczowy, aby móc zapewnić sobie bezpieczną podróż. Trzeba pamiętać przede wszystkim o ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej. Kalkulator OC na stronie LINK4 pozwoli Ci zapoznać się z orientacyjnymi składkami za taką polisę.
To jednak nie wszystko. Pamiętaj, że warto zapewnić sobie szerszą ochronę – np. na wypadek kradzieży czy uszkodzenia pojazdu. W związku z tym zapoznaj się także z ofertą Autocasco. Nie zapomnij, że w LINK4 możesz liczyć także na szeroki zakres dodatkowych produktów ubezpieczeniowych. Poznaj warianty Smart Casco, ale także Assistance będącego doskonałą pomocą w przypadku pojawiania się różnych losowych sytuacji na drodze. Mając taką polisę, będzie Ci przysługiwać nawet zorganizowanie auta zastępczego czy holowanie. Dzięki temu będziesz w stanie zapewnić sobie spokojną głowę podczas podróży.
Chcesz wiedzieć więcej? Wejdź na stronę LINK4, porozmawiaj bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkaj się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20