Hamowanie silnikiem – jak działa i jak wykonać je prawidłowo?
Hamowanie silnikiem to technika, o której z całą pewnością słyszałeś na kursie prawa jazdy. Pomimo tego jednak niewielu kierowców stosuje ten rodzaj hamowania i woli gwałtowne wciśnięcie pedału hamulca. Z tego tekstu dowiesz się, czym jest hamowanie silnikiem, jak je wykonać i jakie skutki może ono mieć dla Twojego samochodu.
Spis treści:
1. Hamowanie silnikiem. Co to?
2. Czy hamowanie silnikiem jest ekonomiczne?
3. Jak hamować silnikiem? Poradnik
4. Czy hamowanie biegami szkodzi? Wyjaśniamy
5. Teraz już wiesz, na czym polega hamowanie silnikiem!
Hamowanie silnikiem. Co to?
Każdy, kto porusza się samochodem, zdaje sobie sprawę, że istnieją takie sytuacje, które wymagają od kierowcy wciśnięcie pedału hamulca, chociażby, żeby uniknąć kolizji. Nie zawsze jednak tak radykalne działania są potrzebne. W wielu przypadkach, by zmniejszyć prędkość auta, wystarczy hamowanie silnikiem, o którym uczy się kursantów na lekcjach nauki jazdy. Tego typu praktyka szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku poruszania się po terenie górskim, dojeżdżania do skrzyżowania, sygnalizacji świetlnej lub innych podobnych sytuacjach.
Hamowanie silnikiem polega na zaprzestaniu przyciskania pedału gazu oraz stopniowej redukcji biegów w celu zmniejszenia prędkości. Powstałe w ten sposób opory w układzie przeniesienia napędu powodują, że auto zwalnia w sposób delikatny i co najważniejsze kontrolowany. Powszechna zasada mówi, że im niższy bieg i wyższe obroty, tym hamowanie jest mniej odczuwalne dla kierowców i pasażerów. Oczywiście nie oznacza to, że redukcja z piątki na dwójkę jest dobrym rozwiązaniem. Miej to na uwadze, jeśli zastanawiasz się, jak hamować samochodem w ten sposób.
Sprawdź również: Droga hamowania – co to jest i od czego zależy?
Czy hamowanie silnikiem jest ekonomiczne?
Bardzo często w rozmowach o ekologicznej jeździe samochodem pojawia się kwestia hamowania silnikiem. Umiejętnie stosowana jest bowiem bardzo ważnym elementem oszczędnej jazdy i pozwala na mniejsze spalanie benzyny. Wynika to z faktu, że odpuszczając gaz, zostaje odcięty dopływ paliwa do silnika, a więc jego zużycie spada do zera. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że stosując hamowanie silnikiem, możesz przejechać kilkaset metrów (do skrzyżowania, świateł itp.) praktycznie za darmo. Oprócz oszczędności benzyny ta praktyka ma również pozytywny wpływ na zużycie klocków oraz tarcz hamulcowych.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Jak hamować silnikiem? Poradnik
Hamowanie silnikiem wymaga od prowadzącego pojazd umiejętnej obsługi sprzęgła, ale również podzielnej uwagi w celu obserwacji obrotomierza. Dobrze wykonane hamowanie biegami jest nie tylko oszczędne, ale sprawia, że jazda jest płynniejsza.
Jak hamować samochodem:
1. Zdejmij nogę z pedału gazu.
2. Wciśnij sprzęgło.
3. Zredukuj bieg.
4. Puść sprzęgło.
Pamiętaj, że biegi powinny być redukowane aż do momentu całkowitego zatrzymania się pojazdu. Unikaj więc gwałtownych zmian. Lepiej będzie, jeśli redukcja biegów przy hamowaniu zostanie przeprowadzona stopniowo, czyli zgodnie ze schematem 5->4, 4->3, 3->2, 2->1. Jeśli zrobisz to w ten sposób, szarpanie silnika będzie bardzo mało prawdopodobne i uchronisz sprzęgło przed dużym obciążeniem. Moment, w którym powinieneś zmieniać biegi, jest zależny od auta, prędkości, z jaką się poruszasz oraz nachylenia drogi. Redukuj biegi jak najpóźniej. Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia, możesz użyć hamulca.
Hamowanie silnikiem w automacie
Jeśli Twój samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, to wcale nie znaczy, że nie możesz korzystać z hamowania silnikiem. Wystarczy jedynie, że zdejmiesz nogę z gazu lub (o ile masz taką możliwość) włączysz manualny tryb zmiany biegów i wykonasz redukcję według powyższych zasad. Jak widzisz, hamowanie silnikiem w automacie jest jak najbardziej możliwe.
Diesel
W przypadku silników diesla musisz zwracać szczególną uwagę na odpowiedni moment zmiany biegów. Chodzi o to, by nie zrobić tego za wcześnie.
Teraz wiesz, jak hamować silnikiem. Jak widzisz, hamowanie silnikiem jest dostępne dla pojazdów z najpopularniejszymi silnikami oraz automatyczną skrzynią biegów. Ważne jednak jest to, by umieć przełożyć zaprezentowaną przez nas teorię w praktyczne działanie. To jednak jest możliwe tylko poprzez codzienną praktykę.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Czy hamowanie biegami szkodzi? Wyjaśniamy
O ile hamowanie silnikiem jest wykonywane prawidłowo i z odpowiednim wyczuciem, to nie powinno być szkodliwe dla Twojego samochodu. Jak już wspominaliśmy, tylko praktyka może Ci pomóc w opanowaniu tej techniki. Najważniejsze, o czym musisz pamiętać to, by wskazówka obrotomierza nie znajdowała się na czerwonym polu. Do takiej sytuacji może dojść, gdy wykonasz zbyt dużą redukcję i z wysokiego biegu wejdziesz na bardzo niski. Zbyt duży przeskok między przełożeniami może w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do poważnych usterek podzespołów Twojego samochodu.
Poznaj wady hamowania silnikiem:
• większe zużycie sprzęgła przy nieprawidłowej technice wykonywania redukcji biegów,
• bywa, że prowadzi do poślizgu.
Oczywiście hamowanie silnikiem ma również wiele zalet i dlatego jest tak chętnie stosowane przez kierowców na całym świecie. Najważniejsze atuty tej techniki to przede wszystkim:
• oszczędność paliwa,
• płynna i przyjemna jazda,
• zmniejszone zużycie tarcz i klocków hamulcowych,
• szybsza reakcja podczas zdarzeń drogowych.
Stosowanie hamowania biegami jest szczególnie wskazane w sytuacji, gdy zjeżdżasz z górki. Dzięki tej technice oszczędzisz hamulce, które są poddane dosyć dużym przeciążeniom. Zmniejszysz również ryzyko zagotowania płynu hamulcowego, które zmniejsza efektywność całego układu i obniża poziom bezpieczeństwa. Istnieją więc momenty, w których hamowanie silnikiem jest zalecane i znacznie minimalizuje szkodliwe czynniki wynikające ze specyfiki jazdy.
Zobacz też: Drgania kierownicy przy hamowaniu. Przyczyny i jak je wyeliminować
Teraz już wiesz, na czym polega hamowanie silnikiem!
Teraz już wiesz, jak hamować samochodem. Najważniejsze rzeczy, które powinieneś zapamiętać po przeczytaniu tego tekstu to:
• hamuj silnikiem stopniowo i według schematu 5->4, 4->3, 3->2, 2->1. Dzięki temu unikniesz szarpania;
• hamowanie silnikiem jest możliwe również w samochodach z silnikami diesla oraz automatycznymi skrzyniami biegów;
• hamowanie silnikiem jest ważnym elementem ekologicznej jazdy i redukuje spalanie benzyny;
• stosując hamowanie biegami, możesz znacznie zmniejszyć zużycie sprzęgła oraz całego układu;
• hamowanie silnikiem jest dobre dla klocków hamulcowych;
• nieumiejętna i zbyt gwałtowna redukcja biegów przy hamowaniu może prowadzić do poślizgu.
Jeśli chcesz zmienić styl swojej jazdy i zależy Ci na długiej eksploatacji samochodu, powinieneś już dzisiaj zacząć stosować hamowanie silnikiem. Z początku możesz mieć małe problemy, ale konsekwentne redukowanie biegów w celu zmniejszenia prędkości z pewnością szybko wejdzie Ci w nawyk. Po niedługim czasie zauważysz też znaczny spadek zużycia paliwa, co przełoży się na nieco większą ilość pieniędzy w Twoim portfelu.
Pamiętaj też, by podczas hamowania silnikiem zachować płynność jazdy oraz nie wykonywać tej techniki zbyt gwałtownie, ponieważ możesz doprowadzić do uszkodzenia pojazdu. Jeśli zależy Ci na bezpiecznej jeździe, to zainteresuj się również pakietem ubezpieczeń komunikacyjnych LINK4 i ochroń się przed konsekwencjami finansowymi niektórych zdarzeń na drodze. Nasz kalkulator OC pomoże Ci obliczyć wysokość składki!
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20