Czym jest i jak działa półautomatyczna skrzynia biegów?
Istnieją dwie grupy kierowców – fani jazdy z automatyczną skrzynią biegów oraz tacy, którzy hołdują rozwiązaniom manualnym. Dostępny jest jednak kompromis, czyli półautomatyczna skrzynia biegów. Z tego tekstu dowiesz się jakie rozwiązania oferuje.
Spis treści:
1. Półautomatyczna skrzynia biegów – jak działa?
2. Skrzynia półautomatyczna a automatyczna – czym się różnią?
3. Skrzynia półautomatyczna – jak przebiega i ile kosztuje naprawa?
4. Skrzynia biegów półautomatyczna – jak jeździć?
5. Półautomatyczna skrzynia biegów – kilka słów podsumowania
Zanim przejdziemy do konkretnego rodzaju skrzyni biegów, warto napisać kilka słów o tym, czym właściwie jest ten element samochodu i za co odpowiada. Otóż podstawowym zadaniem skrzyni biegów jest przekazywanie momentu obrotowego bezpośrednio na koła auta. Ów moment pochodzi z układu tłokowo-korbowego i przy pomocy sprzęgła może dochodzić do skrzyni biegów. To właśnie we wnętrzu tego elementu znajdują się specjalne zębatki odpowiedzialne za poszczególne przełożenia. To z kolei prowadzi do napędzania pojazdu bez konieczności utrzymywania jednostki napędowej pojazdu na wysokich obrotach.
Można więc stwierdzić, że skrzynia biegów jest niezbędna, by samochód mógł jechać i służyć zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Jeśli znasz już etapy pracy klasycznej skrzyni, czas przejść do tego, jak działa skrzynia półautomatyczna.
Przeczytaj także: Sekwencyjna skrzynia biegów — czym jest?
Półautomatyczna skrzynia biegów – jak działa?
Skrzynia biegów półautomatyczna jest jednym z trzech najczęściej spotykanych na rynku rodzajów skrzyń. Podział jest podyktowany przede wszystkim sposobem wybierania przekładni:
- Skrzynia manualna – kierowca sam wybiera pożądany bieg i wprowadza go poprzez ustawienie przekładni w odpowiedniej pozycji. W Polsce to właśnie takie skrzynie biegów są najpopularniejsze.
- Skrzynia półautomatyczna – w tym przypadku również pełną kontrolę posiada kierowca, ale załączenie konkretnego biegu jest realizowane przez sterownik zamontowany w samochodzie.
- Skrzynia automatyczna – komputer zarządzający całym systemem sam decyduje o tym, jaki bieg ma w danym momencie zostać ustawiony. Kierowca jest zwolniony z odpowiedzialności.
Przejdźmy jednak do tego, jak działa półautomat. Skrzynia ta jest kompromisem pomiędzy automatem a manualem. Oznacza to, że masz swobodny wybór co do wrzucanego biegu, ale nie musisz sterować sprzęgłem. Przyznaj, że takie rozwiązanie wydaje się ciekawe w kontekście komfortu jazdy oraz utrzymania decyzyjności jako prowadzący pojazdu.
Proces zmiany biegów odbywa się poprzez drążek lub łopatki znajdujące się bezpośrednio przy kierownicy. Półautomatyczna skrzynia biegów wykorzystuje mikroprocesor, którego zadanie polega na rozłączaniu układu sprzęgłowego dokładnie wtedy, gdy kierowca zdecyduje o biegu, jaki zastosuje. Chodzi o moment przesunięcia drążka lub naciśnięcia konkretnej łopatki.
Skrzynia półautomatyczna a automatyczna – czym się różnią?
Skoro wiesz już, czym jest i jak działa skrzynia półautomatyczna, zajmijmy się różnicami tego typu rozwiązań oraz pełnych automatów. Skrzynia półautomat, jak już wspominaliśmy wcześniej, daje możliwość decyzji oraz wyboru momentu zmiany biegu. Jest to bardzo korzystne w przypadku kierowców, którzy znają swoje samochody i lubią mieć kontrolę, nad tym, co się z nimi dzieje.
Z kolei pełne automaty lepiej sprawdzają się w przypadku właścicieli nieco bardziej wygodnych. Wszystko przez to, że w tym rodzaju skrzyń nie musisz interesować się, jaki bieg aktualnie jest wrzucony. Wystarczy tylko, że po wejściu do samochodu przesuniesz dźwignię do pozycji „drive”, by system samodzielnie dokonywał kluczowych decyzji podczas jazdy.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Skrzynia półautomatyczna – jak przebiega i ile kosztuje naprawa?
Wiedza o tym, co to jest skrzynia półautomatyczna, nie zwalnia od zapoznania się z informacjami dotyczącymi potencjalnych usterek takich przekładni. Najpopularniejsze to:
Zużycie tarczy sprzęgła – siłowniki operujące sprzęgłem nie są w stanie robić to z takim wyczuciem, jak ma to miejsce w przypadku doświadczonego kierowcy. Usterka tego elementu objawia się poprzez nabieranie szybkości przy gwałtownym wzroście obrotów jednostki;
Kłopoty z elektroniką – najczęściej spotykane problemy dotyczą elektrozaworów oraz sensorów. Co ważne półautomatyczna skrzynia biegów potrzebuje też raz na jakiś czas kalibracji, która polega na ustaleniu parametrów obowiązujących podczas zwalniania sprzęgła itp. Koszt takiego zabiegu to zazwyczaj od 300 do 500 zł;
Uszkodzenia wysprzęglika – ten element odpowiada za wywieranie nacisku potrzebnego do rozłączenia tarczy sprzęgła oraz zmiany biegu i zatrzymania auta. Objawy usterki to wyciek płynu, olej na tarczy sprzęgła oraz brak możliwości zmiany biegu. Regeneracja wysprzęglika to koszt około 400 - 600 zł;
Awaria pompy hydraulicznej – akumulator ciśnienia z czasem musi być wymieniony na nowy, ta naprawa może kosztować do 1000 zł;
Wycieki płynu hydraulicznego – poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym musi wynosić powyżej minimum. Czasami dochodzi jednak do rozszczelnienia i zapowietrzenia całego układu, co jest sygnalizowane komunikatem na desce rozdzielczej;
Wycieki oleju – kłopoty pojawiają się bez względu na rodzaj skrzyni biegów.
Jeśli masz podstawową wiedzę na temat ewentualnych uszkodzeń, będziesz mógł w bardziej świadomy sposób zareagować na awarię.
Sprawdź również: Awaria skrzyni biegów – co robić? Wszystko o naprawie
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Skrzynia biegów półautomatyczna – jak jeździć?
Jazda ze skrzynią półautomatyczną powinna być pozbawiona gwałtownego wciskania pedału gazu, ponieważ skrzynia przekazuje moment obrotowy z opóźnieniem. Oznacza to, że auto najpierw zwalnia, by po chwili szarpnąć w celu rozpędzenia. Płynność w przypadku tego rozwiązania może być uzyskana tylko przy delikatnym operowaniu gazu oraz zwalnianiu nacisku w odpowiednim momencie.
Podczas manewrów parkingowych zdecydowany nacisk na pedał gazu jest jednak niezbędny w celu uniknięcia nadmiernego zużycia tarcz sprzęgła. W związku z powyższym można wysnuć wniosek, który mówi, że skrzynia półautomat wymaga opanowania oraz precyzji ruchów. Nie ma tutaj miejsca na gwałtowne manewry oraz gazowanie bez kontroli. Przemyślana obsługa skrzyni pozwoli także na rozsądną eksploatację samochodu, bez konieczności częstych wizyt u mechanika.
Półautomatyczna skrzynia biegów – kilka słów podsumowania
Wiesz już, co to jest skrzynia półautomatyczna, jak działa i co może się w niej popsuć. Staraliśmy się też przybliżyć Ci koszt, jaki może wynieść naprawa tego rodzaju przekładni. Półautomatyczna skrzynia biegów to idealny kompromis pomiędzy klasycznymi przekładniami manualnymi a w pełni zautomatyzowanymi jednostkami. Jeśli szukasz komfortu, ale jednoczenie nie chcesz tracić kontroli, skrzynia półautomatyczna jest dla Ciebie idealna.
Zobacz również: OC Lublin, ubezpieczenie Honda
Podczas zakupu auta nie zapominaj również o ubezpieczeniu komunikacyjnym. Na naszej stronie znajdziesz przelicznik OC, który pomoże Ci w wyborze odpowiedniego produktu. W razie pytań lub wątpliwości nasi konsultanci LINK4 pomogą znaleźć odpowiednią polisę. Wystarczy, że zadzwonisz pod numer 22 444 44 44. Warto też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20