Czujnik kąta skrętu – wyjaśniamy, czym jest i jak działa!
Współczesne auta wyposażone są w wiele systemów, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa na drodze. Jednym z nich jest czujnik kąta skrętu, który wchodzi w skład układu kierowniczego. Z naszego artykułu dowiesz się, co to dokładnie jest i jak działa.
Spis treści:
1. Czujnik kąta skrętu – co to jest i jak działa?
2. Kalibracja czujnika kąta skrętu – co to jest i jak ją zrobić?
3. Uszkodzony czujnik kąta skrętu – objawy i naprawa awarii
4. Czujnik kąta skrętu. Podsumowanie
Czujnik kąta skrętu kierownicy jest stosunkowo świeżym wynalazkiem, jaki montowany jest we współczesnych samochodach. Dlatego też nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z jego istnienia. A jest to ważny element układu jezdnego, dlatego też warto wiedzieć, do czego służy, jak rozpoznać objawy uszkodzenia i jak je usunąć.
Czujnik kąta skrętu – co to jest i jak działa?
Czujnik skrętu to element układu kierowniczego, którego zadaniem jest rozpoznanie, rejestrowanie oraz przekazywanie do innych podzespołów wszystkich informacji dotyczących kąta położenia kierownicy. A dlaczego parametr ten ma znaczenie? Ma to związek z wieloma innymi systemami, jakie znajdują się we współczesnych samochodach. Zwłaszcza z tymi, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa kierowcy. Dane wysyłane przez czujnik skrętu mają dla nich bardzo duże znaczenie.
Chodzi tutaj głównie o takie układy jak ABS, ESP, aktywny tempomat, czy też funkcja doświetlania zakrętów. Wszystkie te systemy potrzebują dokładnych danych o tym, w jakim położeniu znajduje się kierownica, a co za tym idzie przednie koła pojazdu. Dzięki temu systemy są w stanie obliczyć jaka prędkość pojazdu jest właściwa i czy hamowanie jest bezpieczne. Są one także w stanie tak ustawić światła, by oświetlały odpowiednią stronę drogi przy pokonywaniu zakrętów.
W jaki zatem sposób działa tak ważny element układu jezdnego, jak czujnik kąta skrętu? Wbrew pozorom nie jest to wcale tak bardzo skomplikowane. Producenci samochodów stosują w tej chwili trzy rodzaje tych urządzeń. Mogą to być czujniki wykorzystujące zasadę magnetorezystancji, czy też czujnik Halla. Spotyka się także samochody wyposażone w czujniki fotokomórkowe lub wykorzystujące zasadę działania potencjometru. Bez względu na to, jaki rodzaj czujnika znajduje się pod maską Twojego samochodu, działają one tak samo.
Czujnik kąta skrętu kierownicy rejestruje wszystkie wykonywane nią ruchy. Następnie dane te przekazywane są do komputera pokładowego. A ten wysyła je do innych układów, dla których są one kluczowe. Z tego względu prawidłowe działanie tego czujnika ma znaczenie dla bezpieczeństwa oraz wygodny poruszania się autem. Za każdym razem, gdy istnieje podejrzenie, że urządzenie nie pracuje prawidłowo, powinna zostać wykonana tak zwana kalibracja czujnika.
Zobacz także: Co to jest ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) i jak działa? Wyjaśnia ekspert
Kalibracja czujnika kąta skrętu – co to jest i jak ją zrobić?
Kalibracja czujnika polega na podłączeniu komputera diagnostycznego ze specjalnym oprogramowaniem oraz wykonaniu określonych ruchów kierownicą, tak by komputer pokładowy zapamiętał wszystkie ustawienia. Konieczne jest także hamowanie i przyspieszanie pojazdem. Taka adaptacja czujnika kąta skrętu powinna być przeprowadzona po każdej ingerencji w układ kierowniczy. Gdy wymieniana była poduszka powietrzna lub inne elementy znajdujące się w kole kierowniczym, zmieniają się ustawienia kierownicy. Dlatego też kalibracja jest w takich przypadkach obowiązkowa.
Taka usługa wykonywana jest przez wykwalifikowane warsztaty samochodowe. Są one wyposażone w odpowiednie narzędzia, oprogramowanie oraz mają doświadczenie w tego typu usługach. Możesz oczywiście taką kalibrację przeprowadzić samemu, jednak jeżeli jest to dla Ciebie nowość i nigdy tego nie robiłeś, może okazać się, że nie wszystko zrobisz tak, jak powinieneś. Dlatego lepiej zlecić takie zadanie profesjonalistom, by mieć pewność, że kalibracja została przeprowadzona właściwe.
Pierwszym krokiem jest podłączenie do samochodu komputera diagnostycznego z zainstalowanym oprogramowaniem przeznaczonym dla danej marki pojazdu. W zależności od rodzaju czujnika, modelu pojazdu oraz jego rocznika, proces może wyglądać inaczej, jednak ogólna zasada wykonywania kalibracji jest podobna. Osoba zerująca ustawienia czujnika wykonuje ruchy kierownicą, na jakie wskazuje oprogramowanie. Dzięki temu komputer pokładowy oraz zainstalowany na nim system jest w stanie zapamiętać ustawienia kierownicy.
Dzięki temu systemy takie jak ABS, aktywny tempomat oraz wiele innych są w stanie prawidłowo funkcjonować i zapewnić bezpieczeństwo osobom poruszającym się samochodem. Bez przeprowadzenia kalibracji systemy te nie będą działać prawidłowo, co może doprowadzić do wypadku lub innego zdarzenia drogowego.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Uszkodzony czujnik kąta skrętu – objawy i naprawa awarii
Czujnik kąta skrętu kierownicy jest tak umiejscowiony, że trudno o jego mechaniczne uszkodzenie. Do awarii dochodzi najczęściej w wyniku ingerencji w kolumnę kierownicy lub ze względu na błędy w oprogramowaniu. Poza wspomnianymi dwoma przypadkami bardzo rzadko dochodzi do uszkodzenia tego czujnika. A jakie objawy zwiastują uszkodzenie tego elementu? Warto je znać, by szybko zareagować i zgłosić się do warsztatu samochodowego, w celu jego naprawy.
Pierwszą oznaką może być komunikat wyświetlany na ekranie komputera pokładowego. Jeżeli taki się nie pojawi, możesz stwierdzić uszkodzenie czujnika kąta skrętu kierownicy także na podstawie innych objawów. Po pierwsze systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo i wygodę jazdy mogą przestać działać całkowicie lub pracować w nieprawidłowy sposób. Znacznie rzadziej spotyka się na przykład przygasanie świateł, problemy z działaniem elektrycznych szyb oraz innych systemów. W wielu przypadkach przestaje także prawidłowo działać wspomaganie kierownicy.
Jeżeli problem leży po stronie oprogramowania, to czasem możliwe jest naprawienie uszkodzonego czujnika. Jeżeli natomiast został on uszkodzony, na przykład w wyniku stłuczki, konieczna będzie wymiana na nowy element. Koszt wgrania nowego software’u to około 300 złotych. Niestety wymiana czujnika jest znacznie droższa. Koszt samego elementu to wydatek minimum 300 złotych, w zależności od modelu auta. Mechanik za wymianę policzy sobie kilkaset złotych – może nawet 500 zł. Jest to uzależnione od tego, jak skomplikowana będzie to operacja.
Do tego wszystkiego trzeba jeszcze doliczyć koszt kalibracji, czyli kolejne kilkaset złotych. Jednak nie warto oszczędzać na takiej naprawie, by mieć pewność, iż auto jest całkowicie sprawne, a systemy bezpieczeństwa działają prawidłowo. Czujnik skrętu jest ważnym elementem, choć nie zawsze widocznym.
Przeczytaj również: System ABS. Co to jest i jak działa? Wyjaśniamy!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Czujnik kąta skrętu. Podsumowanie
Z naszego krótkiego artykułu dowiedziałeś się, czym jest i za co odpowiada czujnik kąta skrętu kierownicy. Poznałeś także jego najczęstsze usterki oraz sposoby na to, jak je rozpoznać. Wiesz też, ile wyniesie Cię naprawa tego elementu układu kierowniczego. Pamiętaj, że jest on niezbędny do tego, by poruszać się samochodem po drogach. Zupełnie jak ubezpieczenia OC w LINK4. Dlatego też zapraszamy Cię do odwiedzenia naszej strony i sprawdzenia, jakie oferty dla Ciebie przygotowaliśmy. Za pomocą prostego w obsłudze kalkulatora w ciągu kilkudziesięciu sekund poznasz wysokość składki oraz zakres ubezpieczenia. Nie zwlekaj, wykup polisę OC w LINK4, już dzisiaj i jedź bezpiecznie!
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20