Co ile wymieniać rozrząd? Sprawdź i nie daj się zaskoczyć
O wymianie rozrządu słyszał każdy kierowca. To element, bez którego silnik nie będzie w stanie pracować. Co to jest rozrząd i z jakich elementów się składa? Co ile wymieniać rozrząd? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedzi w poniższym tekście.
Spis treści
1. Co to jest rozrząd i do czego służy?
2. Co ile wymieniać rozrząd w aucie?
3. Jak sprawdzić rozrząd w aucie?
4. Wymiana rozrządu w samochodzie. Czym grozi brak wymiany?
5. Wymiana rozrządu. Cena i gdzie najlepiej to zrobić?
6. Co ile wymieniać rozrząd? Kilka słów na koniec
Rozrząd to element eksploatacyjny jak każdy inny – zużywa się, może się uszkodzić. Dbałość o jego kondycję i regularny serwis oszczędzą Ci niemałych wydatków. Jego wymiana nie jest już tak prosta, jak zmiana koła czy klocka hamulcowego, ale usługę oferuje każdy warsztat samochodowy. Oczywiście znacznie łatwiej i taniej byłoby, gdyby samochody nie miały rozrządu. Czy to w ogóle możliwe?
Co to jest rozrząd i do czego służy?
Rozrząd to skomplikowany układ, który musi działać wzorowo. Koordynuje on pracę popychaczy, a te wprawiają w ruch zawory. Operacja ma na celu przeprowadzenie prawidłowego wybuchu i wydalania spalin z cylindrów. Poprawne działanie tych elementów zapewnia równą i efektywną pracę silnika.
Układów rozrządu może być kilka. Przez lata producenci samochodów pracowali nad wieloma rozwiązaniami. Oto najbardziej znane:
OHV – zawory znajdują się w głowicy, a wałek w bloku silnika;
OHC – wałek umieszczony jest ponad głowicą;
DOHC – dwa wałki umieszczone są ponad głowicą, zazwyczaj dotyczy silników 16-zaworowych.
Wyróżnia się przede wszystkim dwa rodzaje napędu: pasek zębaty lub łańcuch. Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Niektórzy producenci opanowali jakość pracy układu łańcuchowego do perfekcji. Najlepsze niemieckie marki bez najmniejszego problemu przejeżdżają ponad 500 tysięcy kilometrów na jednym komplecie!
Chociaż żywotność układu na pasku jest znacznie krótsza, niż tego na łańcuchu, to jednak nie należy on do gorszych rozwiązań. Jego zaletą są znacznie mniejsze opory pracy. Układ ten zdobywał rosnąco popularność w latach 70., gdy do lamusa odchodziły nieśmiertelne rozrządy na kołach zębatych. Później były one stosowane jedynie w wolnoobrotowych silnikach maszyn rolniczych i budowlanych.
Można pomyśleć, że idealnie byłoby, gdyby rozrząd w samochodzie nie istniał. Ale czy to możliwe? Tak! Dwukrotnie w historii motoryzacji przez pewien czas na rynku dostępne były samochody z silnikami Wankla. Udało się to osiągnąć poprzez zastosowanie wałka przeprowadzonego bezpośrednio przez środek trójkątnego tłoka, który nie pracuje w ruchu posuwistym, a obrotowym. Silniki te nie były jednak trwałe i cechowały się wysokim spalaniem.
Zobacz również: Wymiana tarcz hamulcowych – wszystko, co musisz wiedzieć
Co ile wymieniać rozrząd w aucie?
Wiesz już, co to jest rozrząd, jakie są jego rodzaje i że należy go regularnie serwisować. Pojawia się tylko pytanie: co ile? Wymiana rozrządu jest ściśle określona przez producenta i zależy od modelu auta, a także jednostki napędowej. Zazwyczaj są to dystanse pomiędzy 50 a 105 tysięcy kilometrów. Niestety nieprawidłowy serwis olejowy może znacząco skrócić okres użytkowania rozrządu.
Regularna wymiana oleju silnikowego oraz filtrów pozytywnie wpływa na kondycję rozrządu. Warto także stosować produkty znanych, cenionych firm. Nie zaszkodzi także pomyśleć o skróceniu okresu pomiędzy wymianą oleju. Jeśli Twój producent zaleca wymianę co 30 tysięcy kilometrów, zmniejsz interwał do 20. Pamiętaj, że koszt wymiany rozrządu jest znacznie niższy, niż ewentualnego remontu silnika.
Jak sprawdzić rozrząd w aucie?
Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić rozrząd, już spieszymy z instrukcją. W przypadku paska nie jest to tak prosta sprawa, jak mogłoby się wydawać. Często nawet doświadczeni kierowcy mają z tym problem. Nie zawsze zmiany w układzie są widoczne, ale postrzępiony pasek to znak, że jego czas już dawno minął. Jedynym słusznym wyjściem jest pilnowanie czasu wymiany rozrządu i stosowanie się do zaleceń producenta.
Rozpoznanie czasu wymiany rozrządu na łańcuchu jest znacznie prostsze. Łańcuch z biegiem czasu się rozciąga, co skutkuje jego mniejszym naprężeniem. Najłatwiejsza jest metoda „na ucho” – zużyty łańcuch zaczyna wydawać charakterystyczne dźwięki. Dzięki regularnej obserwacji znacznie łatwiej zweryfikujesz, co ile wymiana rozrządu jest konieczna. Nie musisz się jednak martwić – nawet wyciągnięty łańcuch nie powinien od razu się zerwać.
Jeśli nie jesteś pewny swoich obserwacji, udaj się do warsztatu. Mechanicy wiedzą, jak sprawdzić rozrząd i na co zwracać szczególną uwagę. Z pewnością podpowiedzą, ile jeszcze czasu pozostało do wymiany. Trafioną metodą jest także zapisanie przebiegu ostatniego serwisu rozrządu, np. na którejś z osłon.
Wymiana rozrządu w samochodzie. Czym grozi brak wymiany?
Nie trzeba powtarzać, jak ważna jest wymiana rozrządu. Cena części i usługi kształtuje się na niskim poziomie w porównaniu z ewentualnymi szkodami, wynikającymi z zerwania paska czy łańcucha. Najmniejszy problem jest w przypadku silników bezkolizyjnych, ale tych prawie już nie ma. Wystarczy wtedy jedynie założyć i ustawić nowy pasek oraz rolki.
W silnikach kolizyjnych sprawa ma się znacznie gorzej, ponieważ gdy zawory i tłoki się spotkają, auto nie będzie nadawało się do użytku. Gdy nastąpi taka kolizja, dochodzi do zgięcia zaworów i skrzywienia wałka rozrządu. Przypadki wybicia dziury w tłoku też nie są rzadkością. Koszt wymiany rozrządu może się okazać nawet dziesięciokrotnie niższy, niż cena remontu całego silnika!
Przeczytaj także: Wymiana pompy paliwa – kiedy jest konieczna? Poznaj objawy zużycia
Wymiana rozrządu. Cena i gdzie najlepiej to zrobić?
Rozrząd w samochodzie to na tyle precyzyjny układ, że potrzebuje ręki doświadczonego fachowca. Jego złe ustawienie w najlepszym wypadku wywoła nierówną pracę silnika, w najgorszym – zerwanie nieumiejętnie założonego paska czy łańcucha. Serwis ten wymaga fachowych narzędzi, a w pewnych przypadkach specjalnych blokad, które zakłada się podczas wymiany.
W ofercie większości warsztatów widnieje wymiana rozrządu. Cena usługi jest uzależniona przede wszystkim od trudności dostępu. W niektórych pojazdach konieczne jest nawet odpięcie skrzyni biegów od silnika! Jednak 500 złotych to absolutne minimum, jakie trzeba przygotować na wymianę rozrządu. Ostateczny koszt, w zależności od pojazdu, może sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych.
Podobnie jak z wieloma innymi elementami w pojeździe, nie warto oszczędzać na rozrządzie. To układ wymagający szczególnej uwagi, bez którego samochód po prostu nie pojedzie. Wybieraj zatem sprawdzone części lub ich dobór pozostaw warsztatowi. Gdy tylko staniesz się właścicielem pojazdu, zaplanuj kiedy i co ile wymieniać rozrząd i rób to w przewidzianym terminie. Oszczędzi Ci to niepotrzebnych wydatków oraz stresu.
Co ile wymieniać rozrząd? Kilka słów na koniec
Dowiedziałeś się, co to jest rozrząd i jakie jest jego zadanie. Pamiętaj także o regularnej wymianie oleju, który ma swój udział w procesie smarowania niektórych elementów. Nie musisz wiedzieć, jak sprawdzić rozrząd. Podjedź do najbliższego warsztatu i uzyskaj pomoc od doświadczonych mechaników.
Oprócz cyklicznych kontroli stanu pojazdu, warto też zadbać o jego ubezpieczenie. Aby nie dać się zaskoczyć awariom, skorzystaj z pakietu Auto Assistance od LINK4. Zapewniamy pomoc w razie awarii, holowanie, a nawet pojazd zastępczy. Zapoznaj się z naszą ofertą już dziś i podróżuj bezpiecznie!
Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC/AC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20