Co to jest samochód hybrydowy?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Samochód hybrydowy staje się coraz popularniejszym środkiem lokomocji w zachodnich krajach. Rośnie też liczba takich aut na polskich drogach. Dzięki lekturze tego tekstu dowiesz się, czym jest auto hybrydowe, jak działa taki napęd oraz jakie wady i zalety mają pojazdy hybrydowe.
W dzisiejszych czasach zwracamy szczególną uwagę na kwestie ochrony środowiska. Wiemy, że transport drogowy jest jednym z elementów, który wpływa na zanieczyszczenie powietrza. Tym, co ma w pewnym stopniu zaradzić temu problemowi, są samochody hybrydowe. To rozwiązanie, które coraz częściej pojawia się na ulicach w całej Polsce, m.in. dzięki większej dostępności niż ma to miejsce w przypadku aut elektrycznych. Jak działa hybryda i w których modelach można znaleźć ten rodzaj napędu?
Co to jest samochód hybrydowy?
Samochodem hybrydowym nazywamy pojazdy, których napęd składa się z dwóch rodzajów silników – silnika spalinowego i dodatkowego elektrycznego. W najbardziej zaawansowanych samochodach hybrydowych znajdziemy akumulatory litowo-jonowe, które służą do magazynowania energii elektrycznej. Najczęściej silnik elektryczny w napędzie hybrydowym zestawia się z benzynowymi silnikami wolnossącymi, rzadziej z silnikami wysokoprężnymi, tzn. silnikiem diesla.
Dlatego samochód wykorzystujący napęd hybrydowy jest całkowicie normalnym pojazdem, który może być użytkowany przez każdego z nas, a jedyną różnicą jest to, że samo napędzanie różni się od tych, które stosowane były dotychczas.
Eksperci zwracają uwagę na efektywność, jaką daje połączenie tych dwóch rodzajów silników. Spalinowy maksymalną wydajność osiąga podczas jazdy na wyższych obrotach, podczas gdy jazda na niskich jest nieekonomiczna i mało efektywna. Z drugiej strony napęd elektryczny, dzięki wykorzystaniu wysoce wydajnych silników elektrycznych, już na dolnym poziomie obrotów radzi sobie dobrze. Dzięki temu, że w pojeździe hybrydowym wprowadzamy użycie jednego i drugiego silnika, zapewniamy sobie maksymalne wykorzystanie pozytywnych cech obydwu napędów, co przekłada się na poprawę osiągów samochodu, dłuższą żywotność układu napędowego i zmniejszenie zużycia paliwa. Oszczędności paliwa dzięki dodatkowym wykorzystaniu silnika elektrycznego w aucie sięgają 25-30% względem aut spalinowych.
Zobacz także: Ciche auto. Jakie modele nie hałasują? TOP 5 propozycji
Technologia hybrydowa i jej oblicza. Jakie rodzaje hybryd można wyróżnić?
Już wiesz, że napędem hybrydowym nazywamy połączenie dwóch rodzajów napędu: elektrycznego i silnika spalinowego. To jednak spore uproszczenie tematu, ponieważ możemy wyróżnić kilka typów tego napędu, ze względu na zaawansowanie całego układu napędowego i sposobu wykorzystania silnika elektrycznego. W tym przypadku wyróżniamy mikrohybrydy, łagodne hybrydy i pełne hybrydy. Istotnym podziałem jest również porównanie sposobu połączenia ze sobą obydwu silników. Tu mówimy o hybrydach szeregowych, równoległych oraz mieszanych.
Mikrohybrydy
Jest to najprostszy rodzaj napędu hybrydowego, który nie wykorzystuje w pełni synergii silnika spalinowego i elektrycznego. Mikrohybryda cechuje się tym, że jej napęd elektryczny nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu, a jedynie funkcje rozrusznika i alternatora, który napędza wał korbowy podczas uruchamiania silnika. Z kolei w trakcie podróży jest generatorem prądu, odzyskującym energię podczas przyspieszania i hamowania, by później przełożyć ją na prąd, który ładuje akumulator.
Miękkie hybrydy – mild hybrid electric vehicle (mHEV)
W łagodnej hybrydzie, pomimo bardziej zaawansowanej konstrukcji, silnik elektryczny nadal nie może napędzać samochodu w sposób samodzielny, a jedynie wspomagać układ napędowy. Miękkie hybrydy wykorzystują silniki elektryczne jedynie w roli wspomagania jednostki spalinowej. Auta z układem mild hybrid umożliwiają odzyskiwanie energii podczas hamowania oraz wspomagają napęd spalinowy podczas rozpędzania auta, nieznacznie wpływając na zużycie paliwa.
Pełna hybryda – hybrid electric vehicle (HEV)
Jak wskazuje sama nazwa, to najbardziej zaawansowane rozwiązanie, które może posiadać Twoje auto hybrydowe, najbardziej zbliżone do samochodów elektrycznych. Jaka jest zasada działania pełnych hybryd? Otóż silnik elektryczny, w trybie elektrycznym, może samodzielnie napędzać samochód, jak również wspierać energią elektryczną jednostkę spalinową czy odzyskiwać energię podczas hamowania pojazdu.
Plug-in hybrid – plug-in hybrid electric vehicle (pHEV)
Hybrydy typu plug-in to pojazdy łączące funkcje tradycyjnych samochodów spalinowych i elektrycznych. Ich układ napędowy to połączenie silnika elektrycznego, umożliwiającego ekonomiczną i bezemisyjną jazdę na krótszych dystansach oraz silnika spalinowego, zapewniającego możliwość pokonania długich dystansów.
Ich akumulatory trakcyjne są znacznie większe niż w standardowych hybrydach, dzięki czemu charakteryzują się możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu, na przykład domowego gniazdka czy stacji ładowania, tak jak samochód elektryczny.
Hybrydy plug-in zapewniają możliwość przejechania od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów w trybie elektrycznym, co w wielu przypadkach wystarcza do codziennych dojazdów. Ne służą więc wyłącznie do wspomagania silnika spalinowego, ale mogą funkcjonować dokładnie tak jak samochody elektryczne.
W razie potrzeby można postawić na pracę silnika spalinowego, eliminując problem ograniczonego zasięgu – największą wadę samochodu elektrycznego.
Hybrydy te oferują znaczne obniżenie zużycia paliwa i niższą emisję spalin w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami spalinowymi, szczególnie przy regularnym ładowaniu akumulatora. Auta posiadające silnik hybrydowy tego rodzaju są jednak droższe od standardowych samochodów hybrydowych i spalinowych, jednak nadal tańsze niż auto elektryczne. Dzięki ładowaniu baterii z gniazdka i możliwości posługiwania się wyłącznie napędem elektrycznym łączą ze sobą zalety auta napędzanego wyłącznie silnikiem elektrycznym, zyskując jednocześnie możliwość pokonywania dużych dystansów tak jak auta napędzane przy pomocy tradycyjnego paliwa.
Przeczytaj też: Jaka hybryda plug-in? Nowa, używana, czy najbardziej ekonomiczna – który wybór jest najlepszy?
Hybryda szeregowa
W hybrydzie szeregowej silnik spalinowy działa jak generator prądu, który nie jest połączony z kołami samochodu. Jego rolą jest wytwarzanie energii elektrycznej, zasilającej silnik elektryczny napędzający samochód. Co to oznacza? Silnik spalinowy generuje prąd, który kierowany jest do silnika elektrycznego napędzającego koła. W trakcie podróży, gdy mamy naładowane akumulatory, wyłącza się silnik spalinowy. Uruchamia się w momencie, gdy zgromadzona energia jest na wyczerpaniu.
Hybryda równoległa
Hybryda równoległa cechuje się tym, że główną rolę napędową odgrywa jednostka spalinowa, a silniki elektryczne mają za zadanie wspomagać silnik spalinowy. W jej przypadku również możemy wydzielić kilka podtypów. Jeśli jest oparta na jednym sprzęgle, co sprawia, że oba silniki są ze sobą na stałe połączone, nie ma możliwości niezależnej pracy obu jednostek. Inaczej jest w przypadku dwusprzęgłowego rozwiązania. Z kolei napęd o rozdzielonych osiach definiuje pojazd, w którym silniki nie są ze sobą połączone.
Hybryda mieszana
Hybryda mieszana to trzeci i ostatni rodzaj połączenia, jaki może posiadać samochód hybrydowy. Jak działa połączenie szeregowo-równoległe? Oznacza to, że silnik spalinowy, choć nie musi, to może być połączony mechanicznie z kołami.
Z kolei silniki elektryczne mogą czerpać energię z akumulatora lub spalinowej jednostki napędowej, pełniącego funkcję generatora. W zależności od zapotrzebowania jedna z jednostek elektrycznych napędza auto, wspomaga silnik spalinowy albo odzyskuje energię w czasie hamowania, a w tym czasie druga może wspomagać silnik elektryczny lub ładować akumulatory.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Jak działa samochód hybrydowy?
Przekładnia planetarna to centrum całego zestawu, gdyż łączy silnik spalinowy, generator i silnik elektryczny, który jest połączony z kołami pojazdu. Jej pierwszym zadaniem, jako „serca”, jest sumowanie momentów obrotowych, które wytwarzają silniki spalinowy i elektryczny. Druga czynność, którą wykonuje, to podział prędkości obrotowej wału silnika spalinowego, rozdzielając go między koła i generator.
Celem, do którego dąży napęd elektryczny, jest pomóc silnikowi spalinowemu podczas ruszania i przyspieszania. Jeden z typów hybryd, jakim jest pełny napęd hybrydowy, o którym wspominaliśmy powyżej, umożliwi nawet ruszanie na samym silniku elektrycznym i pokonywanie krótkich dystansów przy stosunkowo niskich prędkościach, a to zapewni oszczędność paliwa.
Przeczytaj też: Wymiana akumulatora. Czy wiesz, jak zrobić to prawidłowo?
Auto hybrydowe – co jeszcze warto wiedzieć?
Auto hybrydowe to wciąż stosunkowo nowe rozwiązanie, dlatego narosło wokół niego wiele mitów. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w temacie samochodów hybrydowych. Co musisz o nich wiedzieć?
Ile kosztuje samochód hybrydowy? Cena hybrydy
Ceny samochodów z napędem hybrydowym są zróżnicowane. Wszystko zależy od rodzaju hybrydy, a także od segmentu i klasy naszego pojazdu. Jakie są przykładowe ceny pojazdów hybrydowych? Najpopularniejszą spośród hybryd, Toyotę Prius, można kupić za około 199 tysięcy złotych. Z kolei miejski Yaris to koszt niespełna 100 tysięcy złotych. Niro, czyli crossover Kii, możemy kupić za blisko 135 tysięcy.
Jak widzisz, cena samochodu hybrydowego waha się i zależna jest od wielu czynników, jednak wybór napędu hybrydowego nie wiąże się z koniecznością ogromnej dopłaty. Warto mieć również na uwadze, że podobnie jak w przypadku tradycyjnych samochodów spalinowych, pojazdy używane mają znacznie niższą cenę od tych, które wyjeżdżają bezpośrednio z salonu. Niemniej jednak zakup samochodu hybrydowego jest większym wydatkiem niż zakup samochodu napędzanego wyłącznie silnikiem spalinowym, z drugiej strony zadbane auta hybrydowe bardzo dobrze utrzymują swoją wartość. Wyższą cenę zakupu szybko rekompensuje również niższe zużycie paliwa.
Czy samochód hybrydowy trzeba ładować?
Zazwyczaj samochody hybrydowe nie wymagają ładowania. Dzięki procesowi odzyskiwania energii w trakcie hamowania zapewniają sobie nieustanny przypływ mocy. Kiedy energia się kończy, uruchamiany zostaje silnik spalinowy, który doładowuje elektryczny. To sprawia, że nie ma obaw o nieprzewidziany postój samochodu na środku drogi.
Pracujący silnik także jest źródłem energii, dlatego w części pojazdów nie ma nawet możliwości ładowania auta, gdyż producent uznał to za kompletnie niepotrzebne. Inaczej sprawa ma się z samochodami wykorzystującymi system plug-in. Tego typu napęd został skonstruowany specjalnie po to, aby dostarczać akumulatorom energii za pomocą zewnętrznych źródeł prądu, dokładnie w taki sam sposób jakby był to samochód elektryczny.
Jak naładować akumulator w hybrydzie?
Hybrydy wykorzystujące system plug-in wyposażone są w specjalne wtyczki, które pobierają prąd z sieci. Wystarczy podłączyć samochód do kontaktu i czekać na pełne naładowanie baterii w samochodzie. Dzięki tego rodzaju ładowaniu hybrydy te są w stanie pokonywać znacznie dłuższe dystanse od tych, które muszą wykorzystywać odzyskaną energię.
Czy warto kupić hybrydę? Zalety i wady
Zadajesz sobie pytanie, czy warto zostać posiadaczem samochodu hybrydowego? Jego zalety to niższe spalanie, cichsza i bardziej komfortowa jazda, oszczędność – nie tylko na paliwie – ale również na klockach i tarczach hamulcowych, co jest efektem odzyskiwania energii podczas hamowania i pozwala cieszyć się stosunkową tanią ich eksploatacją. Ważna jest również dbałość o środowisko naturalne. Coraz więcej miast w kwestii „polityki ekologicznej” znacznie bardziej promuje napęd hybrydowy.
Auta hybrydowe mają również kilka wad. Po pierwsze nadal pozostają trochę droższe od zwykłych samochodów spalinowych, mają mniejsze bagażniki, gdyż zamontowane są w nich baterie, ważą więcej i możesz mieć trudności z ich naprawą w innych miejscach, niż autoryzowane serwisy.
Samochód hybrydowy. Kilka słów na koniec
Nic dziwnego, że napęd hybrydowy jest uznawany za rodzaj napędu, który w kolejnych latach zrewolucjonizuje rynek motoryzacyjny. Popyt na tego rodzaju auta jest coraz większy, rozszerza się także wybór dostępnych marek i modeli. Coraz więcej jest samochodów z różną technologią hybrydową, a także działaniem silnika elektrycznego. Dzięki temu każdy, kto decyduje się na zakup auta, może wybrać rozwiązania najbardziej odpowiednie dla siebie.
Chcesz ubezpieczyć swoją hybrydę? Pamiętaj, że jak każde auto, Twój samochód musi posiadać ważne OC. Zapoznaj się z ofertą ubezpieczeń LINK4, gdzie znajdziesz nie tylko obowiązkowe OC, ale także dodatkowe ubezpieczenie AC lub NNW.
Skorzystaj z kalkulatora OC i oblicz składkę, jaką zapłacisz za swoje ubezpieczenie. W celu zawarcia umowy możesz też zadzwonić pod numer 22 444 44 23 lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach, wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Co to znaczy, że samochód jest hybrydowy?
Samochód hybrydowy to pojazd, który wykorzystuje dwa różne źródła napędu: silnik spalinowy i silnik elektryczny. Te dwa systemy współpracują, aby zwiększyć efektywność napędu, zmniejszyć emisję spalin i poprawić osiągi pojazdu.
Czym różni się samochód hybrydowy od zwykłego?
Samochód hybrydowy różni się od zwykłego (spalinowego) przede wszystkim rodzajem i sposobem działania układu napędowego. Podczas gdy samochód spalinowy jest napędzany wyłącznie silnikiem spalinowym, samochód hybrydowy wykorzystuje połączenie dwóch źródeł napędu: silnika spalinowego i elektrycznego. Poniżej przedstawiam kluczowe różnice:
Czy samochody hybrydowe trzeba ładować?
To, czy samochód hybrydowy trzeba ładować, zależy od jego rodzaju. W przypadku klasycznych hybryd (HEV) nie ma potrzeby podłączania pojazdu do zewnętrznego źródła energii, ponieważ akumulator ładuje się samoczynnie podczas jazdy. Dzieje się to dzięki systemowi rekuperacji, który odzyskuje energię z hamowania, oraz pracy silnika spalinowego. Natomiast hybrydy typu plug-in (PHEV) wymagają ładowania z zewnętrznego źródła, na przykład z gniazdka elektrycznego lub stacji ładowania. Dzięki temu mogą przejechać określony dystans, zazwyczaj kilkadziesiąt kilometrów, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego.
Jakie są wady hybrydy?
Samochody hybrydowe mają wiele zalet, ale nie są pozbawione wad, które mogą wpłynąć na decyzję o ich zakupie. Jedną z głównych wad jest wyższa cena zakupu w porównaniu do tradycyjnych samochodów spalinowych. Wynika to z bardziej złożonej technologii, która łączy dwa systemy napędu: spalinowy i elektryczny. Kolejną wadą jest większa waga pojazdu, spowodowana obecnością akumulatorów oraz dodatkowych podzespołów. Może to obniżać osiągi, szczególnie w porównaniu z lekkimi samochodami spalinowymi, a także wpływać na zużycie opon i hamulców.
Ile kosztuje bateria do hybrydy?
Koszt baterii do samochodu hybrydowego zależy od modelu pojazdu, pojemności baterii oraz technologii, jaką zastosowano. W Polsce ceny nowych akumulatorów hybrydowych wahają się zazwyczaj od około 5 000 do 15 000 zł, choć w przypadku bardziej zaawansowanych hybryd, takich jak hybrydy plug-in (PHEV), koszt może przekraczać 20 000 zł.
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20