Co można znaleźć pod maską samochodu? Robimy przegląd!
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Znajomość tego, co można znaleźć pod maską samochodu, to absolutna podstawa dla każdego kierowcy. Warto nie tylko doszkalać umiejętność prowadzenia auta, ale także – znajomość jego budowy – przynajmniej w takim stopniu, aby możliwe było bezproblemowe serwisowanie pojazdu.
Czy wiesz o tym, co jest pod maską samochodu? Jeżeli nie – to jak najszybciej się dowiedz. Dbanie o wóz wymaga regularnego zaglądania pod maskę – nie tylko po to, aby spojrzeć na wlew płynu do spryskiwaczy, ale chociażby po to, aby monitorować filtr i wlew oleju. Zobacz, co znajdziesz pod maską samochodu i dowiedz się, w jaki sposób o niego zadbać.
Co można znaleźć pod maską samochodu? Wyjaśniamy!
Co jest pod maską samochodu? Tam właśnie bije serce każdego auta. Na pewno wiesz o tym, że znajduje się tam silnik, czyli jednostka napędowa. Jednak czy po otwarciu maski jesteś w stanie zlokalizować i nazwać poszczególne elementy?
Taka wiedza powinna być traktowana jako fundament dla każdego kierowcy. Oczywiście nie każdy musi wiedzieć, jak dokładnie działa silnik, czy też jakie niuanse różnicują, np. poszczególne technologie wtrysku paliwa. Jednak na pewno ważne, by każdy kierowca umiał odróżniać, np. filtr oleju, filtr kabinowy czy filtr powietrza.
Pamiętaj – nawet gdy kupujesz nowy wóz na gwarancji, regularne serwisowanie w ASO nie zwalnia Cię z obowiązku dbania, np. o odpowiednie poziomy płynów eksploatacyjnych. Jeżeli zaniedbasz ten temat – może to prowadzić do poważnych awarii.
Samochód nie jest pojazdem bezobsługowym. Jeżeli raz na jakiś czas nie zajrzysz pod maskę, możesz nie zauważyć początków poważnej awarii. Możesz także doprowadzić do sytuacji, w której przez Twoje zaniedbanie, auto stanie się zagrożeniem dla innych uczestników ruchu drogowego.
Przeczytaj także: Nierówna praca silnika. Co może ją powodować?
Oto najważniejsze podzespoły, które znajdziesz pod maską
Filtr i wlew oleju a może zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego? Zaglądając pod maskę, trzeba wiedzieć, który element odpowiada za poszczególne mechanizmy stosowane w aucie. Zobacz, co można znaleźć pod maską samochodu.
Wlew płynu do spryskiwaczy
Wóz pod maską kryje, np. wlew płynu do spryskiwaczy to jeden z podstawowych elementów, które trzeba uzupełniać podczas eksploatacji samochodu. Gdy go zabraknie – komfort i widoczność podczas jazdy może być mocno zminimalizowane.
W niektórych sytuacjach brak możliwości szybkiego przemycia szyby może być ogromnym zagrożeniem na drodze (np. wtedy, gdy zachlapana błotem szyba sprawia, że nie możesz szybko zareagować, bo po prostu nie widzisz, co dzieje się na drodze). W niektórych pojazdach o konieczności uzupełnienia płynu przypomina kontrolka – jednak przeważnie trzeba samodzielnie monitorować jego stan.
Filtr i wlew oleju
Olej silnikowy to jeden z najistotniejszych płynów znajdujący się pod maską samochodu. Dba on o prawidłową pracę silnika, zmniejszając tarcie między jego elementami.
Jak często sprawdzać poziom oleju? Mówi się, że należy to robić albo po ok. 50 godzinach pracy silnika, albo po przejechaniu 500-1000 km. Niektórzy zalecają sprawdzanie poziomu np. przy każdym tankowaniu. Istotne jest to, aby w momencie sprawdzania poziomu oleju w silniku był on chłodny, a auto stało na płaskiej powierzchni, w innym przypadku odczyt może zostać zaburzony. Niemniej jednak regularna kontrola poziomu oleju jest niezwykle istotna pod kątem bezproblemowego i długoletniego użytkowania jednostki napędowej. Jeżeli oleju ubywa – należy go uzupełnić, wlewając go do wlewu.
Trzeba również pamiętać o okresowej wymianie tego płynu (wymieniając przy tym filtr). Wymiana oleju powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta (najczęściej jest to co 15 000 km lub co 1 rok).
Poziom oleju silnikowego sprawdza się za pomocą znajdującego się pod maską bagnetu. Powinien on mieścić się w zakresie pomiędzy punktem minimum i maksimum na umieszczonej na bagnecie podziałce.
Pasek rozrządu i paski osprzętu
Dlaczego rozrząd jest tak istotny? Ponieważ jego awaria może być naprawdę bardzo kosztowna. Element ten odpowiada za harmonijną pracę jednostki napędowej, przekazując moment obrotowy z wału korbowego na wał rozrządu, kierując otwieraniem i zamykaniem zaworów.
Istotne jest to, aby monitorować jego stan i nie przekraczać zalecanych przez producenta interwałów wymiany. Zerwany pasek rozrządu może doprowadzić do poważnych awarii wewnątrz silnika, które mogą wymagać kapitalnego remontu.
Jak można się przed tym uchronić? Dbając o wymianę rozrządu co kilka lat (przyjmuje się, że należy to robić co ok. 5 lat lub 100 tys. km). Choć pasek rozrządu jest często niewidoczny (schowany za plastikową obudową), dobrze jest raz na jakiś czas sprawdzić, czy nie jest on za luźny lub popękany. W niektórych samochodach stosowany jest łańcuch rozrządu – który ma opinie znacznie solidniejszego i bezpieczniejszego rozwiązania.
Paski klinowe są kolejnymi elementami napędu w pojazdach. Odpowiadają one za przenoszenie energii z silnika do różnych układów pomocniczych, takich jak alternator, pompa wody, sprężarka klimatyzacji czy pompa wspomagania kierownicy. Dzięki nim poszczególne podzespoły pojazdu mogą działać w synchronizacji z pracą silnika, zapewniając jego prawidłowe funkcjonowanie oraz komfort jazdy.
Napęd alternatora jest jednym z najważniejszych zastosowań pasków klinowych, odpowiada on za przenoszenie momentu obrotowego z wału korbowego silnika na alternator, który generuje energię elektryczną niezbędną do ładowania akumulatora i zasilania układów elektrycznych w samochodzie.
Jeśli pasek klinowy ulegnie uszkodzeniu lub zużyciu, alternator nie będzie w stanie wytwarzać odpowiedniej ilości energii, co może prowadzić do rozładowania akumulatora i innych problemów elektrycznych w pojeździe.
Paski klinowe należy regularnie sprawdzać pod kątem zużycia, pęknięć czy zbyt dużego luzu. Jego wymiana powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, zazwyczaj co 40-60 tys. km lub po zauważeniu objawów jego uszkodzenia.
Układ wspomagania
Za komfortowe kierowanie autem odpowiada także układ wspomagania. To dzięki niemu kierownica chodzi lekko i płynnie. Jednak to także element, któremu warto się czasem bliżej przyjrzeć (np. w poszukiwaniu wycieków).
Aby zadbać o hydrauliczny układ wspomagania, należy pamiętać o regularnej wymianie płynu. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek niepokojących dźwięków podczas kręcenia kierownicą należy jak najszybciej skontaktować się z serwisem.
Filtr powietrza
Podstawą działania silników spalinowych jest spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Filtr powietrza ma na celu oczyszczenie powietrza trafiającego do komory spalania. W ten sposób kurz, pyłki oraz inne zanieczyszczenia pozostają na nim – a nie zanieczyszczają wnętrza silnika.
Jest to element eksploatacyjny, więc nie można zapomnieć o jego regularnej wymianie. Przyjmuje się, że filtr powietrza należy zmienić raz na rok lub po przejechaniu 10-20 tys. km.
Filtr kabinowy
Na wstępie warto zaznaczyć, że filtr kabinowy także odpowiada za filtrowanie powietrza – jednak tego, które przedostaje się do kabiny samochodu. Odpowiada on więc za to, aby do wnętrza auta przedostawało się odpowiednio oczyszczone powietrze bez niebezpiecznych dla zdrowia zanieczyszczeń.
Żeby móc cieszyć się czystym powietrzem podczas podróżowania, filtr kabinowy dobrze jest wymienić wraz z serwisowaniem klimatyzacji.
Układ chłodzenia
Układ chłodzenia w samochodzie odgrywa ważną rolę w utrzymaniu odpowiedniej temperatury silnika, zapobiegając jego przegrzaniu. Jego głównym elementem jest chłodnica, która schładza płyn chłodzący, przekazując ciepło do powietrza zewnętrznego.
Płyn chłodniczy krąży w układzie, odbierając ciepło z silnika i oddając je do chłodnicy. Regularne sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego jest ważne, ponieważ jego niedobór, podobnie jak znajdujące się w nim zanieczyszczenia, mogą prowadzić do przegrzania silnika, co w konsekwencji może spowodować poważne uszkodzenia.
Jego wymiana powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta (zwykle co 2-3 lata lub po przejechaniu 40-60 tys. km). Przy wymianie płynu warto również sprawdzić stan węży chłodzących i upewnić się, że nie ma przecieków w układzie. Należy również regularnie sprawdzać działanie termostatu, który reguluje temperaturę płynu chłodzącego.
Zbiornik płynu hamulcowego
Zbiornik płynu hamulcowego to istotny element układu hamulcowego, który zapewnia prawidłowe działanie hamulców. Płyn w zbiorniczku przekazuje siłę nacisku z pedału hamulca na zaciski hamulcowe, co umożliwia zatrzymanie pojazdu.
Zbyt mała ilość płynu może prowadzić do zmniejszenia efektywności hamulców, a w skrajnych przypadkach do awarii układu hamulcowego. Dlatego jego regularna kontrola jest niezbędna.
Płyn w układzie hamulcowym należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, zazwyczaj co 2 lata lub po przejechaniu 30-50 tys. km. Należy pamiętać, że jest on higroskopijny, co oznacza, że wchłania wilgoć z powietrza, prowadząc do obniżenia jego efektywności. Warto więc nie tylko regularnie sprawdzać stan płynu, a także monitorować jego kolor, ponieważ ciemniejsza barwa może wskazywać na jego zużycie.
Bezpieczniki
Bezpieczniki w samochodzie mają na celu ochronę elektrycznych układów przed przeciążeniem lub zwarciem. Każdy obwód elektryczny w pojeździe, jak np. oświetlenie, radio, klimatyzacja czy systemy bezpieczeństwa, posiada swój dedykowany bezpiecznik, który zapobiega uszkodzeniom w przypadku awarii. W razie przeciążenia lub zwarcia, bezpiecznik przepala się, przerywając obwód i chroniąc pozostałe elementy przed uszkodzeniem.
Aby zapewnić prawidłowe działanie układów elektrycznych, należy regularnie sprawdzać stan bezpieczników. W przypadku awarii danego układu w pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy bezpiecznik nie uległ przepaleniu. Jego wymiana jest szybka i stosunkowo prosta, a odpowiednie oznaczenia na tabliczce bezpieczników pozwalają łatwo zlokalizować, który z nich wymaga zastąpienia.
Akumulator
Za magazynowanie energii elektrycznej, która jest niezbędna do uruchomienia silnika oraz zasilania różnych układów elektrycznych pojazdu, takich jak oświetlenie, radio, klimatyzacja czy systemy bezpieczeństwa odpowiada akumulator w pojeździe. Jego prawidłowe działanie jest niezbędne do zapewnienia komfortu oraz bezpieczeństwa podczas jazdy.
Aby zapewnić odpowiednią wydajność, ważne jest regularne monitorowanie jego stanu. Jednym z istotniejszych aspektów jest kontrola poziomu elektrolitów, czyli roztworu kwasu siarkowego w wodzie. Ich zbyt niski poziom może prowadzić do zmniejszenia efektywności ładowania oraz skrócenia żywotności baterii.
Warto sprawdzać poziom elektrolitów, które umożliwiają uzupełnianie wody destylowanej. Jeżeli ich poziom jest zbyt niski, należy dolać wodę destylowaną do odpowiedniego poziomu. W przypadku akumulatorów zamkniętych monitorowanie ich stanu polega głównie na sprawdzaniu jego napięcia.
A czego nie ma nowoczesny samochód pod maską?
Jak widzisz – pod maską samochodu możesz znaleźć różne podzespoły. Wiele zależy od tego, jaka jest jednostka napędowa zainstalowana w danym aucie. Jak już wiesz – występujący w niektórych konstrukcjach pasek rozrządu, jest niekiedy zastępowany przez łańcuch rozrządu. Różnice widać także w jednostkach benzynowych oraz silnikach diesla.
Istnieje jednak wiele elementów, od których odchodzi się w nowoczesnych wozach. Warto mieć świadomość, że podzespoły, które wydają się nieodłączne w każdym aucie, mogą po prostu nie pojawiać się w nowych modelach.
Świetnym przykładem takiego elementu może być filtr DPF, odpowiadający za redukcję szkodliwych substancji przedostających się do atmosfery w silnikach wysokoprężnych. Wiele modeli nowych pojazdów nie stosuje takiego elementu, skupiając się na zupełnie innym systemie filtrowania produktów ubocznych spalania. W takich samochodach stosuje się system SCR, wykorzystujący płyn AdBlue do tego typu filtracji.
Można się zdziwić, zaglądając pod maskę samochodu z silnikiem elektrycznym. Tego typu wozy nierzadko ciężko jest na pierwszy rzut oka odróżnić od aut wyposażonych w jednostkę spalinową. Jednak po otwarciu maski zaskakuje przede wszystkim… brak silnika. Jednostka napędowa zajmuje znacznie mniej miejsca i umieszczona jest gdzie indziej – a miejsce pod maską jest traktowane jako dodatkowa przestrzeń bagażowa.
Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych – objawy usterek, jak je wymienić i ile to kosztuje?
Teraz już wiesz, co znajdziesz pod maską samochodu!
Po przeczytaniu tego artykułu masz już świadomość, jakie podzespoły można znaleźć pod maską niemal każdego pojazdu wyposażonego w silnik spalinowy. Na pewno widzisz też, że wraz z rozwojem motoryzacji, niektóre elementy niekiedy przestają być montowane w nowoczesnych autach.
Oczywiście dobrze jest wiedzieć, co można znaleźć pod maską samochodu – ba, taką wiedzę można śmiało określić jako niezbędną dla każdego kierowcy. Jednak sedno tkwi w regularnym serwisowaniu i dbaniu o samochód. W końcu – co z tego, że np. doskonale znasz budowę układu napędowego auta, ale nie przestrzegasz wymaganych terminów i limitów kilometrów przy wymianie płynów eksploatacyjnych.
Bezpieczeństwo na drodze wiąże się nie tylko z rozsądną jazdą i przestrzeganiem przepisów ruchu drogowego. To także umiejętność zadbania o własny samochód. Pamiętaj, że auto, które jest w złym stanie technicznym to spore ryzyko zarówno dla Ciebie, jak i innych osób na drodze.
Za bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów odpowiada także odpowiednio dobrane ubezpieczenie komunikacyjne. Pamiętaj, że aktualne OC musi posiadać każdy posiadacz samochodu. Warto również zdecydować się na zwiększenie zakresu ochrony, wykupując dodatkowe ubezpieczenie – np. w postaci Autocasco czy Assistance.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Co można znaleźć pod maską samochodu?
Pod maską samochodu znajdują się istotne elementy mechaniczne, elektryczne i elektroniczne, które odpowiadają za jego działanie. Przede wszystkim jest tam silnik wraz z układem chłodzenia, w skład którego wchodzą chłodnica, wentylator i zbiornik płynu chłodniczego. Znajduje się tam również akumulator, który dostarcza energię elektryczną do rozruchu silnika. Obok tych elementów można znaleźć zbiornik płynu hamulcowego, który jest niezbędny do prawidłowego działania układu hamulcowego, oraz zbiornik płynu do spryskiwaczy szyb. Filtr powietrza odpowiada za dostarczanie oczyszczonego powietrza do silnika, a alternator produkuje energię elektryczną podczas pracy silnika. W nowoczesnych wozach można także znaleźć pod maską liczne czujniki i sterowniki elektroniczne, które kontrolują pracę silnika i innych układów.
Gdzie są płyny pod maską?
Płyn chłodniczy znajdziesz przy chłodnicy, hamulcowy blisko ściany grodziowej, a do spryskiwaczy – przy błotniku, często z niebieską nakrętką. Olej silnikowy sprawdza się bagnetem, a jego wlew znajduje się na silniku. W niektórych autach jest także zbiornik płynu wspomagania kierownicy. Regularna kontrola tych płynów zapewnia bezpieczną i bezawaryjną jazdę.
Co daje rozpórka pod maską?
Rozpórka pod maską zwiększa sztywność nadwozia, poprawiając stabilność i precyzję prowadzenia wozu. Łączy górne mocowania amortyzatorów, co redukuje odkształcenia nadwozia podczas jazdy, zwłaszcza w zakrętach. Dzięki temu auto lepiej reaguje na ruchy kierownicą, a zawieszenie działa bardziej przewidywalnie. Jest to szczególnie przydatne w sportowej jeździe, ale może też poprawić komfort i bezpieczeństwo w codziennym użytkowaniu.
Co gryzie kable pod maską?
Pod maską samochodu kable najczęściej gryzą kuny, choć mogą to robić także inne gryzonie, takie jak myszy czy szczury. Zwierzęta te przyciąga ciepło silnika oraz materiały używane w izolacji przewodów, które mogą zawierać składniki pochodzenia roślinnego. Uszkodzenie kabli przez kuny może prowadzić do poważnych awarii, takich jak problemy z zapłonem, czujnikami czy oświetleniem. Aby zapobiec takim uszkodzeniom, można stosować specjalne spraye odstraszające, osłony na przewody, ultradźwiękowe odstraszacze lub metalowe siatki pod silnikiem. Regularne sprawdzanie komory silnika pozwala na szybkie wykrycie śladów obecności zwierząt, takich jak pogryzione kable, ślady łap czy resztki jedzenia.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
