Airbag – wszystko co musisz wiedzieć o poduszkach powietrznych
Dziś poduszka powietrzna jest standardowym elementem wyposażenia samochodu. W razie wypadku airbag może zdecydować o życiu lub śmierci kierowcy i pasażera. Co musisz wiedzieć o poduszkach powietrznych i jak możesz się upewnić, że spełnią swoje zadanie?
Spis treści:
1. Airbag – czym są poduszki powietrzne?
2. Przed czym chronią Cię airbagi?
3. Co oznacza świecąca się kontrolka poduszki powietrznej?
4. Airbag. Kilka słów na koniec
Pierwsze modele samochodów wyposażonych w poduszki powietrzne pojawiły się na rynku amerykańskim w latach 70. XX wieku. Następnie rozwiązanie to stopniowo zyskiwało na popularności. Z biegiem czasu producenci samochodów i ich użytkownicy zrozumieli, jak duże zapewniają bezpieczeństwo. Poduszki powietrzne wraz z pasami stały się więc częścią wyposażenia, tworząc standard, który obowiązuje do dziś.
Dowiedz się więcej: Dodatkowe wyposażenie samochodu. Co wchodzi w jego skład?
Airbag – czym są poduszki powietrzne?
Funkcją poduszki powietrznej jest zmniejszenie obrażeń w razie wypadku poprzez amortyzację uderzenia ciała o części samochodu. Airbag kierowcy chroni głowę, szyję i klatkę piersiową przed uderzeniem w kierownicę, szybę i deskę rozdzielczą. Jak to działa w praktyce?
Każda poduszka powietrzna składa się z trzech części:
systemu aktywacji (czujnik zdarzeń i mikroprocesor);
generatora gazu (detonator i paliwo);
- elastycznego pojemnika zawierającego worek z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej.
Poduszka powietrzna napełnia się stopniowo w razie wypadku. O jej aktywacji decyduje jednostka sterująca (ACU – Airbag Auto Control Unit), która na bieżąco zbiera informacje z czujników w różnych częściach samochodu. Uderzenie musi być na tyle silne, aby wywołać reakcję. Poduszka działa w ten sposób, ponieważ zapobiega eksplozji przy małym uderzeniu, takim jak np. lekka stłuczka.
Gdy siła uderzenia jest wystarczająca, urządzenie wysyła sygnał uruchamiający generator gazu. Wywołuje to reakcję chemiczną prowadzącą do eksplozji, która natychmiast wypełnia zbiornik (poduszkę) gazem. Wystrzeliwuje go z prędkością 300 km/h i przygotowuje do „dogonienia” pędzącego ciała pasażerów i kierowcy. Trwa to wszystko nie dłużej niż 40 milisekund. Następnym krokiem jest wypuszczenie powietrza przez otwory wentylacyjne, co zapobiega wtórnym obrażeniom lub uduszeniu się osób przebywających w pojeździe.
Początkowo jedyną poduszką w samochodzie była poduszka kierowcy. Wraz z rozwojem technologii pojawiły się również nowe rozwiązania, które mają za zadanie jeszcze skuteczniej chronić wszystkich znajdujących się w samochodzie w razie wypadku.
Obecnie w pojazdach można spotkać się z następującymi poduszkami powietrznymi:
przednimi – umieszczone w kierownicy i w górnej części przedniego panelu po stronie pasażera,
bocznymi – na zewnętrznej krawędzi oparcia siedzenia lub tapicerki drzwi; chronią przed urazami w razie zderzenia bocznego,
kolanowymi – pod kierownicą i pod schowkiem po stronie pasażera; mają za zadanie chronić nogi przed uszkodzeniami w razie zderzenia czołowego,
kurtynami powietrznymi – z przodu lub z tyłu dachu. Mają one za zadanie chronić głowy pasażerów.
Przed czym chronią Cię airbagi?
Poduszki powietrzne stanowią dodatkową ochronę i najlepiej działają w połączeniu z pasami bezpieczeństwa. Zarówno przednie, jak i boczne poduszki powietrzne są z reguły zaprojektowane do odpalenia w przypadku zderzenia o średniej lub dużej sile. Jednak może się zdarzyć, że nawet niewielkie uderzenie uruchomi airbag. Samochód po delikatnej stłuczce z tyłu może uruchomić cały system bezpieczeństwa.
Poduszki powietrzne zmniejszają ryzyko uderzenia górną częścią ciała lub głową o wnętrze pojazdu podczas zderzenia. Aby uniknąć obrażeń związanych z poduszką ochronną, upewnij się, że siedzisz prawidłowo. Pamiętaj też, że poduszki powietrzne są przeznaczone do pracy z pasami bezpieczeństwa, a nie do ich zastąpienia. Dzieci powinny zawsze być przewożone na tylej kanapie w fotelikach samochodowych, odpowiednich do ich wzrostu i wagi.
Airbagi zapewniają powierzchnię pochłaniającą energię między pasażerami pojazdu a kierownicą, deską rozdzielczą, słupkiem nadwozia, podsufitką i przednią szybą. Nowoczesne pojazdy mogą zawierać do 10 modułów poduszki powietrznej w różnych konfiguracjach, w tym: kierowca, pasażer, kurtyna boczna: montowana na siedzeniu, montowana na drzwiach, montowana na słupku B i C przy zderzeniu bocznym, poduszka kolanowa, nadmuchiwany pas bezpieczeństwa i pieszy moduły poduszek powietrznych.
Dzięki temu chronione jest praktycznie całe ciało pasażerów oraz kierowcy w razie wypadku. Jednak warunkiem prawidłowego funkcjonowania zabezpieczeń jest używanie przez osoby w aucie pasów. W innym wypadku poduszki mogą stanowić śmiertelne zagrożenie. Dlatego zawsze zapinaj pasy i nigdy bez potrzeby nie wyłączaj poduszek powietrznych.
Zobacz również: Obowiązkowe wyposażenie samochodu. Sprawdź, co musisz mieć w aucie
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Co oznacza świecąca się kontrolka poduszki powietrznej?
Świecąca, pomarańczowa kontrolka poduszki powietrznej wskazuje na awarię związaną z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi. Oznacza to, że jazda z zapaloną kontrolką poduszki powietrznej prawdopodobnie nie jest bezpieczna. W takim przypadku zalecamy odholowanie auta do warsztatu. Zdiagnozowanie przyczyny nie zawsze jest łatwe, dlatego najlepiej zlecić to ekspertom.
Istnieją trzy, typowe problemy, które mogą powodować włączenie tej kontrolki.
Pierwszym z nich są problemy z komputerem, które mogą powodować, że lampka poduszki powietrznej pozostaje włączona. W warsztacie technicy podłączą auto do czytnika kodów, wtedy możliwe jest dokładne zdiagnozowanie usterki.
Jeśli Twój samochód brał udział w kolizji, najprawdopodobniej kontrolka poduszki powietrznej będzie się świecić. Dotyczy to oczywiście dużych wypadków, w których zadziałały poduszki powietrzne. Jeśli tak się stało, a Twój pojazd został naprawiony, możliwe, że technicy wykonujący zapomnieli zresetować systemu. Jednak może się to zdarzyć również w przypadku awarii przy mniejszych prędkościach. Nawet jeśli poduszka powietrzna nie zadziałała, czujniki zderzenia mogły się aktywować. Są one czułe i należy je zresetować, jeśli zostaną wyzwolone. Tak jak naprawą poduszek ich resetowaniem powinni zając się profesjonaliści.
- Nowoczesne pojazdy są wyposażone w czujniki wykrywające zapięcie pasów bezpieczeństwa. Jeśli nie zapina się on do końca, czujnik zapali lampkę poduszki powietrznej. Może to być spowodowane utknięciem niektórych przedmiotów (takich jak moneta, która akurat wypadła z kieszeni) w sprzączce paska. To też prawdopodobny problem z samymi przewodami czujnika. Uszkodzenia spowodowane korozją lub ciałami obcymi mogą prowadzić do awarii i przestaną one wykrywać połączenie między sprzączką a zapięciem.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Airbag. Kilka słów na koniec
Technologia tego systemu bezpieczeństwa bardzo się rozwinęła. Dlatego ważne, aby właściciele samochodów byli odpowiednio poinformowani o systemach poduszek powietrznych i ich działaniu. Mamy nadzieję, że ten krótki artykuł, pomógł Ci pogłębić wiedzę na temat tego, jak działa poduszka (airbag), oraz co oznacza jej zapalona kontrolka.
Zobacz również: OC Skoda Fabia, ubezpieczenie samochodu Łańcut
Pamiętaj także o aktualnym ubezpieczeniu OC. Za pomocą Kalkulatora dostępnego na naszej stronie możesz w prosty sposób obliczyć wysokość swojej składki. Możesz też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 444 44 44. Chętnie odpowiedzą na Twoje pytania, a także pomogą Ci zakupić polisę bez wychodzenia z domu. Osobiście możesz spotkać się także z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20