Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Co to jest ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) i jak działa?

Czas czytania: 6 min. 22 sek.

Advanced Driver Assistance System, czyli w skrócie ADAS, są to układy stanowiące aktywne systemy bezpieczeństwa. Najważniejsze z nich to te, które ostrzegają kierowcę o kolizji i potrafią awaryjnie automatycznie zahamować. Co jeszcze wchodzi w skład tego systemu i jak on działa? Zobacz, co warto wiedzieć o systemach ADAS.

O samochodach, które potrafią się poruszać częściowo lub w pełni samodzielnie, pisano już od dawna w literaturze science fiction. Co ciekawe, jeszcze nie tak dawno ciężko było sobie wyobrazić pojazdy o takich możliwościach. Wdrożenie systemów ADAS pozwoliło jednak na zmianę zwykłego pojazdu w niemalże „inteligentny” samochód, który potrafi sprawić, że kierowca może czuć się prawie niepotrzebny podczas podróży.

W 2019 roku weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego, zgodnie z którym producenci mają obowiązek wyposażania nowych samochodów w systemy ADAS. Ma to na celu zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Jak wskazują policyjne statystyki, tylko w 2022 roku doszło w Polsce do 21 322 wypadków, w których zginęło 1 896 osób, a 24 743 zostało rannych. Chociaż to zdecydowanie mniej niż w ostatnich latach, to jednak wciąż widać pole do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Czy wybór nowego auta z systemami ADAS może poprawić bezpieczeństwo jazdy? Odpowiadamy.

System ADAS – co to jest?

System ADAS (z języka angielskiego: Advanced Driver Assistance Systems) jest zbiorem systemów wspomagania kierowcy, które mają za zadanie przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo podróżowania, jak również poprawić komfort osoby siedzącej za kierownicą. Systemów, które składają się na całość ADAS, jest w tym momencie całe mnóstwo, a każdy z nich ma inne elementy oraz skupia się na zupełnie różnych podzespołach samochodu.

Na początku naukowcy chcieli stworzyć mechaniczne „zmysły”, dzięki którym kierowca będzie miał zwiększoną świadomość sytuacji na drodze. Przykładem jest system monitorujący tzw. martwe pole w lusterkach. Jednakże z czasem zaczęto wprowadzać rozwiązania, które częściowo mogły zastępować człowieka oraz ułatwiają reagowanie w skrajnych i niebezpiecznych sytuacjach podczas prowadzenia pojazdu.

Dzięki temu, że obecnie elektronika samochodów jest bardzo rozbudowana, instalowanie dodatkowych systemów wspierających, sterowników i czujników jest dużo łatwiejsze niż wcześniej. Advanced Driver Assistance Systems jest „mózgiem”, który do działania wykorzystuje sieć wszystkich czujników i sterowników zamontowanych w pojeździe. Dzięki temu komunikacja w całym systemie jest błyskawiczna.

Jak działa Advanced Driver Assistance Systems?

Działanie ADAS najłatwiej opisać na przykładzie funkcji wspomagania parkowania. System ten składa się z wielu urządzeń, m.in. kamery tylnej, przedniej oraz 360 stopni, ultradźwiękowych czujników oraz specjalnych czujników w kierownicy. Kiedy system wykrywa przeszkodę podczas parkowania, w mgnieniu oka informuje on o tym kierowcę. Pokazuje nie tylko odległość od przeszkody, ale także jej kształt, rozmiar, widok z kilku różnych kamer, a nawet kierunek, w którym będą poruszały się przednie koła.

Jest to jedna z najpopularniejszych funkcji systemu ADAS. Kamera cofania jest coraz częściej jednym z akcesoriów wymaganych przez kierowców kupujących samochód. Stanowi ogromne ułatwienie podczas wykonywania tego manewru, zwłaszcza w zatłoczonym mieście, w którym większość dostępnych miejsc parkingowych jest ciasna i wąska. Umożliwia to większą precyzję i wpływa na bezpieczeństwo. Dzięki niej kierowca ma niemalże 100% pewność, że przestrzeń z tyłu lub boku pojazdu jest pusta i możliwe jest bezpieczne wykonanie danego manewru. Tym samym ryzyko spowodowania jakiejś szkody podczas parkowania jest stosunkowo niskie.

Kolejnym z udogodnień, które wprowadza ADAS (system inteligencji w pojeździe), jest możliwość ustawienia maksymalnej prędkości jazdy oraz automatycznego hamowania, jeśli poprzedzający pojazd zwolni poniżej tej prędkości. Za tę funkcję odpowiada aktywny tempomat wykorzystujący m.in. czujniki radarowe. Jest to szczególnie przydatne na autostradzie, na której pojazdy poruszają się ze znaczną prędkością, a jednostajny ruch i widok za przednią szybą nierzadko prowadzą do uśpienia uwagi kierowcy.

Dzięki niemu kierowca może się zrelaksować podczas jazdy, bo nie musi martwić się o dostosowanie siły nacisku pedału gazu. Tempomat będzie również pomocą podczas wykrycia wszelkiego rodzaju zagrożeń jak np. zbyt blisko jadący pojazd z tyłu. Na bieżąco wysyła on komunikaty i alerty do kierowcy, co poprawia komfort samej jazdy oraz bezpieczeństwo.

Rewelacyjnym rozwiązaniem zwiększającym bezpieczeństwo wyprzedzania jest system, który kontroluje tzw. martwe pole w lusterkach bocznych. Dzięki czujnikom, umieszczonym z tyłu i z boku auta, w momencie rozpoczęcia wyprzedzania i wykrycia w pobliżu innego pojazdu, system alarmuje kierowcę sygnałem dźwiękowym lub podświetleniem odpowiedniej ikony.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Rodzaje systemów ADAS – porównanie

W skład ADAS wchodzą różne systemy, dzięki czemu ich działanie jest bardzo kompleksowe. Do typowych składników ADAS należą między innymi:

  • system wspomagający parkowanie,
  • aktywny tempomat,
  • system kontroli pasa ruchu,
  • system wspomagający wyjazd z miejsca parkingowego,
  • system kontroli znaków drogowych,
  • system ostrzegający kierowcę o jego zmęczeniu,
  • system e-call,
  • system prezentacji informacji na przedniej szybie (HUD).

Warto w tym miejscu przyjrzeć się dodatkowo niektórym z wymienionych elementów składowych systemu ADAS. Należy do nich m.in. system E-call, który ułatwia powiadamianie odpowiednich służb ratunkowych w razie wypadku. Samo posiadanie tego systemu jest regulowane nie tylko przez prawo Unii Europejskie. Dotyczy również takich krajów, jak Islandia, Norwegia czy Szwajcaria. Sposób powiadamiania działa na dwa sposoby.

  • Pierwszym z nich jest automatyczne uruchomienie sygnału SOS po zadziałaniu czujników. Mogą być to np. urządzenia monitorujące pracę poduszek powietrznych. Po wystrzeleniu jednej z nich system wysyła odpowiedni alert do służb ratunkowych. 
  • Drugim sposobem działania E-call jest jego ręczne uruchomienie. Wystarczy nacisnąć przycisk opatrzony skrótem SOS, aby zrealizować połączenie z numerem alarmowym. Podczas uruchomienia tego systemu do centrali zostają wysłane dane, które zawierają m.in. stan i lokalizację pojazdu.

Równie istotnym rozwiązaniem jest system rozpoznawania znaków drogowych tzw. TSR. Jego działanie polega na odczycie przez program symboli znajdujących się przy drodze. System przekształca je w komunikaty, które pojawiają się na desce rozdzielczej. Istotną funkcją tego systemu jest bieżące monitorowanie znaków, określających dozwoloną prędkość na danym odcinku drogi. Przez chwilową nieuwagę kierowca może nie zauważyć ograniczenia, które wpłynie na bezpieczeństwo jego oraz innych użytkowników jezdni. Jeśli tak się stanie, uwadze systemu nic nie umknie, co podniesie bezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu drogowego na tym konkretnym obszarze.

Wiele składowych tworzy całość systemu ADAS. Wideorejestrator, który również jest jego częścią, stanowi ogromne udogodnienie dla kierowców. Jest bowiem narzędziem do nagrywania trasy podczas podróży. Może to stanowić ważny dowód podczas postępowania w sprawie wypadku lub kolizji. Ponadto, taka kamera pomaga kierowcy monitorować odległość od innych aut z przodu i tyłu pojazdu, a podczas zmiany pasa sprawdza dodatkowo tzw. martwe pole.

Podsumowanie

Wprowadzana do produkowanych pojazdów inteligencja ma ogromny wpływ na zwiększenie komfortu prowadzenia samochodu. System ADAS stanowi istotną pomoc podczas kierowania, zwiększa precyzję wykonywanych manewrów oraz pozwala na łatwiejsze pokonywanie dłuższych tras samochodem. Wszystkie wspomniane udogodnienia stanowią dowód na to, że system ten jest przyszłością i może niedługo pozwolić na stworzenie prawdziwie autonomicznych pojazdów.

Cenisz sobie wsparcie, jakie zyskujesz z systemami ADAS? Nie zapomnij o pomocy również w innym zakresie, a mianowicie ze strony ubezpieczyciela, u którego kupisz odpowiednie ubezpieczenia komunikacyjne. Zapoznaj się z ofertą ubezpieczeń przygotowaną przez LINK4. Do dyspozycji masz podstawową ochronę w ramach OC, a także dodatkowe opcje – Autocasco, Assistance, NNW czy wreszcie ubezpieczenia Szyby24 i Kluczyki Plus. Wybierz polisę lub ich pakiet, który będzie dostosowany do Twoich potrzeb. 

Sprawdź kalkulator OC, aby obliczyć swoją składkę online. Wpisanie wszystkich danych do formularza i przejrzenie propozycji dla Twojego samochodu nie zajmą Ci dużo czasu. A jeśli już znajdziesz korzystną ofertę, możesz od razu kupić ją przez Internet. Korzystając z tej ścieżki zakupu, otrzymasz też dodatkową zniżkę.

Jeśli preferujesz kontakt na żywo konsultantem, być może zainteresuje Cię zakup ubezpieczenia samochodu przez telefon pod numerem 22 444 44 44. Nasz doradca pomoże Ci w wyborze odpowiedniej polisy i rozwieje wszelkie wątpliwości. Możesz również spotkać się z agentem współpracującym z LINK4, który działa stacjonarnie w Twojej okolicy.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach, wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Sprawdź również: Rejestracja samochodu Nowy Sącz

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Czy systemy ADAS są standardem w nowych samochodach?

Tak, przynajmniej w większości aut sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego z 2019 roku producenci mają obowiązek wyposażania pojazdów w pewne systemy ADAS. Dodatkowe regulacje będą dotyczyć m.in. od 2024 roku (obowiązkowa „czarna skrzynka” w samochodach) oraz od 2029 roku (obowiązkowy standard bezpośredniej widoczności DVS w pojazdach ciężarowych). 

Jakie są główne korzyści z korzystania z systemów ADAS?

Głównym celem wprowadzania takich nowinek technologicznych w pojazdach jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Pośrednio rozwiązania te wpływają również na poprawę komfortu kierowcy poprzez ułatwianie mu niektórych działań i manewrów, a niekiedy nawet całkowite wyręczanie go w nich.

Jak działa kalibracja systemów ADAS?

Kalibracja polega na sprawdzeniu odczytów ze wszystkich czujników oraz kamer w celu upewnienia się, czy wszystko działa zgodnie z planem. Powinno się ją wykonać po każdej czynności serwisowej, jak również wtedy, gdy któryś z elementów zostanie w jakiś sposób naruszony.

Czy istnieją jakieś ograniczenia lub wady systemów ADAS?

Wadą systemów ADAS może być, chociażby to, że kierowcy często zdają się na nie w stu procentach, tracąc tym samym czujność i nie korzystając z własnej intuicji podczas jazdy. Jest to o tyle niebezpieczne, że technologie te – jak każda inna elektronika – bywają zawodne. Wystarczy mocny strumień światła skierowany w kamerę, a nie wychwyci ona przeszkody znajdującej się z tyłu podczas parkowania. Nieczytelne, częściowo starte pasy na jezdni mogą być równie dużym wyzwaniem dla kamery, która nie zinterpretuje ich właściwie, a tym samym będzie uważać, że droga zakłada inny tor jazdy. O ile kierowca nie włączy się we właściwym momencie i nie zareaguje, może to prowadzić do niebezpiecznych zdarzeń. Poleganie tylko na systemach ADAS stoi zatem w sprzeczności ze zdrowym rozsądkiem.

Jakie są plany na przyszłość dla technologii ADAS?

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości systemy ADAS będą na tyle zaawansowane, że standardem staną się w pełni autonomiczne samochody jeżdżące bez kierowcy. Jest to jednak bardzo dalekosiężny plan. 

Źródła:

  1. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX:32019R2144
  2. https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html

Przeczytaj podobne wpisy

Układ ASR – co to jest oraz jak działa s...

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20