Co to jest samochód hybrydowy?
Samochód hybrydowy staje się coraz popularniejszym środkiem lokomocji w zachodnich krajach. Rośnie też liczba takich aut na polskich drogach. Dzięki lekturze tego tekstu dowiesz się, czym jest auto hybrydowe, jak działa taki napęd oraz jakie są wady i zalety wybrania pojazdu hybrydowego.
Spis treści:
1. Co to jest samochód hybrydowy?
2. Jakie rodzaje hybryd można wyróżnić?
3. Jak działa samochód hybrydowy?
4. Auto hybrydowe – najczęściej zadawane pytania
5. Samochód hybrydowy. Kilka słów na koniec
W dzisiejszych czasach zwracamy szczególną uwagę na kwestie ochrony środowiska. Wiemy, że transport drogowy jest jednym z elementów, który wpływa na zanieczyszczenie powietrza. Tym, co ma w pewnym stopniu zaradzić temu problemowi, są samochody hybrydowe. To rozwiązanie, które coraz częściej pojawia się na ulicach w całej Polsce. Jak działa hybryda i w których modelach można znaleźć ten rodzaj napędu?
Co to jest samochód hybrydowy?
Na napęd hybrydowy składają się dwa rodzaje silników – główny spalinowy i pomocniczy elektryczny. Dodatkowo hybrydy posiadają akumulatory litowo-jonowe, które służą do magazynowania energii elektrycznej. Dlatego samochód hybrydowy jest zwykłym pojazdem, który może być użytkowany przez każdego z nas, a jedyną różnicą jest to, że samo napędzanie różni się od tych, które stosowane były dotychczas.
Eksperci zwracają uwagę na efektywność, jaką daje połączenie tych dwóch rodzajów silników. Ten spalinowy maksymalną wydajność osiąga podczas jazdy na wyższych obrotach, podczas gdy jazda na niskich jest nieekonomiczna i mało efektywna. Z drugiej strony napęd elektryczny już na dolnym poziomie obrotów radzi sobie dobrze. Dzięki temu, że w pojeździe hybrydowym wprowadzamy użycie jednego i drugiego silnika, zapewniamy sobie maksymalne wykorzystanie pozytywnych cech obydwu napędów, co przekłada się na lepsze osiągi, dłuższą żywotność układu napędowego i ograniczenie zużycia paliwa.
Zobacz także: Ciche auto. Jakie modele nie hałasują? TOP 5 propozycji
Jakie rodzaje hybryd można wyróżnić?
Już wiesz, że napęd hybrydowy to – najogólniej rzecz ujmując – połączenie silników: elektrycznego ze spalinowym. To jednak spore uproszczenie tematu, ponieważ możemy wyróżnić kilka typów tego napędu, ze względu na zaawansowanie całego układu napędowego. W tym przypadku wyróżniamy mikrohybrydy, łagodne hybrydy i pełne hybrydy. Istotnym podziałem jest również porównanie sposobu połączenia ze sobą obu silników. Tu mówimy o hybrydach szeregowych, równoległych oraz mieszanych.
Mikrohybrydy
Cechują się tym, że napęd elektryczny nie pełni zadania napędowego. Jest on alternatorem oraz rozrusznikiem, który napędza wał korbowy podczas uruchamiania silnika. Z kolei w trakcie podróży jest generatorem prądu, odzyskującym energię podczas przyspieszania i hamowania, by później przełożyć ją na prąd, który ładuje akumulator.
Łagodne hybrydy
W łagodnej hybrydzie, pomimo bardziej zaawansowanej konstrukcji, silnik elektryczny nadal nie może napędzać samochodu w sposób samodzielny. Pełni on jednak rolę wspomagającą jednostkę spalinową. Odzyskuje również energię podczas hamowania oraz wspomaga napęd spalinowy podczas rozpędzania auta.
Pełna hybryda
Jak wskazuje sama nazwa, to najbardziej zaawansowane rozwiązanie, które może posiadać Twoje auto hybrydowe. Co to jest więc pełna hybryda? Otóż silnik elektryczny może w niej napędzać samochód, a także wspierać silnik spalinowy czy odzyskiwać energię podczas hamowania pojazdu.
Hybryda szeregowa
W hybrydzie szeregowej silnik spalinowy jest generatorem, który nie jest połączony z kołami samochodu. Jego rolą jest wytwarzanie energii elektrycznej, zasilającej silnik elektryczny napędzający samochód. Co to oznacza? Silnik spalinowy generuje prąd, który kierowany jest do silnika elektrycznego napędzającego koła. W trakcie podróży, gdy mamy naładowane akumulatory, wyłącza się silnik spalinowy. Uruchamia się w momencie, gdy zgromadzona energia jest na wyczerpaniu.
Hybryda równoległa
Hybryda równoległa cechuje się tym, że główną rolę napędową odgrywa jednostka spalinowa, a silnik elektryczny jest jej dodatkowym wspomaganiem. W jej przypadku również możemy wydzielić kilka podtypów. Jeśli jest oparta na jednym sprzęgle, co sprawia, że oba silniki są ze sobą na stałe połączone, nie ma możliwości niezależnej pracy obu jednostek. Inaczej jest w przypadku dwusprzęgłowego rozwiązania. Z kolei napęd o rozdzielonych osiach definiuje pojazd, w którym silniki nie są ze sobą połączone.
Hybryda mieszana
Hybryda mieszana to trzeci i ostatni rodzaj połączenia, jaki może posiadać samochód hybrydowy. Jak działa połączenie szeregowo-równoległe? Oznacza to, że silnik spalinowy, choć nie musi, to może być połączony mechanicznie z kołami.
Z kolei silnikowi elektrycznemu energię może zapewniać akumulator lub silnik spalinowy, pełniący funkcję generatora. W zależności od zapotrzebowania jedna z jednostek elektrycznych napędza auto, wspomaga silnik spalinowy albo odzyskuje energię w czasie hamowania, a w tym czasie druga może wspomagać silnik elektryczny lub ładować akumulatory.
Jak działa samochód hybrydowy?
Przekładnia planetarna to centrum całego zestawu, gdyż łączy silnik spalinowy, generator i silnik elektryczny, który jest połączony z kołami pojazdu. Jej pierwszym zadaniem, jako „serca” napędu, jest sumowanie momentów obrotowych, które wytwarzają silniki spalinowy i elektryczny. Druga czynność, którą wykonuje, to podział prędkości obrotowej wału silnika spalinowego, rozdzielając go między koła i generator.
Celem, do którego dąży napęd elektryczny, jest pomóc silnikowi spalinowemu podczas ruszania i przyspieszania. Jeden z typów hybryd, jakim jest pełny napęd, o którym wspominaliśmy powyżej, umożliwi nawet ruszanie na samym silniku elektrycznym i pokonywanie krótkich dystansów przy stosunkowo niskich prędkościach, a to wszystko bez konieczności zużycia paliwa podczas pracy jednostki spalinowej.
Przeczytaj też: Wymiana akumulatora. Czy wiesz, jak zrobić to prawidłowo?
Auto hybrydowe – najczęściej zadawane pytania
Auto hybrydowe to wciąż stosunkowo nowe rozwiązanie, dlatego narosło wokół niego wiele mitów. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w temacie samochodów hybrydowych. Co musisz o nich wiedzieć?
Ile kosztuje samochód hybrydowy? Cena hybrydy
Ceny samochodów hybrydowych są zróżnicowane. Wszystko zależy od rodzaju hybrydy, a także od segmentu i klasy naszego pojazdu. Jakie są przykładowe ceny pojazdów hybrydowych? Najpopularniejszą spośród hybryd, Toyotę Prius, można kupić za około 120 tysięcy złotych. Z kolei miejski Yaris to koszt niespełna 50 tysięcy złotych. Niro, czyli crossover Kii, możemy kupić za blisko 100 tysięcy.
Jak widzisz, cena samochodu hybrydowego waha się i zależna jest od wielu czynników, jednak wybór napędu hybrydowego nie wiąże się z koniecznością ogromnej dopłaty. Warto mieć również na uwadze, że podobnie jak w przypadku tradycyjnych samochodów spalinowych, pojazdy używane mają znacznie niższą cenę od tych, które wyjeżdżają bezpośrednio z salonu.
Czy samochód hybrydowy trzeba ładować?
Zazwyczaj samochody hybrydowe nie wymagają ładowania. Dzięki procesowi odzyskiwania energii w trakcie hamowania zapewniają sobie nieustanny przypływ mocy. Kiedy energia się kończy, uruchamiany zostaje silnik spalinowy, który doładowuje elektryczny. To sprawia, że nie ma obaw o nieprzewidziany postój samochodu na środku drogi.
Pracujący silnik także jest źródłem energii, dlatego w części pojazdów nie ma nawet możliwości ładowania auta, gdyż producent uznał to za kompletnie niepotrzebne. Inaczej sprawa ma się z samochodami wykorzystującymi system plug-in. Tego typu napęd został skonstruowany specjalnie po to, aby dostarczać akumulatorom energii za pomocą zewnętrznych źródeł prądu.
Jak naładować akumulator w hybrydzie?
Hybrydy wykorzystujące system plug-in wyposażone są w specjalne wtyczki, które pobierają prąd z sieci. Wystarczy podłączyć samochód do kontaktu i czekać na pełne naładowanie baterii w samochodzie. Dzięki tego rodzaju ładowaniu hybrydy te są w stanie pokonywać znacznie dłuższe dystanse od tych, które muszą wykorzystywać odzyskaną energię.
Czy warto kupić hybrydę? Zalety i wady
Zadajesz sobie pytanie, czy warto zostać posiadaczem samochodu hybrydowego? Jego zalety to niższe spalanie, cichsza i bardziej komfortowa jazda, oszczędność – nie tylko na paliwie – ale również na klockach i tarczach hamulcowych, co jest efektem odzyskiwania energii podczas hamowania, a także dbałość o środowisko naturalne. Coraz więcej miast w kwestii „polityki ekologicznej” znacznie bardziej promuje hybrydy.
Auta hybrydowe mają również kilka wad. Po pierwsze nadal pozostają trochę droższe od zwykłych samochodów spalinowych, mają mniejsze bagażniki, gdyż zamontowane są w nich baterie, ważą więcej i możesz mieć trudności z ich naprawą w innych miejscach, niż autoryzowane serwisy.
Samochód hybrydowy. Kilka słów na koniec
Nic dziwnego, że samochód hybrydowy jest uznawany za pojazd, który w kolejnych latach zrewolucjonizuje rynek motoryzacyjny. Popyt na tego rodzaju auta jest coraz większy, rozszerza się także wybór dostępnych marek i modeli. Coraz więcej jest samochodów z różną technologią hybrydową, a także działaniem silnika elektrycznego. Dzięki temu każdy, kto decyduje się na zakup auta, może wybrać rozwiązania najbardziej odpowiednie dla siebie.
Chcesz ubezpieczyć swoją hybrydę? A może pragniesz, by Twoja podróż była bardziej bezpieczna? Zapoznaj się z ofertą ubezpieczeń LINK4, skorzystaj z kalkulatora OC i wybierz polisę stworzoną dla Ciebie!
Szczegółowe informacje o produktach, limitach, wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20