Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Zmiany w przepisach dotyczących sposobu przewożenia dzieci

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 1 min. 57 sek.

Bezpieczeństwo pasażerów przewożonych w pojeździe to bardzo ważny temat. Jego ranga wzrasta gdy zaczynamy mówić o dzieciach. Jak w każdym innym przypadku i tu dochodzą do głosu  regulacje prawne, a w tych mamy sporo nowości, z którymi rodzic-kierowca powinien się zapoznać.

Zmiany w przepisach, czy to drogowych, czy innych zawsze mają swoich zwolenników i przeciwników. Tak jest i w tym przypadku. Nowe przepisy są teoretycznie znacznie lepsze, choć jak pokazuje życie, zasada ta nie zawsze się sprawdza. Nie zmienia to faktu, że powinniśmy się do nich stosować. Jednocześnie nikt nie może nam zabronić zachowania zdrowego rozsądku i dbania o bezpieczeństwo naszych pociech w stopniu większym niż nakazuje prawo.

Więcej o dziecku w samochodzie przeczytacie tutaj:

Zmiany w kodeksie drogowym dotyczące sposobu przewożenia dzieci w pojazdach zostały przyjęte przez Rząd RP 14 stycznia 2015 roku. Najprawdopodobniej wejdą one w życie we wrześniu bieżącego roku. Nowe regulacje wynikają ze zmian wprowadzonych w Regulaminie Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji ulepszonych urządzeń przytrzymujących dla dzieci stosowanych na pokładach pojazdów silnikowych.

Zmiany w przepisach, czy to drogowych, czy innych zawsze mają swoich zwolenników i przeciwników. Tak jest i w tym przypadku. Nowe przepisy są teoretycznie znacznie lepsze, choć jak pokazuje życie, zasada ta nie zawsze się sprawdza. Nie zmienia to faktu, że powinniśmy się do nich stosować
Zmiany dotyczących sposobu przewożenia dzieci, najprawdopodobniej wejdą w życie we wrześniu

A więc jakie są nowe przepisy?

- Na przednim fotelu nie mogą być przewożone dzieci o wzroście poniżej 150 cm (wcześniej obowiązywało też kryterium wiekowe od 12 roku życia). Dzieci, które nie mają 150 cm przewozimy w specjalnym foteliku, a gdy fotelik jest zamocowany w kierunku przeciwnym do jazdy poduszka powietrzna musi być dezaktywowana.

Na tylnej kanapie bez specjalnych fotelików dopuszcza się (podkreślam słowo dopuszcza się) przewożenie dzieci o wzroście od 135 cm zapiętych w pasy. (Słowo dopuszcza się nie zostało tu użyte przypadkowo, gdyż nie jest to bezpieczna forma przewożenie dzieci o takim wzroście. Wcześniej dzieci musiały mieć minimum 150 cm wzrostu).

Na tylnej kanapie zezwala się na przewożenie trzeciego dziecka bez fotelika w wieku, co najmniej 3 lat, podczas gdy pozostała dwójka jest w fotelikach dla dzieci, a pojazd nie umożliwia zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa. (Znacznie lepiej zamocować trzeci fotelik bezpieczeństwa na przednim fotelu.)

- Dzieci w wieku do trzech lat nie mogą być przewożone samochodami nie mającymi na wyposażeniu seryjnym pasów bezpieczeństwa.

W powyższym tekście użyłem zamiennie sformułowań specjalny fotelik, fotelik dla dziecka, fotelik bezpieczeństwa. Ustawa wyraźnie określa, że ma to być fotelik bezpieczeństwa lub inne urządzenie przytrzymujące dziecko zgodne z jego masą i wzrostem oraz właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ dotyczących urządzeń́ przytrzymujących dla dzieci w pojeździe.

Pamiętajmy, że miejsce środkowe na tylnej kanapie jest najbezpieczniejsze do przewożenia dziecka. Musi mieć ono trzy punktowe pasy lub mocowanie ISOFIX. Nowe przepisy dają nam większą swobodę, co nie oznacza, że podają receptę na bezpieczne przewożenie dzieci!

 

Autor tekstu: Piotr Szymański

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20